Acquire
Avant jutra > Przyszłość > Audi Polska | Przewaga dzięki technice

Avant jutra

Przedsmak bliskiej przyszłości: Audi A6 Avant e-tron concept* to synteza formy i funkcji – z elektrycznym napędem.

Tekst: AUDI AG - Zdjęcia: AUDI AG - Film: AUDI AG Czas czytania: 4 min

Audi A6 Avant e-tron concept na drodze.

W pełni elektryczne Audi A6 Avant e-tron concept* jest nowym zwiastunem przyszłej, elektrycznej rodziny Audi A6. W porównaniu z zaprezentowaną w 2021 roku wersją sportback Audi A6 e-tron concept*, prezentowany teraz samochód koncepcyjny, jak wskazuje nazwa Avant, kładzie większy nacisk na codzienne właściwości użytkowe - naturalnie połączone z elegancją.

Design to sprawa rodzinna

W designie Audi A6 Avant e-tron concept* wyraźnie widać pokrewieństwo do obecnej rodziny Audi A6. Pokazuje on, jak elementy cieszącej się dużą popularnością serii Audi A6 mogłyby zostać przeniesione w erę e-tron – widać to na przykład po częściowo zamkniętej osłonie chłodnicy Singleframe, po bokach której znajdują się umieszczone nisko wloty powietrza do chłodzenia napędu, akumulatorów i hamulców, i po pasie diod z tyłu nadwozia.

Projektując Audi A6 Avant e-tron concept* zrezygnowano z ostrych krawędzi i zastąpiliśmy je płynnymi przejściami między wypukłymi i wklęsłymi płaszczyznami, dającymi miękką grę światła i cienia. 22-calowe obręcze i krótkie zwisy, płaska kabina i długi, typowy dla wariantów Avant łuk dachu nadają nadwoziu sportowe proporcje. Płaski i opadający ku tyłowi łuk dachu oraz pochylony słupek D są typowe dla tej rodziny modeli. Wymiary nadwozia – długość 4,96 metra, szerokość 1,96 metra i wysokość 1,44 metra – pozycjonują ten koncepcyjny model w klasie wyższej samochodów

Współczynnik oporów powietrza Audi A6 Avant e-tron concept* został dopracowany w tunelu aerodynamicznym. Sportowe proporcje i linie z typowym dla marki Audi tyłem nadwozia Avant pozwolił na uzyskanie wartości cw 0,24, czyli - mimo wyższej u Avanta linii dachu - tylko o dwie setne gorszej niż w wariancie Sportback. Niski opór powietrza zmniejsza zużycie energii, co może mieć pozytywny wpływ na zasięg.

Zbliżenie na Singleframe w Audi A6 Avant e-tron concept.
Widok z tyłu Audi A6 Avant e-tron concept z ciągłym paskiem świetlnym.

Audi A6 Avant e-tron concept* pokazuje, co może być w przyszłości możliwe w kwestii zasięgu samochodów elektrycznych.

 
Widok z boku koncepcyjnego A6 Avant e-tron

Możliwości, jakie daje platforma dla samochodów elektrycznych

A jeżeli chodzi o ten newralgiczny punkt elektromobilności, Audi A6 Avant e-tron concept* pokazuje, co w przyszłości mogłoby być możliwe do osiągnięcia w kwestii zasięgu także w samochodach seryjnych. W zależności od wariantu napędu i modelu, wersja seryjna opierająca się o Audi A6 Avant e-tron concept* mogłaby w przyszłości mieć zasięg ponad 700 kilometrów (wg standardu WLTP). Audi A6 Avant e-tron concept* ma 800-woltowy układ i moc ładowania do 270 kW. Podstawą dla innowacyjnych rozwiązań jest nowa platforma PPE. Centralnym elementem, jak w Audi A6 Avant e-tron concept*, jest moduł akumulatora między osiami, który może mieć różne wielkości i być dopasowany do wariantu silników – modele o mniejszej mocy mogą mieć mniejszy i lżejszy akumulator. Wykorzystanie całej podstawy samochodu sprawia, że akumulator może mieć stosunkowo płaską budowę, co jest niezbędne dla pojazdów z dynamiczną architekturą. Przy takiej konstrukcji możliwe jest także zastosowanie napędu quattro. Z zewnątrz czarne wstawki nad progami między nadkolami sygnalizują lokalizację akumulatora.

Trójwymiarowa grafika cyfrowych modułów OLED stwarza wrażenie przestrzenności.

 

Boczny widok z tyłu koncepcyjnego A6 Avant e-tron
Widok z przodu koncepcyjnego A6 Avant e-tron

Nowoczesna technika świateł

Cyfrowe reflektory Matrix LED i tylne cyfrowe światła OLED oferują dużą jasność i wiele funkcji mimo swojej małej powierzchni oraz pozwalają na personalizację grafiki świateł. Trzy projektory LED o wysokiej rozdzielczości mogą witać pasażerów projekcjami świetlnymi na podłożu lub ostrzegać innych uczestników ruchu symbolami ostrzegawczymi. Kolejne cztery projektory LED wysokiej rozdzielczości w narożnikach nadwozia generują projekcje kierunkowskazów. Jeżeli Audi A6 Avant e-tron concept* stoi przed ścianą, na przykład podczas ładowania, kierowca i pasażer mogą spędzać czas grając w grę video, którą przednie cyfrowe reflektory LED wyświetlają na ścianie. Z tyłu koncepcyjnego samochodu pracuje nowa generacja cyfrowym modułów OLED, które służą jako wyświetlacz. Pozwalają one na realizację indywidualnych wariantów cyfrowych grafik świateł i dynamicznych inscenizacji świetlnych. Trójwymiarowa architektura cyfrowych modułów OLED nadaje inscenizacjom świetlnym zachwycające wrażenie przestrzenności.

The Audi A6 Avant e-tron concept from above