Acquire
Nowoczesny, luksusowy salon na kołach > Przyszłość > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Przyszłość
Nowoczesny, luksusowy salon na kołach

Nowoczesny, luksusowy salon na kołach

Audi grandsphere concept*: projektanci Audi opisują, jak w przyszłości mogą wyglądać przestrzeń i wrażenia związane z prowadzeniem luksusowej limuzyny.

Tekst: AUDI AG – Zdjęcia: Piotr Kożuch   Czas czytania: 10 min

Projektant Audi przygląda się etapowi rozwoju wnętrza Audi grandsphere concept.Projektant Audi przygląda się etapowi rozwoju wnętrza Audi grandsphere concept.

Projektowanie zorientowane na człowieka

Podstawowym założeniem Audi grandsphere concept* jest stworzenie luksusowego salonu na kołach, miejsca bardzo szczególnego: cichego i przestronnego – a zarazem niezwykle komfortowego. Wrażenie przestronności utrzymuje się niezależnie od tego, czy kierowca siedzi za kierownicą, czy też samochód porusza się w trybie jazdy zautomatyzowanej*.

W naszym projekcie w centrum uwagi znajduje się człowiek. To nie samochód powinien dyktować, w jaki sposób pasażerowie się w nim poruszają lub wchodzą z nim w interakcję. Użytkownicy, czyli osoby znajdujące się w pojeździe, powinny dysponować swobodą działania – a więc na przykład móc się zrelaksować, wiedząc, że samochód przejmie kontrolę w trybie jazdy automatycznej*. A jednocześnie, jeśli sobie tego zażyczą, powinny mieć możliwość samodzielnego poprowadzenia pojazdu. Klienci zawsze mają swobodę wyboru. Obejmuje to również cyfrowy detoks. W codziennym życiu nieustannie otaczają nas ekrany, informacje i treści. Luksus to możliwość zrelaksowania się i korzystania z czasu tylko dla siebie. Bez obaw, że przegapi się coś ważnego, ponieważ w Audi grandsphere concept* zawsze istnieje możliwość aktywowania funkcji za pomocą gestów oraz śledzenia wzroku, gdy tylko użytkownik sobie tego zażyczy.

 Koncepcje rozwoju wnętrza Audi grandsphere concept Koncepcje rozwoju wnętrza Audi grandsphere concept

Pierwsza klasa w pierwszym rzędzie

„Największą zmianą, jaką obserwujemy obecnie w projektowaniu wnętrz samochodów, jest rozwój jazdy zautomatyzowanej*. Będzie to miało duży wpływ na oczekiwania ludzi co do ich doświadczeń. Obecnie wszystko, co dzieje się w samochodzie, jest w dużym stopniu skoncentrowane na wrażeniach z jazdy. Tak będzie również w przyszłości. Jednak wraz z rozwojem automatycznej jazdy* ludzie zyskują możliwość spędzania czasu podróży znacznie swobodniej i w sposób bardziej otwarty. Dla nas, projektantów, oznaczać to będzie, że nie projektujemy już samego pro¬duktu, ale możliwość wykorzystania czasu w zupełnie nowy, wyjątkowy sposób. W Audi grandsphere* wrażenia luksusu, zarezerwowane dla tylnych siedzeń, obecne są również w przednim rzędzie.

Najważniejsze z projektowego punktu widzenia jest oczywiście przestronne wnętrze i komfort, aby zapewnić doskonałe wrażenia z jazdy. W trybie jazdy automatycznej* chcemy zapewnić osobom siedzącym z przodu możliwie jak najwięcej miejsca. Obejmuje to zaprojektowanie kierownicy w taki sposób, aby bezproblemowo składała się, gdy się jej nie używa. Po złożeniu kierownicy możliwe będzie odsunięcie do tyłu – w kierunku środka auta – fotela kierowcy, co zapewni osobie w tej roli maksymalny komfort jazdy.

Przyczynia się do tego również naturalna, ciepła atmosfera wnętrza, którą stworzono dzięki zastosowaniu drewnianych elementów. Pasażerowie odnoszą wrażenie spokoju i relaksu. Wrażenie to utrzymuje się, ponieważ wszystkie informacje wyświetlane są na drewnianych powierzchniach, a materiał lekko się mieni. Bardzo byśmy pragnęli, aby podczas podróży pasażerowie mogli usiąść i całkowicie się zrelaksować* – a także skupić swoją uwagę na otoczeniu poza pojazdem. Aby to osiągnąć, wpuściliśmy do wnętrza maksymalną ilość światła: szklany dach oferuje niczym nieskrępowany widok na zewnątrz. Pasażerowie bezpośrednio mogą doświadczać otaczającego ich krajobrazu” – James Nissen, projektant wnętrz.


 Portret projektanta wnętrz Jamesa Nissena. Portret projektanta wnętrz Jamesa Nissena.
Szkic koncepcyjny kierownicy w Audi grandsphere concept.Szkic koncepcyjny kierownicy w Audi grandsphere concept.
 Gest dłoni umożliwiający obrócenie elementu sterującego. Gest dłoni umożliwiający obrócenie elementu sterującego.

Jest coś magicznego w sterowaniu bezdotykowym systemem MMI za pomocą gestów.

Alexander Bart

Najwyższy komfort foteli

„We współczesnych samochodach luksusowych wrażenie największego komfortu zapewnia zazwyczaj tylna kanapa. Audi grandsphere concept* to jednak pojazd do jazdy automatycznej*. Oznacza to, że możemy zapewnić pełnię komfortu także kierowcy i pasażerowi na przednich fotelach. Dlatego nie zapominając o wygodzie tylnych siedzeń, skupiliśmy się przede wszystkim na fotelach z przodu.

Tryb jazdy automatycznej* opracowano z myślą o zapewnieniu unikatowego poziomu relaksu w pojeździe. Osiągamy to poprzez pochylenie oparć przednich foteli pod kątem 60 stopni. W tej komfortowej pozycji nie można już jednak łatwo dosięgnąć elementów sterujących. Dlatego stworzyliśmy coś wyjątkowego: bezdotykowy panel MMI touchless response, który znajduje się z przodu – z boku drzwi. Gdy fotel znajduje się w pozycji pionowej, można panelu dotknąć i obsługiwać go dłonią. Po odchyleniu fotela można obsługiwać go za pomocą gestów. Jest w tym coś magicznego. Fotel wyposażono oczywiście we wszystkie najnowocześniejsze rozwiązania techniczne: komfortowy zagłówek z zintegrowanymi głośnikami tworzącymi prywatną strefę dźwiękową, jak również funkcje klimatyzacji i masażu.

Pod względem wizualnym wyzwaniem dla projektantów było opracowanie takiego fotela, który wygląda dobrze zarówno w pozycji jazdy, jak i w pozycji relaksacyjnej. Rozwiązaliśmy ten problem poprzez zastosowanie elastycznego materiału w poduszkach bocznych. Po rozłożeniu fotela do pozycji relaksacyjnej elastyczna część rozciąga się i całkowicie zamyka bok. Po ponownym podniesieniu fotela materiał odsuwa się niczym kurtyna, otwierając się przed wsiadającymi do pojazdu pasażerami. My, projektanci, uwielbiamy tę magię elastycznego siedziska.”
– Alexander Bart, projektant foteli samochodowych

Siedzenie w Audi grandsphere concept.Siedzenie w Audi grandsphere concept.
 Portret projektanta siedzeń Alexandra Barta. Portret projektanta siedzeń Alexandra Barta.

Materiały: szlachetne i wzbudzające emocje

„Materiały i kolory, które zastosowaliśmy w Audi grandsphere concept*, opowiadają historię prostoty wypełnionej emocjami. Chcemy stworzyć przestrzeń o ciepłej, zachęcającej aurze, z naciskiem na zrównoważony rozwój i autentyczność. Najważniejsza była dla nas równowaga i harmonia kolorów, materiałów i powierzchni. Mówimy o prostocie i redukcji, ale mimo to wnętrze musi sprawiać wrażenie pełnego życia. Musi nieść za sobą różne emocje, przede wszystkim przez materiały. Po przekształceniu wnętrza w salon – co następuje w trybie jazdy automatycznej* – materiał zajmuje centralne miejsce. By stworzyć odpowiednią atmosferę, należy również zmienić proporcje materiałów w samochodzie – innymi słowy, zwiększyć proporcje powierzchni wykonanych z naturalnych, przyjemnych w dotyku materiałów, płynnie integrując technologię we wnętrzu. W Audi grandsphere² nie ma ekranu, lecz drewniana powierzchnia, na którą rzutowane są wszystkie informacje dla pasażerów. Efekt jest piękny; to symbioza tego, co fizyczne i cyfrowe. W miejscu, w którym projekcja pada na drewnianą powierzchnię, oba te elementy ożywają. Interakcja jest płynna i autentyczna”.


 Różne wzory materiałów. Różne wzory materiałów.
 Szczegóły materiałów i wykończenia Audi grandsphere concept Szczegóły materiałów i wykończenia Audi grandsphere concept
 Portret projektantki Ann Catherine Lang. Portret projektantki Ann Catherine Lang.

Audi grandsphere concept* to przestrzeń z aurą komfortu.

Ann Catherine Lang

„To właśnie najbardziej podoba mi się w Audi grandsphere concept*: równowaga pomiędzy tym, co emocjonalne, a tym, co wysublimowane. Minimalistyczny język projektu w połączeniu z emocjonalnym doświadczeniem użytkownika oraz doborem kolorów i materiałów sprawia, że Audi grandsphere concept* sprawia wrażenie zacisznego salonu. Kolorystyka opiera się na jasnych, ciepłych odcieniach szarości w obszarze siedzisk, podłokietników i otaczających je drewnianych aplikacji. W połączeniu z kolorem akcentowym „Glazed Plum”, który stosujemy w różnych odcieniach i na zróżnicowanych materiałach na poduszkach bocznych i oparciach foteli, koncepcja kolorystyczna nawiązuje do aktualnych trendów w architekturze, modzie i wzornictwie meblowym. Dla pasażerów pojazd powinien tworzyć przestrzeń do życia. Otaczające ich materiały muszą dawać im poczucie, że są już u celu”
– Ann Catherine Lang, Colour & Trim designer


Audi grandsphere conceptAudi grandsphere concept