Acquire
Nowoczesny, luksusowy salon na kołach > Przyszłość > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Przyszłość
Nowoczesny, luksusowy salon na kołach

Nowoczesny, luksusowy salon na kołach

Audi grandsphere concept*: projektanci Audi opisują, jak w przyszłości mogą wyglądać przestrzeń i wrażenia związane z prowadzeniem luksusowej limuzyny.

Tekst: AUDI AG – Zdjęcia: Piotr Kożuch   Czas czytania: 10 min

Projektant Audi przygląda się etapowi rozwoju wnętrza Audi grandsphere concept.

Projektowanie zorientowane na człowieka

Podstawowym założeniem Audi grandsphere concept* jest stworzenie luksusowego salonu na kołach, miejsca bardzo szczególnego: cichego i przestronnego – a zarazem niezwykle komfortowego. Wrażenie przestronności utrzymuje się niezależnie od tego, czy kierowca siedzi za kierownicą, czy też samochód porusza się w trybie jazdy zautomatyzowanej*.

W naszym projekcie w centrum uwagi znajduje się człowiek. To nie samochód powinien dyktować, w jaki sposób pasażerowie się w nim poruszają lub wchodzą z nim w interakcję. Użytkownicy, czyli osoby znajdujące się w pojeździe, powinny dysponować swobodą działania – a więc na przykład móc się zrelaksować, wiedząc, że samochód przejmie kontrolę w trybie jazdy automatycznej*. A jednocześnie, jeśli sobie tego zażyczą, powinny mieć możliwość samodzielnego poprowadzenia pojazdu. Klienci zawsze mają swobodę wyboru. Obejmuje to również cyfrowy detoks. W codziennym życiu nieustannie otaczają nas ekrany, informacje i treści. Luksus to możliwość zrelaksowania się i korzystania z czasu tylko dla siebie. Bez obaw, że przegapi się coś ważnego, ponieważ w Audi grandsphere concept* zawsze istnieje możliwość aktywowania funkcji za pomocą gestów oraz śledzenia wzroku, gdy tylko użytkownik sobie tego zażyczy.

 Koncepcje rozwoju wnętrza Audi grandsphere concept

Pierwsza klasa w pierwszym rzędzie

„Największą zmianą, jaką obserwujemy obecnie w projektowaniu wnętrz samochodów, jest rozwój jazdy zautomatyzowanej*. Będzie to miało duży wpływ na oczekiwania ludzi co do ich doświadczeń. Obecnie wszystko, co dzieje się w samochodzie, jest w dużym stopniu skoncentrowane na wrażeniach z jazdy. Tak będzie również w przyszłości. Jednak wraz z rozwojem automatycznej jazdy* ludzie zyskują możliwość spędzania czasu podróży znacznie swobodniej i w sposób bardziej otwarty. Dla nas, projektantów, oznaczać to będzie, że nie projektujemy już samego pro¬duktu, ale możliwość wykorzystania czasu w zupełnie nowy, wyjątkowy sposób. W Audi grandsphere* wrażenia luksusu, zarezerwowane dla tylnych siedzeń, obecne są również w przednim rzędzie.

Najważniejsze z projektowego punktu widzenia jest oczywiście przestronne wnętrze i komfort, aby zapewnić doskonałe wrażenia z jazdy. W trybie jazdy automatycznej* chcemy zapewnić osobom siedzącym z przodu możliwie jak najwięcej miejsca. Obejmuje to zaprojektowanie kierownicy w taki sposób, aby bezproblemowo składała się, gdy się jej nie używa. Po złożeniu kierownicy możliwe będzie odsunięcie do tyłu – w kierunku środka auta – fotela kierowcy, co zapewni osobie w tej roli maksymalny komfort jazdy.

Przyczynia się do tego również naturalna, ciepła atmosfera wnętrza, którą stworzono dzięki zastosowaniu drewnianych elementów. Pasażerowie odnoszą wrażenie spokoju i relaksu. Wrażenie to utrzymuje się, ponieważ wszystkie informacje wyświetlane są na drewnianych powierzchniach, a materiał lekko się mieni. Bardzo byśmy pragnęli, aby podczas podróży pasażerowie mogli usiąść i całkowicie się zrelaksować* – a także skupić swoją uwagę na otoczeniu poza pojazdem. Aby to osiągnąć, wpuściliśmy do wnętrza maksymalną ilość światła: szklany dach oferuje niczym nieskrępowany widok na zewnątrz. Pasażerowie bezpośrednio mogą doświadczać otaczającego ich krajobrazu” – James Nissen, projektant wnętrz.


 Portret projektanta wnętrz Jamesa Nissena.
Szkic koncepcyjny kierownicy w Audi grandsphere concept.
 Gest dłoni umożliwiający obrócenie elementu sterującego.

Jest coś magicznego w sterowaniu bezdotykowym systemem MMI za pomocą gestów.

Alexander Bart

Najwyższy komfort foteli

„We współczesnych samochodach luksusowych wrażenie największego komfortu zapewnia zazwyczaj tylna kanapa. Audi grandsphere concept* to jednak pojazd do jazdy automatycznej*. Oznacza to, że możemy zapewnić pełnię komfortu także kierowcy i pasażerowi na przednich fotelach. Dlatego nie zapominając o wygodzie tylnych siedzeń, skupiliśmy się przede wszystkim na fotelach z przodu.

Tryb jazdy automatycznej* opracowano z myślą o zapewnieniu unikatowego poziomu relaksu w pojeździe. Osiągamy to poprzez pochylenie oparć przednich foteli pod kątem 60 stopni. W tej komfortowej pozycji nie można już jednak łatwo dosięgnąć elementów sterujących. Dlatego stworzyliśmy coś wyjątkowego: bezdotykowy panel MMI touchless response, który znajduje się z przodu – z boku drzwi. Gdy fotel znajduje się w pozycji pionowej, można panelu dotknąć i obsługiwać go dłonią. Po odchyleniu fotela można obsługiwać go za pomocą gestów. Jest w tym coś magicznego. Fotel wyposażono oczywiście we wszystkie najnowocześniejsze rozwiązania techniczne: komfortowy zagłówek z zintegrowanymi głośnikami tworzącymi prywatną strefę dźwiękową, jak również funkcje klimatyzacji i masażu.

Pod względem wizualnym wyzwaniem dla projektantów było opracowanie takiego fotela, który wygląda dobrze zarówno w pozycji jazdy, jak i w pozycji relaksacyjnej. Rozwiązaliśmy ten problem poprzez zastosowanie elastycznego materiału w poduszkach bocznych. Po rozłożeniu fotela do pozycji relaksacyjnej elastyczna część rozciąga się i całkowicie zamyka bok. Po ponownym podniesieniu fotela materiał odsuwa się niczym kurtyna, otwierając się przed wsiadającymi do pojazdu pasażerami. My, projektanci, uwielbiamy tę magię elastycznego siedziska.”
– Alexander Bart, projektant foteli samochodowych

Siedzenie w Audi grandsphere concept.
 Portret projektanta siedzeń Alexandra Barta.

Materiały: szlachetne i wzbudzające emocje

„Materiały i kolory, które zastosowaliśmy w Audi grandsphere concept*, opowiadają historię prostoty wypełnionej emocjami. Chcemy stworzyć przestrzeń o ciepłej, zachęcającej aurze, z naciskiem na zrównoważony rozwój i autentyczność. Najważniejsza była dla nas równowaga i harmonia kolorów, materiałów i powierzchni. Mówimy o prostocie i redukcji, ale mimo to wnętrze musi sprawiać wrażenie pełnego życia. Musi nieść za sobą różne emocje, przede wszystkim przez materiały. Po przekształceniu wnętrza w salon – co następuje w trybie jazdy automatycznej* – materiał zajmuje centralne miejsce. By stworzyć odpowiednią atmosferę, należy również zmienić proporcje materiałów w samochodzie – innymi słowy, zwiększyć proporcje powierzchni wykonanych z naturalnych, przyjemnych w dotyku materiałów, płynnie integrując technologię we wnętrzu. W Audi grandsphere² nie ma ekranu, lecz drewniana powierzchnia, na którą rzutowane są wszystkie informacje dla pasażerów. Efekt jest piękny; to symbioza tego, co fizyczne i cyfrowe. W miejscu, w którym projekcja pada na drewnianą powierzchnię, oba te elementy ożywają. Interakcja jest płynna i autentyczna”.


 Różne wzory materiałów.
 Szczegóły materiałów i wykończenia Audi grandsphere concept
 Portret projektantki Ann Catherine Lang.

Audi grandsphere concept* to przestrzeń z aurą komfortu.

Ann Catherine Lang

„To właśnie najbardziej podoba mi się w Audi grandsphere concept*: równowaga pomiędzy tym, co emocjonalne, a tym, co wysublimowane. Minimalistyczny język projektu w połączeniu z emocjonalnym doświadczeniem użytkownika oraz doborem kolorów i materiałów sprawia, że Audi grandsphere concept* sprawia wrażenie zacisznego salonu. Kolorystyka opiera się na jasnych, ciepłych odcieniach szarości w obszarze siedzisk, podłokietników i otaczających je drewnianych aplikacji. W połączeniu z kolorem akcentowym „Glazed Plum”, który stosujemy w różnych odcieniach i na zróżnicowanych materiałach na poduszkach bocznych i oparciach foteli, koncepcja kolorystyczna nawiązuje do aktualnych trendów w architekturze, modzie i wzornictwie meblowym. Dla pasażerów pojazd powinien tworzyć przestrzeń do życia. Otaczające ich materiały muszą dawać im poczucie, że są już u celu”
– Ann Catherine Lang, Colour & Trim designer


Audi grandsphere concept