Acquire
Prawie magiczny sposób obsługi > Przyszłość > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Przyszłość
Prawie magiczny sposób obsługi

Prawie magiczny sposób obsługi

Zredukowane wnętrze, zaawansowane technologicznie okulary i ruchy w przestrzeni sterujące elementami obsługowymi – oto Audi dimensions, nowa koncepcja obsługi mixed reality dla Audi activesphere concept*.

Tekst: Bernd Zerelles - Zdjęcia: Matthias ZieglerAUDI AG Czas czytania: 7 min

Zajrzyj do kokpitu koncepcji Audi activesphere.Zajrzyj do kokpitu koncepcji Audi activesphere.

Ręka wykonuje delikatny gest w powietrzu przypominający obracanie koła. Następnie zgina się w nadgarstku w lewo, jakby coś odsuwała. To ręka Christiny Huber, projektantki user experience w Audi, siedzącej w makiecie Audi activesphere concept*. Christina zdejmuje okulary high tech i wyjaśnia z uśmiechem: „Chodzi o intuicyjny ruch, tak funkcjonuje Audi dimensions”. Jan Pflüger, koordynator augmented & virtual reality i specjalista od mixed reality w Audi, siedzący obok Christiny, przyznaje: „Dajemy naszym klientom technologię opartą na czujnikach, która funkcjonuje w obu kierunkach. Przekazujemy użytkownikom informacje, których oni potrzebują. Jednocześnie sprawdzamy, co użytkownicy właściwie chcą z nimi zrobić”.

Makieta koncepcji Audi activesphere.Makieta koncepcji Audi activesphere.
Jan Pflüger w okularach mieszanej rzeczywistości.Jan Pflüger w okularach mieszanej rzeczywistości.

Christina i Jan pracują nad innowacyjną koncepcją obsługi w Audi activesphere concept*. Graficzny interfejs użytkownika – graphical user interface (GUI) – nie jest wyświetlany przez cały czas w jednym miejscu, na ekranach lub jako projekcja, tak jak to było dotychczas, lecz ukazuje się we właściwym czasie i w odpowiedniej lokalizacji. I do tego nie dwuwymiarowo, lecz trójwymiarowo. Po założeniu okularów mixed reality funkcje obsługowe są dostępne w trójwymiarowej przestrzeni i można wchodzić z nimi w interakcję przy użyciu naturalnych gestów.

Christina: „W tej koncepcji obsługi nie ma klasycznych ekranów, których muszę dotknąć, by wybrać potrzebne mi treści. Okulary przy pomocy czujników rozpoznają, na jakich treściach skupiam wzrok, i przybliżają do mnie dany element obsługowy w trójwymiarowej przestrzeni”. To brzmi może dość prosto, ale pod względem technicznym jest bardzo skomplikowane. Fakt, że samochód ma czujniki obserwujące otoczenie i przekazujące mu niezbędne dane, nie jest dzisiaj niczym niezwykłym. Zupełną nowością jest jednak to, że dzięki okularom mixed reality kierowca ma do dyspozycji te same czujniki, aby zlokalizować miejsce w przestrzeni. Jan: „Chcemy umożliwić przestrzenną interakcję i w tym celu używamy najnowocześniejszej aktualnie technologii mixed reality. Oznacza to, że nie jestem odcięty od realnego świata tak, jak w okularach virtual reality, lecz mogę patrzeć w tych okularach przez przeźroczyste wyświetlacze na otaczający mnie świat. Okulary wyświetlają mi informacje, które są ważne podczas ich używania”. Jan unosi okulary z prawie nabożnym skupieniem i ogląda je ze wszystkich stron.

Okulary mixed reality, które umiejscawiają noszącą je osobę w przestrzeni, mają liczne czujniki i kamery. Dzięki nim lokalizują otaczającą przestrzeń i umożliwiają takie zaprogramowanie odbieranych wrażeń, aby elementy obsługowe ukazywały się użytkownikowi dokładnie tam, gdzie w danej sytuacji są niezbędne.

 Jan, Christina i makieta w pomieszczeniu do projektowania pojazdów. Jan, Christina i makieta w pomieszczeniu do projektowania pojazdów.

Dajemy naszym klientom technologię opartą na czujnikach.

Jan Pflüger

Spojrzenie przez okulary MR z informacjami topograficznymi rzutowanymi na rzeczywisty krajobraz.Spojrzenie przez okulary MR z informacjami topograficznymi rzutowanymi na rzeczywisty krajobraz.
  Jan w okularach mieszanej rzeczywistości.  Jan w okularach mieszanej rzeczywistości.

To jeszcze nie wszystko: obsługa jest inteligentna i wychodzi użytkownikowi naprzeciw. Jeśli rozglądasz się po przestrzeni, najpierw nic się nie dzieje. Elementy UI, które umożliwiają obsługę, pozostają nieaktywne. Dopiero gdy skupisz wzrok na którymś z tych elementów, czyli wykażesz zainteresowanie, zbliży się on do ciebie wirtualnie i daje się obsługiwać w przestrzeni przy użyciu gestów. Konkretny przykład: tak zwany Audi dimensions anchor point umieszczony w drzwiach Audi activesphere concept* jako fizyczny element. Jeśli zatrzymasz na nim wzrok, system najpierw zarejestruje zainteresowanie i pokaże na przykład aktualną temperaturę we wnętrzu. Jeśli będziesz patrzył na niego dłużej, rozpocznie się interakcja: element interfejsu zbliży się do ciebie i pozwoli wirtualnie obsługiwać. Gdy skończysz, po kilku sekundach zniknie. Możesz też wykonać ruch dłonią odsuwający go na bok i przełączający w tryb spoczynku. Zatem w aucie są nie tylko po prostu elementy fizyczne, na które nałożona jest możliwość obsługi 3D, lecz także rozmieszczony w przestrzeni, elastycznie konfigurowalny, inteligentny i opierający się na kontekście interfejs z bezproblemową, wygodną obsługą. Audi dimensions stawia użytkownika w centrum i rozumie jego potrzeby.

Jeśli usiądziesz w Audi activesphere concept* na lewym przednim fotelu, kierownica będzie wsunięta i niewidoczna. Gdy włączysz tryb jazdy, kierownica wysunie się, a treści interfejsu użytkownika dopasują się do twoich potrzeb podczas manualnego prowadzenia samochodu. Christina: „Także przy korzystaniu z nawigacji nie trzeba klikać klasycznie w ikonę danej funkcji, lecz można komunikować się trójwymiarowo z mapą. Istnieją przy tym różne płaszczyzny dla różnych stadiów informacji, które w zależności od zainteresowania można rozbudowywać”.

Opuszczając samochód, na przykład aby przejechać się na rowerze górskim lub na nartach, można nadal nosić okulary, które będą teraz wyświetlać istotne w tej sytuacji informacje, takie jak sieć dróg, nachylenie stoku lub ostrzeżenie przed ograniczoną widocznością.

Jan: „Nie tylko po raz pierwszy umożliwiamy interakcję z samochodem przy użyciu takiej technologii, lecz idziemy jeszcze dalej. Nareszcie pojazd jest cyfrową platformą mixed reality, która jest gotowa na to, co – miejmy nadzieję – czeka na nas w przyszłości: wsiadam do samochodu i, korzystając ze wszystkich funkcji okularów, używam go w sposób całkowicie naturalny i logiczny. Wysiadam z pojazdu i oddaję się aktywności takiej jak jazda na nartach lub na rowerze, a okulary również mnie przy tym wspierają. Samochód jest moim przedłużeniem i umożliwia mi przeżywanie wszystkich tych doświadczeń”. Pojazd przyszłości jest osadzony w ekosystemie i wzbogaca realny świat wirtualnymi, opartymi na kontekście treściami.

Okulary rozpoznają, na jakich treściach skupiam wzrok, i przybliżają do mnie dany element obsługowy.

Christina Huber

Christina z okularami mixed reality.Christina z okularami mixed reality.
  Spojrzenie przez okulary MR wyświetlające ustawienie temperatury.  Spojrzenie przez okulary MR wyświetlające ustawienie temperatury.

Ta technologia przyszłości umożliwiła jednocześnie projektantom stworzenie niewyobrażalnego wcześniej doświadczenia użytkownika. Christina Huber: „Sam samochód jest kompleksową strefą komfortu bez widocznej techniki komputerowej. Niemniej jednak jest inteligentny, ale w tle. Dopiero gdy założysz okulary mixed reality, technika obsługowa obudzi się do życia”.

To otwiera w przyszłości zupełnie nowe możliwości w projektowaniu samochodów. Designerzy nie muszą już brać pod uwagę, gdzie fizycznie trzeba rozmieścić elementy obsługowe. Obojętnie, jak i gdzie będziesz siedział lub odpoczywał w pozycji półleżącej we wnętrzu samochodu, z okularami mixed reality zawsze dosięgniesz do elementów obsługowych. Możliwe są całkowicie inne języki formy i zupełnie nowa architektura wnętrza. Przyszłość dopuszcza niezliczone innowacje.


 Rzut oka na tył koncepcji Audi activesphere. Rzut oka na tył koncepcji Audi activesphere.