Audi oferuje różne rozwiązania, które pozwalają dopasować samochód do życzeń użytkownika. To, co szczególnie zachwyca kierownika projektu platform dla napędów elektrycznych Audi Joachima Doerra w jego Audi SQ8 e-tron to dbałość o doskonałe osiągi elektrycznych samochodów.
Joachim Doerr jest zachwycony Audi SQ8 e-tron* pod każdym względem. Ale jest jedno rozwiązanie we wszystkich modelach Audi Q8 e-tron*, które fascynuje go szczególnie. Nawet, jeżeli nie widać go gołym okiem – to efektywność systemu zarządzania temperaturą, która decyduje o imponujących możliwościach podczas jazdy i ładowania.
Joachim Doerr jest zachwycony Audi SQ8 e-tron* pod każdym względem. Ale jest jedno rozwiązanie we wszystkich modelach Audi Q8 e-tron*, które fascynuje go szczególnie. Nawet, jeżeli nie widać go gołym okiem – to efektywność systemu zarządzania temperaturą, która decyduje o imponujących możliwościach podczas jazdy i ładowania.
Niektóre z rzeczy, które czynią Audi SQ8 e-tron* tak wyjątkowym, nie są widoczne przy pierwszym spojrzeniu. Na przykład akumulator o pojemności 114 kWh (brutto) wbudowany w podłogę. Stylistyczny znacznik na progu między przednią a tylną osią wskazuje przynajmniej, gdzie zlokalizowany jest magazyn energii. Ale kilka rzeczy jest zupełnie niewidocznych. „To, co mnie zachwyca w Audi Q8 e-tron*, jest ukryte głęboko we wnętrzu samochodu” – mówi Joachim Doerr i otwiera przednią pokrywę elektrycznego SUVa. Nawet wtedy nie widać, co inżynier Audi ma na myśli.
„Audi Q8 e-tron* stało się ogólnie pięknym autem. Szczególnie dobrze wygląda w kolorze szarym Chronos*” – uważa Joachim Doerr, entuzjasta elektromobilności. Zna na wylot obie generacje modeli, zarówno ze swojego zawodowego, jak i prywatnego życia – wcześniej z przyjemnością jeździł Audi e-tron, czyli poprzednikiem Audi Q8 e-tron*. „Gdybym jednak miał wyróżnić jedną cechę, to byłoby to dla mnie chłodzenie, zarządzanie temperaturą systemu wysokonapięciowego, które w Audi Q8 e-tron* działa doskonale.”
Joachim Doerr
Joachim Doerr ma doktorat z inżynierii mechanicznej i pracuje w Audi od 2001 roku. Do 2014 roku skupiał się na samochodach z napędem spalinowym, potem zajął się elektromobilnością w Audi.
Na stacjach szybkiego ładowania Audi SQ8 e-tron* może być ładowane ze stałą mocą do 170 kW.
Joachim Doerr ma doktorat z inżynierii mechanicznej i pracuje w Audi od 2001 roku. Do 2014 roku skupiał się na samochodach z napędem spalinowym, potem zajął się elektromobilnością w Audi.
Na stacjach szybkiego ładowania Audi SQ8 e-tron* może być ładowane ze stałą mocą do 170 kW.
System wysokonapięciowy samochodu elektrycznego obejmuje obok akumulatorateż między innymi silnik lub – jak w przypadku Audi Q8 e-tron* – silniki, a także technologię ładowania. „Cały system został skrupulatnie dopracowany i praktycznie zawsze utrzymywany jest w optymalnym zakresie temperatur” – wyjaśnia Doerr. Współpraca między urządzeniami sterującymi, pompą ciepła oraz obiegami ogrzewania i chłodzenia nie jest tak naprawdę widoczna, ale za to wyraźnie odczuwalna, gdyż stan systemu wysokonapięciowego ma bezpośredni wpływ na osiągi elektrycznego SUVa, zarówno podczas jazdy, jak i ładowania.
Joachim Doerr zna się na tym: cała kariera zawodowa tego inżyniera związana jest z napędami i silnikami. Od 2014 roku zajmuje się elektromobilnością, jest odpowiedzialny między innymi za rozwój silników elektrycznych w Audi, pracował nad Audi e-tron, pierwszym w pełni elektrycznym samochodem marki i poprzednikiem Audi Q8 e-tron*. „Początkowo konieczność częstych postojów na stacjach ładowania i nieduże prędkości ładowania były głównym problemem, który generalnie utrudniał akceptację elektrycznej mobilności” – wspomina. Duży wpływ na szybkość ładowania ma efektywność utrzymywania temperatury baterii. „Wiele aut elektrycznych, także tych najnowszych, ładuje wprawdzie na początku bardzo szybko, lecz po krótkim czasie moc ładowania spada. Natomiast wszystkie modele serii Audi Q8 e-tron długo utrzymują moc ładowania na wysokim poziomie, szczególnie w ważnym przedziale 10 do 80 procent.” Co, innymi słowy, skraca czas postoju przy stacji ładowania.
Kompleksowy system zarządzania temperaturą działa nie tylko przy ładowaniu akumulatora, ale także wtedy, gdy energia jest przekazywana do napędu. „W mroźne dni zimą lub przy letnim upale, przy spokojnej jeździe lub sportowym przyspieszaniu – układ napędowy pracuje zawsze w optymalnym zakresie temperatur. Praktycznie w każdej sytuacji dostępna jest pełna moc napędu.”
Dla Joachima Doerra Suti SQ8 e-tron* jest idealnym elektrycznym SUVem na co dzień. Nie tylko, lecz przede wszystkim dzięki seryjnej technologii ukrytej głęboko w jego wnętrzu.
Joachim Doerr zarówno prywatnie, jak i zawodowo jest przekonany o zaletach elektromobilności.
To, co wydaje się być czystą teorią, w praktyce ma wielki wpływ możliwości elektrycznych samochodów. Zarządzanie temperaturą wpływa bezpośrednio na zasięg, osiągi i ładowanie.
Joachim Doerr zarówno prywatnie, jak i zawodowo jest przekonany o zaletach elektromobilności.
To, co wydaje się być czystą teorią, w praktyce ma wielki wpływ możliwości elektrycznych samochodów. Zarządzanie temperaturą wpływa bezpośrednio na zasięg, osiągi i ładowanie.