Należąca do Volkswagen Group marka Elli to największy Mobility Service Provider w Europie. Zapowiadasz „nowy kierunek strategiczny, nowe modele biznesowe i ściślejszą współpracę w tej dziedzinie oraz kooperację z markami koncernu Volkswagen”. Co to oznacza dla Audi?
Zanim w lipcu objąłem nowe stanowisko, spędziłem pięć lat w Stanach Zjednoczonych. Tam miałem przyjemność jeździć Audi e-tron, a tym samym możliwość, by jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby klientów Audi związane z ładowaniem samochodu elektrycznego. Dokładnie o to chodzi: głębokie zrozumienie marek, produktów, wymagań i klientów prowadzi do powstawania lepszych produktów.
Postrzegamy siebie jako niezawodnego i silnego partnera w kluczowych projektach Audi, jako wewnętrzny czynnik wspierający, który wspomaga idee działu rozwoju Audi odpowiednimi rozwiązaniami z zakresu zaopatrzenia w energię. Wdrażamy dla Audi takie rozwiązania związane z ładowaniem, jak na przykład Smart Charging dla nowego Wallbox. Rozmawiamy z zespołem Audi także o inteligentnych usługach, które będą niosły dużą wartość dla klientów. Już teraz klienci Audi mogą w aplikacji myAudi, używając filtrów, znaleźć najlepsze dla siebie punkty ładowania, na przykład w centrum miasta, lub z dużą prędkością ładowania.
W jednym z komunikatów prasowych przeczytałem, że jednym z twoich głównych celów jest rozbudowa sieci szybkiego ładowania koncernu Volkswagen. O co w tym przypadku chodzi? Grupa Volkswagen ma już udziały w przedsiębiorstwie operatora sieci szybkiego ładowania IONITY. Także Audi prowadzi już Audi charging hubs.
Jestem wielkim fanem Audi charging hubs. Sprawiają one, że ładowanie w doskonałych lokalizacjach jest przyjemnym doświadczeniem. To bez wątpienia właściwa droga. Ogólnie koncern Volkswagen ma jasny cel, aby do 2025 roku prowadzić na całym świecie około 43 tysiące stacji szybkiego ładowania. Dzisiaj działa już prawie połowa z założonej liczby.
Szczególnie EA w Ameryce Północnej i CAMS w Chinach są w tej dziedzinie pionierami. W Europie rozbudowujemy sieć szybkiego ładowania razem z partnerami. Skupiamy się przy tym na krajach, w których jest zapotrzebowanie na dobry serwis pokrywający cały obszar danego kraju. W samej Europie klienci Audi mają przez Elli dostęp do 580 tysięcy punktów ładowania. Oznacza to przyrost o ponad 55 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem, a tendencja jest rosnąca.
Volkswagen chce tymczasowo magazynować energię elektryczną w zużytych akumulatorach samochodów elektrycznych w celu handlu na giełdzie energii elektrycznej. Audi idzie inną drogą i od końca 2021 roku wykorzystuje akumulatory litowo-jonowe z samochodów testowych jako magazyny energii na stacjach szybkiego ładowania Audi charging hub. Które rozwiązanie jest przyszłościowe w zakresie stosowania akumulatorów, którym dano „drugie życie”?
Każdy przykład „drugiego życia” akumulatorów jest przyszłościowy. Myślimy o nowych Energy Use Cases i zarówno Volkswagen, jak i Audi, chcą tego samego: rozsądnego korzystania z zasobów, stabilizacji sieci energetycznych i globalnej dekarbonizacji.
Rozpoczęcie działalności handlowej Elli na największej europejskiej giełdzie energii EPEX SPOT jest częścią strategii energetycznej, którą rozwijamy w Elli. Z jednej strony możemy w ten sposób wnieść duży wkład w zwiększenie mocy wytwórczych energii elektrycznej, w dostęp do energii odnawialnej i w stabilizację cen prądu w Niemczech. Daje nam to możliwość zrobienia czegoś solidnego i bardzo konkretnego dla społeczeństwa i dla rozwoju zarządzania energią w Niemczech i Europie. Z drugiej strony jest to dla nas naturalnie także bardzo interesujący model biznesowy. Nawiasem mówiąc, Grupa Volkswagen jest pierwszym koncernem motoryzacyjnym, który handluje na EPEX SPOT niemiecką energią elektryczną.
Oprócz rozbudowy sieci szybkiego ładowania chciałbyś, aby drugim punktem ciężkości w twojej pracy było stworzenie platformy Smart Energy. Co to jest?
Elli zmienia się z dostawcy rozwiązań do ładowania w dostawcę Smart Energy Solutions. W ramach tej działalności łączymy cały elektryczny ekosystem obejmujący samochody elektryczne, ładowarki Wallbox, sieć energetyczną, instalacje solarne i magazyny energii. Naszym celem jest zostanie największym kompleksowym dostawcą rozwiązań w zakresie energii w Europie.
Transformacji energetycznej towarzyszą duże wahania czasowe w wykorzystaniu energii odnawialnych. Dlatego akumulatory samochodów elektrycznych staną się ważne jako tymczasowe magazyny. Mogą służyć jako pewien rodzaj „powerbanków”. Chcemy, by w przyszłości klienci Audi mogli wykorzystywać akumulatory jako wsparcie dla swoich domowych systemów energetycznych.