Audi Q8 e-tron edition Dakar: hołd dla legendy
Tekst: AUDI AG - Zdjęcia: AUDI AG - Czas czytania: 8 min
Tekst: AUDI AG - Zdjęcia: AUDI AG - Czas czytania: 8 min
Model Audi Q8 e-tron edition Dakar* jest zainspirowany najważniejszym na świecie rajdem pustynnym, który w 2024 roku odbędzie się w Arabii Saudyjskiej i w którym Audi po raz trzeci bierze udział. Samochód dostępny jest w trzech kolorach podstawowych, oferowana jest również limitowana wersja specjalna oklejona nawiązującymi do wariantu rajdowego foliami.
Model Audi Q8 e-tron edition Dakar* jest zainspirowany najważniejszym na świecie rajdem pustynnym, który w 2024 roku odbędzie się w Arabii Saudyjskiej i w którym Audi po raz trzeci bierze udział. Samochód dostępny jest w trzech kolorach podstawowych, oferowana jest również limitowana wersja specjalna oklejona nawiązującymi do wariantu rajdowego foliami.
Rajd Dakar jest najtrudniejszym długodystansowym rajdem na świecie – i przygodą, w której Audi aktywnie uczestniczy od 2021 roku. Wizją marki jest dalsza konsekwentna elektryfikacja samochodów wyścigowych, czego dowodem jest Audi RS Q e-tron*. Logiczne jest zatem, że nowy, wyjątkowy model, który Audi dedykuje Dakarowi, również jest w pełni elektryczny.
Audi Q8 e-tron edition Dakar* zostało zaprojektowane z myślą o lepszej przyczepności na luźnym podłożu, dlatego też porusza się na oponach all terrain, które dobrze sprawdzają się w terenie i zapewniają dobrą przyczepność oraz optymalne zachowanie się przy ruszaniu, hamowaniu i utrzymaniu toru jazdy na żwirze lub śniegu. Dzięki oponom AT prześwit Audi Q8 e-tron edition Dakar* w porównaniu z modelem podstawowym zwiększył się o 65 milimetrów. Kąt rampowy wynosi 19 stopni, głębokość brodzenia 300 mm. W połączeniu z kątem natarcia, czyli maksymalnym nachyleniem terenu, na który pojazd może wjechać z poziomej powierzchni bez dotykania podłoża elementami karoserii, który wynosi 21 stopni, oraz kątem zejścia wynoszącym 28 stopni, ten elektryczny SUV jest w pełni gotowy do poruszania się w terenie.
Model z edycji Dakar można zamawiać z lakierem beżowym Siam metalik, czarnym Mythos metalik i szarym Magnet. W limitowanej liczbie 99 sztuk (kolejny numer egzemplarza oznaczony jest na słupku D) dostępna jest również wersja z wyjątkowym oklejeniem nadwozia, nawiązująca do Audi RS Q e-tron*.
mm
Prześwit określa maksymalną odległość między najniższym punktem podłogi pojazdu a nawierzchnią.
mm
Głębokość brodzenia mówi, jak głęboki może być zbiornik wodny, przez który pojazd może przejechać bez przedostawania się wody do komory silnika
Grad
Kąt rampowy opisuje zdolność do pokonywania rampy o określonym kącie nachylenia bez zahaczania podłogą o jej krawędź.
Osłona chłodnicy Audi Q8 e-tron edition Dakar* jest utrzymana w kolorze nadwozia. Dostępny jako opcja pas diod w Singleframe stanowi optyczne połączenie reflektorów.
Opony all terrein zwiększają prześwit o 65 milimetrów w porównaniu z modelem podstawowym. Wraz ze wzrostem prędkości nadwozie stopniowo obniża się w celu poprawy stabilności jazdy oraz aerodynamiki i - co z tym jest związane – zasięgu.
Osłona chłodnicy Audi Q8 e-tron edition Dakar* jest utrzymana w kolorze nadwozia. Dostępny jako opcja pas diod w Singleframe stanowi optyczne połączenie reflektorów.
Opony all terrein zwiększają prześwit o 65 milimetrów w porównaniu z modelem podstawowym. Wraz ze wzrostem prędkości nadwozie stopniowo obniża się w celu poprawy stabilności jazdy oraz aerodynamiki i - co z tym jest związane – zasięgu.
kW
osiąga seryjny napęd quattro ze swoimi dwoma silnikami w trybie boostowania.
sek.
samochód potrzebuje na przyspieszenie od 0 do 100 km/h.
kWh
to pojemność (netto) wbudowanej w podłogę baterii. Zasięg w WLTP wynosi około 450 km.
Podstawą dla Audi Q8 e-tron edition Dakar* jest Audi Q8 advanced 55 e-tron quattro. Akumulator ma pojemność 106 kWh netto (brutto 114 kWh), a dwa silniki napędu quattro rozwijają w trybie boostowania moc 300 kW z maksymalnym momentem obrotowym 664 Nm. Przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 5,9 sekund. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 200 km/h.
Model z edycji Dakar jest wyposażony seryjnie w reflektory Matrix LED umożliwiające precyzyjne oświetlenie drogi, diodowe światła tylne oraz szyby w tylnych drzwiach, w pokrywie bagażnika oraz tylne szyby boczne z przyciemnionego, chroniącego przed słońcem szkła.
Do wyposażenia seryjnego we wnętrzu należy pakiet Interieur S line, obejmujący wyprofilowane siedzenia sportowe obszyte mikrofibrą Dinamica i skórą ekologiczną. Jako opcja dostępny jest pakiet Audi Sport z czerwonymi szwami na siedzeniach, kierownicy, elemencie na konsoli na wysokości kolan i w podparciach w drzwiach. Pasy bezpieczeństwa z czerwonym lamówką podkreślają sportowy styl wnętrza.
Na życzenie wnętrze może być oświetlone jednym z sześciu zdefiniowanych wstępnie profili kolorystycznych opcjonalnego pakietu oświetlenia Ambiente plus, który licznymi światłami konturowymi w 30 kolorach precyzyjnie podkreśla podstawowe linie wnętrza. Jako alternatywę dla seryjnej 2-strefowej klimatyzacji można wybrać klimatyzację 4-strefową. Dzięki zastosowaniu opcjonalnej drugiej nagrzewnicy wysokonapięciowej, moc ogrzewania znacznie się zwiększa, co pozwala na szybsze ogrzanie wnętrza przy bardzo niskich temperaturach, a dodatkowe ogrzewanie akumulatora zapewnia gotowość do ładowania przy dużym mrozie.
Opcjonalny system nagłaśniający Bang & Olufsen Premium Sound z dźwiękiem 3D, mocą 705 W i 16 głośnikami umożliwia słuchanie muzyki w doskonałej jakości. Wirtualne lusterka zewnętrzne z kamerami zmniejszają całkowitą szerokość nadwozia o 15 centymetrów i poprawiają aerodynamikę, a podczas jazdy terenowej, w kurzu lub wilgoci, zapewniają lepszą widoczność niż tradycyjne lusterka.
Audi Q8 e-tron edition Dakar* również pod względem praktycznych detali wyposażenia nawiązuje do legendy rajdu pustynnego: model ten jest wyposażony seryjnie w bagażnik dachowy o nośności 40 kilogramów. Specjalna torba i pasy umożliwiające mocowanie różnego sprzętu, a także pakiet schowków i wyposażenia bagażnika, należą do wyposażenia seryjnego.
We wnętrzu Audi Q8 e-tron edition Dakar* znajdziemy między innymi mocno wyprofilowane sportowe fotele i aplikacje dekoracyjne z matowego szczotkowanego aluminium. Jako opcja dostępny jest pakiet czerwonych przeszyć Audi Sport.
1 z 99: cyfra na tylnym słupku Audi Q8 e-tron edition Dakar* sygnalizuje, że ta wersja specjalna jest limitowana do 99 egzemplarzy.
We wnętrzu Audi Q8 e-tron edition Dakar* znajdziemy między innymi mocno wyprofilowane sportowe fotele i aplikacje dekoracyjne z matowego szczotkowanego aluminium. Jako opcja dostępny jest pakiet czerwonych przeszyć Audi Sport.
1 z 99: cyfra na tylnym słupku Audi Q8 e-tron edition Dakar* sygnalizuje, że ta wersja specjalna jest limitowana do 99 egzemplarzy.