Pierwsze w swoim rodzaju
Tekst: Patrick Morda - Zdjęcia: AUDI AG, Robert Fischer - Czas czytania: 6 min – 06/13/2024
Przedstawiony kolor nadwozia nie jest obecnie konfigurowalny ani dostępny do zamówienia.
Przedstawiony kolor nadwozia nie jest obecnie konfigurowalny ani dostępny do zamówienia.
Tekst: Patrick Morda - Zdjęcia: AUDI AG, Robert Fischer - Czas czytania: 6 min – 06/13/2024
Zapytany o opisanie nowego Audi RS e-tron GT performance*, projektant Audi Christopher Kröner nie zaczyna od parametrów tego w pełni elektrycznego Gran Turismo. Zamykając oczy, Kröner, główny projektant w dziale Color & Trim współodpowiedzialny za wygląd najpotężniejszej jak dotąd serii Audi, chce przekazać przede wszystkim emocje. „Moje myśli szybko kierują się w stronę krętej drogi porośniętej zielonymi drzewami i znikającego pod kołami ciemnego asfaltu. Światło zmienia się, gdy jestem w ruchu, a wraz z nim zmieniają się odcienie zieleni – to właśnie pojawiło się w mojej wyobraźni, kiedy zacząłem pracować nad Audi RS e-tron GT performance*”.
Christopher Kröner pracuje jako projektant w dziale Color & Trim. Oprócz modeli Audi RS jest również odpowiedzialny za projekty Audi Sport i Audi exclusive.
Funkcjonalne i estetyczne elementy tylnej części pojazdu, tak zwane mostki dyfuzora, w modelu Audi RS e-tron GT performance są wykonane z wysokiej jakości włókna węglowego w wykończeniu Carbon Camouflage*.
Christopher Kröner pracuje jako projektant w dziale Color & Trim. Oprócz modeli Audi RS jest również odpowiedzialny za projekty Audi Sport i Audi exclusive.
Funkcjonalne i estetyczne elementy tylnej części pojazdu, tak zwane mostki dyfuzora, w modelu Audi RS e-tron GT performance są wykonane z wysokiej jakości włókna węglowego w wykończeniu Carbon Camouflage*.
„Zależało nam na mocnym motywie, unikalnym dla Audi RS e-tron GT performance
Christopher Kröner
Od początku nowego projektu Kröner współpracuje blisko z wieloma kolegami i koleżankami. Można to sobie wyobrazić jako układankę, której elementy pod pewnymi względami układa się samemu: „Tworzymy coś w rodzaju biblioteki materiałów i pomysłów. Od tego zwykle zaczyna się nasz proces. Zbieramy i łączymy wzory, tkaniny i obrazy, które odpowiadają uczuciu, jakie powstało w nas już podczas briefingu dotyczącego pojazdu”. Projektanci i projektantki z działu Audi Color & Trim nieustannie rozszerzają, uzupełniają i modyfikują tę bibliotekę. Każdy dział, niezależnie od tego, czy zajmuje się włóknem węglowym, mikrowłóknami czy lakierami, nieustannie pracuje nad nowymi pomysłami. Czasami inspirację stanowią również przedmioty osobiste, jak rower lub zdjęcia. Kröner wspomina, że w przypadku Audi RS e-tron GT performance* wszystko zaczęło się od wyjątkowej rolki włókna, nowego rodzaju karbonu i wycinka zdjęcia, które projektant Audi miał w swojej kolekcji.
Rolka włókna bazaltowego była punktem wyjściowym rozważań. Na początku mała próbka koloru musi wystarczyć do tego, aby wyobrazić sobie, jak będzie wyglądał lakier na pojeździe.
Przeszycia w kolorze zielonym Serpentine we wnętrzu Audi RS e-tron GT performance*. Stylistyka elementów zewnętrznych Carbon Camouflage znajduje swoje odzwierciedlenie między innymi na listwach drzwiowych.
Rolka włókna bazaltowego była punktem wyjściowym rozważań. Na początku mała próbka koloru musi wystarczyć do tego, aby wyobrazić sobie, jak będzie wyglądał lakier na pojeździe.
Przeszycia w kolorze zielonym Serpentine we wnętrzu Audi RS e-tron GT performance*. Stylistyka elementów zewnętrznych Carbon Camouflage znajduje swoje odzwierciedlenie między innymi na listwach drzwiowych.
„Wszystkie dotychczasowe modele Audi RS performance charakteryzują się spójną kolorystyką. Na przykład w Audi RS 7 performance był to kolor niebieski Ascari na zewnątrz z przeszyciami i akcentami w odcieniu niebieskim Mercato we wnętrzu”. Teraz jednak Audi RS e-tron GT performance to pierwszy w pełni elektryczny model w naszym portfolio, a to wymagało nie tylko odróżnienia go od modeli S i RS z tej samej serii. „Tym samym rozpoczynamy nową erę. Zależało nam na mocnym motywie, który można by dalej rozwijać w przyszłości i pozycjonować Audi RS e-tron GT performance w naprawdę atrakcyjny i wyjątkowy sposób”.
Co prawda pierwszą rzeczą, którą zauważa obserwator, jest kolor lakieru, jednak w przypadku Audi RS e-tron GT performance* Kröner i jego zespół rozpoczęli pracę od wnętrza pojazdu. Rolka włókna, będąca punktem wyjścia do rozważań i kluczowym elementem układanki, zaprzątała jego myśli od dłuższego czasu. „Chciałem wprowadzić do pojazdu ten mosiężny, zielonkawy połysk włókna bazaltowego. Wygląda elegancko, niespotykanie i sportowo”. Zieleń Serpentine – tak nazywa się odcień przeszyć, które zdobią fotele oraz nowo zaprojektowaną kierownicę i znajdują swoje odzwierciedlenie w całym wnętrzu. „Tym samym otworzyliśmy cały świat kolorów, a nie jeden ton, któremu wszystko musiało się podporządkować”.
Nowo wykreowane łopatki z przodu efektywnie kierują powietrze do i wokół pojazdu. W Audi RS e-tron GT performance są wykonane w stylistyce Carbon Camouflage*.
Carbon Camouflage jest lżejszy i mocniejszy niż tradycyjne włókno węglowe i powstaje wskutek innego procesu produkcji. Kolorystyka zmienia się w zależności od kąta padania światła.
Nowo wykreowane łopatki z przodu efektywnie kierują powietrze do i wokół pojazdu. W Audi RS e-tron GT performance są wykonane w stylistyce Carbon Camouflage*.
Carbon Camouflage jest lżejszy i mocniejszy niż tradycyjne włókno węglowe i powstaje wskutek innego procesu produkcji. Kolorystyka zmienia się w zależności od kąta padania światła.
Nowe elementy, które mają decydujący wpływ na aerodynamikę i wyróżniają ten w pełni elektryczny model performance, potwierdziły przeczucia projektantów Audi. „Audi RS e-tron GT performance ma nowe elementy funkcjonalne, szczególnie tzw. łopatki z przodu i z tyłu” – wyjaśnia Kröner. Te części są jednak również zamontowane w nowym standardowym modelu RS e-tron GT. „Elementy zewnętrzne nie są tylko funkcjonalne, są jak akcesoria. Zwłaszcza w przypadku ekstremalnie sportowych modeli od razu myśli się o włóknie węglowym jako o materiale” – mówi Kröner. Jednak samo włókno węglowe nie wnosi nic nowego i można je znaleźć również w innych sportowych modelach Audi. „Ostatecznie tylko ekskluzywny kolor zewnętrzny zdefiniowałby nowy model performance. Gdyby jednak ktoś miał indywidualne życzenie dotyczące koloru, stracilibyśmy strategiczny komponent, tożsamość, która musi cechować Audi RS e-tron GT performance” – wyjaśnia Kröner. Kolorowa wstawka w stylistyce Carbon również by nie pomogła, ponieważ nie każdy kolor lakieru byłby z nią kompatybilny. Te złożone zagadnienia doprowadziły zespół Colour & Trim do niezwykle głębokich rozważań – i to na wczesnym etapie, zwykle w wyobraźni lub w oparciu o małe próbki.
Rozwiązaniem jest tutaj matowy Carbon Camouflage – innowacyjny materiał zastosowany przez Audi w modelu RS e-tron GT performance. W przeciwieństwie do tradycyjnych części z włókna węglowego sposób wykończenia tego materiału jest lżejszy, bardziej wytrzymały i ma bardziej zróżnicowaną, interesującą powierzchnię, co wynika z procesu jego produkcji. Audi stosuje ten nowy materiał między innymi na łopatkach z przodu i z tyłu, we wnętrzu oraz na lusterkach zewnętrznych. „Nie jest ani czarny, ani szary; zmienia się w zależności od kąta padania światła, zyskując zielonkawy odcień. Tworzy formalną klamrę i jest dostępny po raz pierwszy, wyłącznie w Audi RS e-tron GT performance”.
Opcjonalnie dostępne 21-calowe koło wykonane w technologii odlewania i frezowania, w designie z sześcioma podwójnymi ramionami ma przypominać kultowy model Audi Avus quattro. Cała powierzchnia jest matowa i przyciemniona.*
Opcjonalnie dostępne 21-calowe koło wykonane w technologii odlewania i frezowania, w designie z sześcioma podwójnymi ramionami ma przypominać kultowy model Audi Avus quattro. Cała powierzchnia jest matowa i przyciemniona.*
Pozostaje jeszcze lakier zewnętrzny. Na jednym ze zdjęć zebranych przez Krönera na początku procesu widać było krajobraz, przez który wije się droga. „To nie całe zdjęcie mnie wtedy poruszyło”. To był tylko mały wycinek, niewiele większy od znaczka pocztowego, którego odcień stał się punktem wyjścia do opracowania koloru lakieru Audi RS e-tron GT performance*. „Z tym zdjęciem udałem się do koleżanki, która opracowuje kolory lakierów, i zapytałem, czy kiedykolwiek zrobiła coś w tym stylu” – wyjaśnia Kröner. „Ona od razu zrozumiała mój pomysł i wspólnie zaczęliśmy gromadzić inspirujące obrazy, włókna, węgiel, coraz bardziej zbliżając się do pożądanego rezultatu”. Ta szczególna zieleń wpasowała się jak kluczowy element układanki. „Głęboka czerń tapicerki, odcień szwów, do tego matowe i przyciemnione obręcze kół – to po prostu tworzy spójny pakiet, który spełnia oczekiwania wobec pojazdu takiego jak Audi RS e-tron GT performance*” – podsumowuje Christopher Kröner.
A nazwa zieleń Bedford*? „Wyjaśnienie jest proste. W przypadku modeli performance nazwa ekskluzywnego odcienia lakieru zawsze odnosi się do toru wyścigowego. I właśnie jeden z nich znajduje się w angielskim Bedford”. Fakt, że nazwa niekoniecznie jest znana wszystkim, tylko podkreśla spójność pomysłu. Gran Turismo oznacza nie tylko sportowy charakter. Zdaniem Krönera charakteryzuje je również duża doza elegancji i wrażeń z jazdy. Zupełnie jak na malowniczej, wijącej się serpentynami drodze. W otoczeniu zieleni i z gładkim asfaltem pod kołami.