Acquire
30-lecie Audi A4 – kultowego modelu lat 90. > Styl życia > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Styl życia
30-lecie Audi A4 – kultowego modelu lat 90.

30-lecie Audi A4 – kultowego modelu lat 90.

500 000 sprzedanych egzemplarzy w ciągu pierwszych 20 miesięcy. Spotykane na wszystkich drogach świata. Był czas, kiedy Audi A4 było równie popularne co Bon Jovi, Forrest Gump i gameboye. Powróć na chwilę do lat 90. ubiegłego wieku i dowiedz się, jak A4 zmieniło wizerunek Audi, czyniąc je na powrót marką nowoczesną, ekscytującą i pełną emocji.

Tekst: AUDI AG   Czas czytania: 6 min

Audi A4 z 1994 roku

30 lat temu. Jest rok 1994, a ja mam zaledwie 9 lat. Moje wspomnienia motoryzacyjne z tego okresu ograniczają się głównie do podróży na tylnym siedzeniu podczas niezliczonych wycieczek po Francji czy Włoszech. Było głośno, a kiedy robiło się zbyt duszno – co zdarzało się często – otwierałem okno. Rozrywkę zapewniały nam radio i kasety magnetofonowe. Na tylnej kanapie rządziły walkmany i gameboye. To one skupiały na sobie całą moją uwagę. Czymkolwiek zajmowało się wtedy Audi, zupełnie mnie nie interesowało ¬– jeszcze. Ale dla czterech pierścieni był to niezwykle ekscytujący czas.


Audi po zjednoczeniu Niemiec: od rekordowych obrotów do skrócenia godzin pracy

Lata 90. zaczęły się wspaniale. Upadek muru berlińskiego, zjednoczenie Niemiec i związany z tym wzrost sprzedaży pozwoliły Audi uzyskać rekordowe obroty, które w 1991 roku sięgnęły 14,8 miliarda marek. Dwa lata później liczby zaczęły jednak spadać. Wpłynęły na to globalna recesja i koniec boomu finansowego, który miał miejsce w kraju tuż po zjednoczeniu. Znawca historii Audi Ralf Friese tak wspomina konsekwencje tych wydarzeń: „Doprowadziło to do stagnacji w sprzedaży, a nawet skrócenia godzin pracy oraz zwolnień w latach 1993 i 1994. I wtedy pojawiło się A4”.


A4: koło ratunkowe dla marki Audi

W 1994 roku rozpoczęła się nowa era w historii Audi, której wyznacznikiem było nowe nazewnictwo modeli. Spadkobierca Audi V8 pojawił się na rynku w marcu i nosił nazwę A8. Latem tego samego roku nowe, przeprojektowane Audi 100 zostało wprowadzone pod nazwą A6, a w listopadzie premierę miał nowy model klasy średniej – Audi A4. Popyt na niego okazał się nieoczekiwanie wysoki i samochód z miejsca stał się bestsellerem.

W 1995 roku sprzedaż w samych tylko Niemczech sięgnęła 120 000 egzemplarzy. „Audi A4 okazało się w tym momencie kołem ratunkowym dla marki. To ono sprawiło, że kasy znów się zapełniły” – wspomina Friese. Ale jak doszło do tego, że Audi A4 stało się absolutnym bestsellerem i kultowym samochodem, który każdy chciał mieć?

 

Zmiana w postrzeganiu marki: W 1994 roku cztery pierścienie zaprezentowały Audi A4, następcę Audi 80. Jego nowa stylistyka i sportowy, a zarazem elegancki design stanowiły niezaprzeczalne atuty.

Jak nowoczesny klasyk Audi A4 odniósł sukces

1. Koniec z przestarzałym designem: Audi A4 siłą napędową zmian w wizerunku marki

„W latach 90. Audi w końcu uwolniło się od wizerunku »szydełkowanego kocyka«” – tak napisał „Autobild” o transformacji czterech pierścieni. Marka osiągnęła to w dużej mierze dzięki Audi A4. Ten średniej klasy sedan sprzedawał się tak dobrze, że na wiele lat zapisał się w motoryzacyjnym krajobrazie Niemiec, skąd jego sukces rozprzestrzenił się na cały świat.

Dzięki swojemu eleganckiemu, sportowemu designowi Audi A4 mogło stawić czoła BMW serii 3 i Mercedesom klasy C.

„Moim zdaniem Audi A4 było tour de force dla projektantów i kamieniem milowym dla Audi na drodze do stania się marką premium” – wyjaśnia Friese.


2. Przewaga dzięki technice: Audi A4 jako samochód sportowy, a zarazem ekonomiczny

W modelu A4 urzeczywistniło się hasło „Przewaga dzięki technice”. Czterowahaczowe zawieszenie przednie było istotną innowacją techniczną, która poprawiła sterowność i zminimalizowała wpływ, jaki miał na nią napęd na przednie koła.

Co więcej, pierwsze egzemplarze były wyposażone w pięciozaworowe silniki nowej generacji. W tamtym okresie na portfolio marki Audi składały się trzy nowe czterocylindrowe silniki benzynowe i dwa silniki V6. Jedną z unikalnych cech była pięciozaworowa głowica cylindrów zastosowana w dwóch silnikach 1,8 l. Silniki pięciozaworowe były dostępne jako silniki wolnossące oraz jako 1,8 T z turbosprężarką – obecnie standard w przypadku mocnych i wydajnych jednostek napędowych.

Dla fanów nowoczesnych klasyków prezentujemy kilka liczb dotyczących Audi A4 (B5) 1,6, które w swoim czasie było niemalże niepokonane w klasie średniej:

  • prędkość maksymalna: 191 km/h
  • moc: 74 kW (101 KM)
  • przyspieszenie: 0–100 km/h w 11,9 sekundy.


Audi A4: Emocje spotykają się z racjonalnością

Pierwsza generacja Audi A4 odznaczała się zużyciem paliwa na poziomie 5,1–8,8 l na 100 km, co czyniło z nich samochody jak na tamte czasy niezwykle ekonomiczne. Był to model sportowy, niezawodny, a przy tym oszczędny. Friese w ten sposób wyjaśnia znaczenie A4: „Było typowe dla ówczesnego sposobu myślenia Audi: design, jakość, niespadająca wartość i precyzja – odejście od wizerunku starszego pana w kapeluszu z rolką papieru toaletowego na wieszaku w stronę wyznaczania trendów”.



Audi A4

3. Idealne połączenie funkcjonalności i dobrej zabawy: nieśmiertelne Audi A4 z sukcesem w licznych testach

Już w informacjach prasowych na temat Audi A4 z 1994 roku podkreślano zalety tego modelu, nazywając go „ekskluzywnym sedanem klasy średniej, zaawansowanym technologicznie, nowoczesnym i wydajnym”. Znalazło to swoje odzwierciedlenie również w dobrym stosunku ceny do wydajności. Wszystko to sprawiło, że Audi A4 okazało się idealnym samochodem dla niemieckich rodzin.

Na początku lat 90. w wielu domach stawiano na oszczędność, a Audi A4 doskonale wpisywało się w tę potrzebę. Było stosunkowo niedrogie, plasowało się wysoko w raportach z wielu testów i było niezawodne nawet po wieloletnim użytkowaniu. Materiały wykorzystane we wnętrzu samochodu oraz jakość i precyzja w jego produkcji również przyczyniały się do zapewnienia zwrotu z inwestycji.

Za Audi A4 przemawiały nie tylko argumenty racjonalne – oddziaływało ono również na emocje kupujących. Było, jak powiedzielibyśmy dziś, „cool”. Wszystkie te cechy sprawiły, że A4 stało się samochodem numer jeden dla niemieckiej klasy średniej.


ABS i poduszki powietrzne to nowy standard

W związku z tym Audi znacznie ulepszyło standardowe wyposażenie w porównaniu z Audi 80. W przypadku modelu A4 hasło „Więcej samochodu za te same pieniądze” było czymś więcej niż tylko sloganem reklamowym. Nabywca otrzymywał m.in. kilka elementów wyposażenia istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa, takich jak ABS, dwie poduszki powietrzne i cztery pełne zagłówki.

Samochód był także dostępny z opcjonalnym „systemem informacji kierowcy z dużym ekranem LCD” oraz „telefonem w niemieckiej sieci z zestawem głośnomówiącym i opcją wyciszenia radia”. Witamy w latach 90.!

Rekord: z Alaski do Tierra del Fuego w Audi A4 quattro

Rekord: z Alaski do Tierra del Fuego w Audi A4 quattro

Austriacki kierowca ekstremalny i długodystansowy Gerhard Plattner wprowadził Audi A4 w szeregi motoryzacyjnej elity – jako potężną maszynę do pokonywania długich dystansów. W 1995 roku przejechał Amerykę Północną i Południową fabrycznym Audi A4 quattro. Wynik: 23 298 kilometrów w 20 dni 11 godzin i 55 minut. Tym samym dotychczasowy rekord (należący do samochodu terenowego) został pobity o prawie 3,5 dnia.

Historia sukcesu Audi A4 trwa po dziś dzień

Pierwsza generacja Audi A4 (B5) była produkowana do roku 2001. Produkcję drugiej generacji (B6) rozpoczęto w roku 2000, B7 weszło na rynek w 2004, a B9 wyjechało na drogi w roku 2015. Jesienią 2019 do sprzedaży trafiła nowa wersja kultowego A4, a ja cieszyłem się tym tak, jakbym znów miał 9 lat.

Z wizytą za kulisami: cztery pytania do Torstena Wenzla, projektanta nadwozia kultowego Audi A4 Avant (1995)

Jak zmienił się design od Audi 80 do Audi A4?
Audi A4 było pierwszym samochodem marki zaprojektowanym z uwzględnieniem nie tylko hasła „Przewaga dzięki technice”, ale także w jakimś stopniu hasła „Przewaga dzięki designowi”. Odznaczało się pewnym siebie wyglądem, dzięki któremu robiło bardziej sportowe wrażenie w porównaniu ze starym Audi 80. Doskonałe proporcje, z mniejszą długością całkowitą i większym rozstawem osi, sprawiały, że samochód wydawał się bardziej dynamiczny. Ogółem Audi A4 stanowiło spójną całość wizualną, a zaokrąglony tył prezentował się znakomicie. Już wtedy myślałem sobie: „Wow, naprawdę jesteśmy w Audi odważni”. (śmiech)

Jak przyjęto nowy, bardziej zaokrąglony kształt Audi A4?
W latach 90. nastąpiły zmiany w podejściu do projektowania samochodów. Ostre kąty były stopniowo zastępowane bardziej miękkimi liniami. W modelu A4 Audi znalazło złoty środek. Połączyliśmy precyzyjnie, lekko zaokrąglone kąty, które dodały pojazdowi charakteru i wpłynęły na odbijanie się światła, z dużymi, wyrazistymi bryłami. Gra świateł i cieni nadała Audi A4 niezwykle emocjonujący wygląd. Jednym słowem design tego modelu został odebrany jako jeszcze bardziej „cool”. Wiele osób pokochało jego nową stylistykę – przyjazną, a zarazem sportową i pełną determinacji.

Jakie znaczenie miał model A4 dla marki Audi?
Powstanie A4 stanowiło ogromny krok dla całej marki. Model ten stanowił odejście od technokratyczno-praktycznego podejścia z lat 80. w stronę marki premium – sportowej, pewnej siebie i zorientowanej na design, tak jak miało to już miejsce w przypadku A8 w klasie luksusowej.

A co Tobie osobiście kojarzy się z Audi A4?
Wiele rzeczy. Po ukończeniu studiów w 1992 roku rozpocząłem pracę w Audi. A4 Avant było moim pierwszym projektem, który wszedł do produkcji seryjnej. To spełnienie marzeń każdego projektanta. Czułem dumę za każdym razem, gdy zobaczyłem Audi A4 na drodze – a zdarzało się to dość często i od czasu do czasu nadal się zdarza. (uśmiech)