1. Koniec z przestarzałym designem: Audi A4 siłą napędową zmian w wizerunku marki
„W latach 90. Audi w końcu uwolniło się od wizerunku »szydełkowanego kocyka«” – tak napisał „Autobild” o transformacji czterech pierścieni. Marka osiągnęła to w dużej mierze dzięki Audi A4. Ten średniej klasy sedan sprzedawał się tak dobrze, że na wiele lat zapisał się w motoryzacyjnym krajobrazie Niemiec, skąd jego sukces rozprzestrzenił się na cały świat.
Dzięki swojemu eleganckiemu, sportowemu designowi Audi A4 mogło stawić czoła BMW serii 3 i Mercedesom klasy C.
„Moim zdaniem Audi A4 było tour de force dla projektantów i kamieniem milowym dla Audi na drodze do stania się marką premium” – wyjaśnia Friese.
2. Przewaga dzięki technice: Audi A4 jako samochód sportowy, a zarazem ekonomiczny
W modelu A4 urzeczywistniło się hasło „Przewaga dzięki technice”. Czterowahaczowe zawieszenie przednie było istotną innowacją techniczną, która poprawiła sterowność i zminimalizowała wpływ, jaki miał na nią napęd na przednie koła.
Co więcej, pierwsze egzemplarze były wyposażone w pięciozaworowe silniki nowej generacji. W tamtym okresie na portfolio marki Audi składały się trzy nowe czterocylindrowe silniki benzynowe i dwa silniki V6. Jedną z unikalnych cech była pięciozaworowa głowica cylindrów zastosowana w dwóch silnikach 1,8 l. Silniki pięciozaworowe były dostępne jako silniki wolnossące oraz jako 1,8 T z turbosprężarką – obecnie standard w przypadku mocnych i wydajnych jednostek napędowych.
Dla fanów nowoczesnych klasyków prezentujemy kilka liczb dotyczących Audi A4 (B5) 1,6, które w swoim czasie było niemalże niepokonane w klasie średniej:
- prędkość maksymalna: 191 km/h
- moc: 74 kW (101 KM)
- przyspieszenie: 0–100 km/h w 11,9 sekundy.
Audi A4: Emocje spotykają się z racjonalnością
Pierwsza generacja Audi A4 odznaczała się zużyciem paliwa na poziomie 5,1–8,8 l na 100 km, co czyniło z nich samochody jak na tamte czasy niezwykle ekonomiczne. Był to model sportowy, niezawodny, a przy tym oszczędny. Friese w ten sposób wyjaśnia znaczenie A4: „Było typowe dla ówczesnego sposobu myślenia Audi: design, jakość, niespadająca wartość i precyzja – odejście od wizerunku starszego pana w kapeluszu z rolką papieru toaletowego na wieszaku w stronę wyznaczania trendów”.