Acquire

30-lecie Audi A4 – kultowego modelu lat 90.

500 000 sprzedanych egzemplarzy w ciągu pierwszych 20 miesięcy. Spotykane na wszystkich drogach świata. Był czas, kiedy Audi A4 było równie popularne co Bon Jovi, Forrest Gump i gameboye. Powróć na chwilę do lat 90. ubiegłego wieku i dowiedz się, jak A4 zmieniło wizerunek Audi, czyniąc je na powrót marką nowoczesną, ekscytującą i pełną emocji. Najnowsza odsłona tego modelu została wprowadzona na rynek pod nową nazwą Audi A5 i zyskała nowe wersje nadwozia – Limousine i Avant.

Tekst: AUDI AG - Czas czytania: 6 min – 07/21/2025

Audi A4 z 1994 roku

30 lat temu. Jest rok 1994, a ja mam zaledwie 9 lat. Moje wspomnienia motoryzacyjne z tego okresu ograniczają się głównie do podróży na tylnym siedzeniu podczas niezliczonych wycieczek po Francji czy Włoszech. Było głośno, a kiedy robiło się zbyt duszno – co zdarzało się często – otwierałem okno. Rozrywkę zapewniały nam radio i kasety magnetofonowe. Na tylnej kanapie rządziły walkmany i gameboye. To one skupiały na sobie całą moją uwagę. Czymkolwiek zajmowało się wtedy Audi, zupełnie mnie nie interesowało ¬– jeszcze. Ale dla czterech pierścieni był to niezwykle ekscytujący czas.


Audi po zjednoczeniu Niemiec: od rekordowych obrotów do skrócenia godzin pracy

Lata 90. zaczęły się wspaniale. Upadek muru berlińskiego, zjednoczenie Niemiec i związany z tym wzrost sprzedaży pozwoliły Audi uzyskać rekordowe obroty, które w 1991 roku sięgnęły 14,8 miliarda marek. Dwa lata później liczby zaczęły jednak spadać. Wpłynęły na to globalna recesja i koniec boomu finansowego, który miał miejsce w kraju tuż po zjednoczeniu. Znawca historii Audi Ralf Friese tak wspomina konsekwencje tych wydarzeń: „Doprowadziło to do stagnacji w sprzedaży, a nawet skrócenia godzin pracy oraz zwolnień w latach 1993 i 1994. I wtedy pojawiło się A4”.


A4: koło ratunkowe dla marki Audi

W 1994 roku rozpoczęła się nowa era w historii Audi, której wyznacznikiem było nowe nazewnictwo modeli. Spadkobierca Audi V8 pojawił się na rynku w marcu i nosił nazwę A8. Latem tego samego roku nowe, przeprojektowane Audi 100 zostało wprowadzone pod nazwą A6, a w listopadzie premierę miał nowy model klasy średniej – Audi A4. Popyt na niego okazał się nieoczekiwanie wysoki i samochód z miejsca stał się bestsellerem.

W 1995 roku sprzedaż w samych tylko Niemczech sięgnęła 120 000 egzemplarzy. „Audi A4 okazało się w tym momencie kołem ratunkowym dla marki. To ono sprawiło, że kasy znów się zapełniły” – wspomina Friese. Ale jak doszło do tego, że Audi A4 stało się absolutnym bestsellerem i kultowym samochodem, który każdy chciał mieć?

Zmiana w postrzeganiu marki: W 1994 roku cztery pierścienie zaprezentowały Audi A4, następcę Audi 80. Jego nowa stylistyka i sportowy, a zarazem elegancki design stanowiły niezaprzeczalne atuty.

Jak nowoczesny klasyk Audi A4 odniósł sukces

1. Koniec z przestarzałym designem: Audi A4 siłą napędową zmian w wizerunku marki

„W latach 90. Audi w końcu uwolniło się od wizerunku »szydełkowanego kocyka«” – tak napisał „Autobild” o transformacji czterech pierścieni. Marka osiągnęła to w dużej mierze dzięki Audi A4. Ten średniej klasy sedan sprzedawał się tak dobrze, że na wiele lat zapisał się w motoryzacyjnym krajobrazie Niemiec, skąd jego sukces rozprzestrzenił się na cały świat.

Dzięki swojemu eleganckiemu, sportowemu designowi Audi A4 mogło stawić czoła BMW serii 3 i Mercedesom klasy C.

„Moim zdaniem Audi A4 było tour de force dla projektantów i kamieniem milowym dla Audi na drodze do stania się marką premium” – wyjaśnia Friese.


2. Przewaga dzięki technice: Audi A4 jako samochód sportowy, a zarazem ekonomiczny

W modelu A4 urzeczywistniło się hasło „Przewaga dzięki technice”. Czterowahaczowe zawieszenie przednie było istotną innowacją techniczną, która poprawiła sterowność i zminimalizowała wpływ, jaki miał na nią napęd na przednie koła.

Co więcej, pierwsze egzemplarze były wyposażone w pięciozaworowe silniki nowej generacji. W tamtym okresie na portfolio marki Audi składały się trzy nowe czterocylindrowe silniki benzynowe i dwa silniki V6. Jedną z unikalnych cech była pięciozaworowa głowica cylindrów zastosowana w dwóch silnikach 1,8 l. Silniki pięciozaworowe były dostępne jako silniki wolnossące oraz jako 1,8 T z turbosprężarką – obecnie standard w przypadku mocnych i wydajnych jednostek napędowych.

Dla fanów nowoczesnych klasyków prezentujemy kilka liczb dotyczących Audi A4 (B5) 1,6, które w swoim czasie było niemalże niepokonane w klasie średniej:

  • prędkość maksymalna: 191 km/h
  • moc: 74 kW (101 KM)
  • przyspieszenie: 0–100 km/h w 11,9 sekundy.


Audi A4: Emocje spotykają się z racjonalnością

Pierwsza generacja Audi A4 odznaczała się zużyciem paliwa na poziomie 5,1–8,8 l na 100 km, co czyniło z nich samochody jak na tamte czasy niezwykle ekonomiczne. Był to model sportowy, niezawodny, a przy tym oszczędny. Friese w ten sposób wyjaśnia znaczenie A4: „Było typowe dla ówczesnego sposobu myślenia Audi: design, jakość, niespadająca wartość i precyzja – odejście od wizerunku starszego pana w kapeluszu z rolką papieru toaletowego na wieszaku w stronę wyznaczania trendów”.



Audi A4

3. Idealne połączenie funkcjonalności i dobrej zabawy: nieśmiertelne Audi A4 z sukcesem w licznych testach

Już w informacjach prasowych na temat Audi A4 z 1994 roku podkreślano zalety tego modelu, nazywając go „ekskluzywnym sedanem klasy średniej, zaawansowanym technologicznie, nowoczesnym i wydajnym”. Znalazło to swoje odzwierciedlenie również w dobrym stosunku ceny do wydajności. Wszystko to sprawiło, że Audi A4 okazało się idealnym samochodem dla niemieckich rodzin.

Na początku lat 90. w wielu domach stawiano na oszczędność, a Audi A4 doskonale wpisywało się w tę potrzebę. Było stosunkowo niedrogie, plasowało się wysoko w raportach z wielu testów i było niezawodne nawet po wieloletnim użytkowaniu. Materiały wykorzystane we wnętrzu samochodu oraz jakość i precyzja w jego produkcji również przyczyniały się do zapewnienia zwrotu z inwestycji.

Za Audi A4 przemawiały nie tylko argumenty racjonalne – oddziaływało ono również na emocje kupujących. Było, jak powiedzielibyśmy dziś, „cool”. Wszystkie te cechy sprawiły, że A4 stało się samochodem numer jeden dla niemieckiej klasy średniej.


ABS i poduszki powietrzne to nowy standard

W związku z tym Audi znacznie ulepszyło standardowe wyposażenie w porównaniu z Audi 80. W przypadku modelu A4 hasło „Więcej samochodu za te same pieniądze” było czymś więcej niż tylko sloganem reklamowym. Nabywca otrzymywał m.in. kilka elementów wyposażenia istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa, takich jak ABS, dwie poduszki powietrzne i cztery pełne zagłówki.

Samochód był także dostępny z opcjonalnym „systemem informacji kierowcy z dużym ekranem LCD” oraz „telefonem w niemieckiej sieci z zestawem głośnomówiącym i opcją wyciszenia radia”. Witamy w latach 90.!

Rekord: z Alaski do Tierra del Fuego w Audi A4 quattro

Rekord: z Alaski do Tierra del Fuego w Audi A4 quattro

Austriacki kierowca ekstremalny i długodystansowy Gerhard Plattner wprowadził Audi A4 w szeregi motoryzacyjnej elity – jako potężną maszynę do pokonywania długich dystansów. W 1995 roku przejechał Amerykę Północną i Południową fabrycznym Audi A4 quattro. Wynik: 23 298 kilometrów w 20 dni 11 godzin i 55 minut. Tym samym dotychczasowy rekord (należący do samochodu terenowego) został pobity o prawie 3,5 dnia.

Historia sukcesu Audi A4 trwa po dziś dzień. Teraz pod nazwą Audi A5.

Pierwsza generacja Audi A4 (B5) była produkowana do roku 2001. Produkcję drugiej generacji (B6) rozpoczęto w roku 2000, B7 weszło na rynek w 2004, a B9 wyjechało na drogi w roku 2015. Jesienią 2019 do sprzedaży trafiła nowa wersja kultowego A4. W 2024 Audi A4 zmieniło nazwę na Audi A5 oraz zyskało nowe wersje nadwozia Limousine i Avant.

Z wizytą za kulisami: cztery pytania do Torstena Wenzla, projektanta nadwozia kultowego Audi A4 Avant (1995)

Jak zmienił się design od Audi 80 do Audi A4?
Audi A4 było pierwszym samochodem marki zaprojektowanym z uwzględnieniem nie tylko hasła „Przewaga dzięki technice”, ale także w jakimś stopniu hasła „Przewaga dzięki designowi”. Odznaczało się pewnym siebie wyglądem, dzięki któremu robiło bardziej sportowe wrażenie w porównaniu ze starym Audi 80. Doskonałe proporcje, z mniejszą długością całkowitą i większym rozstawem osi, sprawiały, że samochód wydawał się bardziej dynamiczny. Ogółem Audi A4 stanowiło spójną całość wizualną, a zaokrąglony tył prezentował się znakomicie. Już wtedy myślałem sobie: „Wow, naprawdę jesteśmy w Audi odważni”. (śmiech)

Jak przyjęto nowy, bardziej zaokrąglony kształt Audi A4?
W latach 90. nastąpiły zmiany w podejściu do projektowania samochodów. Ostre kąty były stopniowo zastępowane bardziej miękkimi liniami. W modelu A4 Audi znalazło złoty środek. Połączyliśmy precyzyjnie, lekko zaokrąglone kąty, które dodały pojazdowi charakteru i wpłynęły na odbijanie się światła, z dużymi, wyrazistymi bryłami. Gra świateł i cieni nadała Audi A4 niezwykle emocjonujący wygląd. Jednym słowem design tego modelu został odebrany jako jeszcze bardziej „cool”. Wiele osób pokochało jego nową stylistykę – przyjazną, a zarazem sportową i pełną determinacji.

Jakie znaczenie miał model A4 dla marki Audi?
Powstanie A4 stanowiło ogromny krok dla całej marki. Model ten stanowił odejście od technokratyczno-praktycznego podejścia z lat 80. w stronę marki premium – sportowej, pewnej siebie i zorientowanej na design, tak jak miało to już miejsce w przypadku A8 w klasie luksusowej.

A co Tobie osobiście kojarzy się z Audi A4?
Wiele rzeczy. Po ukończeniu studiów w 1992 roku rozpocząłem pracę w Audi. A4 Avant było moim pierwszym projektem, który wszedł do produkcji seryjnej. To spełnienie marzeń każdego projektanta. Czułem dumę za każdym razem, gdy zobaczyłem Audi A4 na drodze – a zdarzało się to dość często i od czasu do czasu nadal się zdarza. (uśmiech)

Audi A4 kontynuuje swoja legendę teraz pod nazwą Audi A5 i z nową stylistyką oraz nowymi rozwiązaniami

Nowe Audi A5 dostępne jest w wersji A5 Limousine i A5 Avant. Nowa wersja modelu zachowała sportowy charakter i elegancję A4, ale zyskała bardziej atletyczny design i zupełnie nowe wnętrze. A5 to także zaawansowane technologie, które umocniły pozycję Audi w segmencie premium. Nowa platforma PPC (Premium Platform Combustion), wyjątkowy design i zaawansowana technika MHEV plus to  idealne uzupełnienie dziedzictwa A4 i kolejny krok w ewolucji czterech pierścieni. Poznaj nową stylistykę i wyposażenie Audi A5, skonfiguruj A5 Limousine lub A5 Avant.

Loading..