„Hej, Audi, mam zimne stopy!“
Tekst: Nadia Riaz-Ahmed, Patrick Morda - Zdjęcia: AUDI AG, Fritz Beck NadiaRiaz-Ahmed - Czas czytania: 5 min – 09/06/2024
Tekst: Nadia Riaz-Ahmed, Patrick Morda - Zdjęcia: AUDI AG, Fritz Beck NadiaRiaz-Ahmed - Czas czytania: 5 min – 09/06/2024
Aby aktywować funkcję Audi assistant¹ w Audi Q5, wystarczy, że Miriam Wenzl powie po prostu „Hej, Audi”. Te dwa słowa natychmiast przyciągają uwagę obecnego w samochodzie cyfrowego towarzysza. Asystent reaguje odpowiednio na każde wezwanie – ustawia wyższy poziom chłodzenia w klimatyzacji, zmienia stację radiową lub uruchamia system nawigacji. „Audi assistant¹ sprawia, że interakcja z pojazdem jest bardziej intuicyjna” – mówi Wenzl, która w firmie Audi jest odpowiedzialna za Connected Infotainment, w tym między innymi właśnie za funkcję Audi assistant¹. Połączenie wbudowanego w pojazd i opartego na chmurze systemu rozpoznawania głosowego w pakiecie Audi connect Navigation & Infotainment² pozwala na intuicyjne sterowanie wieloma funkcjami pojazdu oraz systemem multimedialnym. „To tak, jakby rozmawiało się z samochodem” – wyjaśnia Wenzl.
Wraz z funkcją Audi assistant¹ marka Audi wprowadza rozszerzoną obsługę głosową, w pewnym zakresie działającą jak osobisty asystent. „Zintegrowaliśmy ponad 800 funkcji, które można wykorzystać w zależności od wyposażenia pojazdu” – podkreśla Wenzl. Audi assistant¹ nawet odróżnia kierowcę od pasażera siedzącego na przednim fotelu i odpowiednio reagować.
Miriam Wenzl jest w firmie Audi odpowiedzialna za Connected Infotainment, między innymi za funkcję Audi assistant¹.
Na wyświetlaczu deski rozdzielczej można skonfigurować funkcję Audi assistant¹ według własnych preferencji.
Miriam Wenzl jest w firmie Audi odpowiedzialna za Connected Infotainment, między innymi za funkcję Audi assistant¹.
Na wyświetlaczu deski rozdzielczej można skonfigurować funkcję Audi assistant¹ według własnych preferencji.
Cyfrowego asystenta można aktywować, nie tylko mówiąc „Hej, Audi”, ale także naciskając przycisk na kierownicy. Jeśli kierowca jest w samochodzie sam, ma do dyspozycji jeszcze jeden sposób: „Można również wypowiedzieć na głos zdanie takie jak np. »Mam zimne stopy«, a system automatycznie zareaguje i skieruje ogrzewanie na przestrzeń wokół stóp” – mówi Wenzl. Funkcje asystenta Audi¹ obejmują zarówno stosunkowo prostą aktywację ogrzewania, jak i integrację złożonych, inteligentnych usług. Dzięki temu system potrafi dostosować się do powtarzających się potrzeb i nawyków osoby prowadzącej. „Jeśli wielokrotnie włączasz ogrzewanie fotela przy określonej temperaturze, Audi assistant¹ automatycznie zasugerujeustawienie tej funkcji jako regularnie używanej procedury” – wyjaśnia Wenzl. Na życzenie można też utworzyć listę wybranych numerów telefonu z podłączonego smartfona na podstawie częstotliwości oraz godzin połączeń.
Audi assistant¹ działa również proaktywnie, pomagając użytkownikom lepiej poznać własne Audi. „Nie bez powodu nieustannie mówimy o tym, że nasze samochody stają się coraz bardziej wydajnymi urządzeniami mobilnymi” – mówi Wenzl. To, co ma na myśli ekspertka Audi, można podsumować w ten sposób: kto zna wszystkie funkcje swojego smartfona – lub całe bogate wyposażenie swojego pojazdu? Audi assistant¹ wykrywa, które funkcje mogły jeszcze nie zostać użyte, i sugeruje wypróbowanie np. funkcji masażu.
Wszechobecność funkcji Audi assistant¹ wyraża tzw. awatar. „Awatar pokazuje różne stany systemu asystenta” – wyjaśnia Wenzl. Wizualna obecność, „Squircle”, wywodząca się z czterech pierścieni, daje poczucie pewnej bliskości, „ponieważ zawsze masz wrażenie, że możesz z kimś porozmawiać. Nie komunikujesz się z pustą przestrzenią” – mówi Wenzl. Awatar reaguje i zmienia się w zależności od tego, czy Audi assistant¹ słucha, chce udzielić odpowiedzi lub proaktywnej rekomendacji.
Audi assistant¹ jest wyświetlany graficznie w górnej części ekranu MMI. Wizualna obecność, „Squircle”, wywodząca się z czterech pierścieni, daje poczucie pewnej bliskości. Awatar pokazuje na przykład, kiedy słucha, przetwarza lub mówi. Rozpoznane komunikaty głosowe są również wyświetlane jako tekst w wirtualnym kokpicie Audi.
Audi assistant¹ jest wyświetlany graficznie w górnej części ekranu MMI. Wizualna obecność, „Squircle”, wywodząca się z czterech pierścieni, daje poczucie pewnej bliskości. Awatar pokazuje na przykład, kiedy słucha, przetwarza lub mówi. Rozpoznane komunikaty głosowe są również wyświetlane jako tekst w wirtualnym kokpicie Audi.
“Z Audi assistant¹ to tak, jakby rozmawiało się ze swoim pojazdem.
Miriam Wenzl
We wszystkim, co potrafi Audi assistant¹, bezpieczeństwo jest na pierwszym miejscu. Zarówno jeśli chodzi o funkcje, jak i dane. Według Wenzl jeden przykład pokazuje to szczególnie wyraźnie: Audi assistant¹ może zrozumieć polecenie głosowe „Hej, Audi, ustaw tryb dynamiczny w Drive Select” i je wykonać. „Ale tylko wtedy – podkreśla Wenzl – gdy polecenie zostało wydane przez kierowcę”. Dodatkowo, jako potwierdzenie, że polecenie zostało odebrane, w wirtualnym kokpicie Audi lub, w zależności od skonfigurowanego wyposażenia, na wyświetlaczu Head-up pojawia się wizualny wskaźnik.
Audi assistant¹ ma dostęp do licznych treści online, w tym także do ChatGPT3, aby jak najwięcej pytań skierowanych do niego nie pozostało bez odpowiedzi. To oczywiste, podkreśla Miriam Wenzl, że dane osobowe pozostają przy tym chronione. „Ochrona danych obejmuje również indywidualne możliwości dostosowania. Kierowcy mogą zatem wyłączyć rozpoznawanie głosu online, a tym samym indywidualnie zdecydować, czy dane mogą być wykorzystywane”. Dane dotyczące pojazdu lub osoby zresztą nigdy nie będą przekazywane poza grupę VW, do OpenAI.
Audi assistant zapamiętuje operacje, proponuje automatyczne uruchamianie regularnie używanych funkcji i zwraca uwagę na nieużywane opcje..
Miriam Wenzl pracuje w Audi od prawie siedmiu lat i szczególnie ceni sobie podczas pracy bliskość z produktem i klientami/klientkami.
Audi assistant zapamiętuje operacje, proponuje automatyczne uruchamianie regularnie używanych funkcji i zwraca uwagę na nieużywane opcje..
Miriam Wenzl pracuje w Audi od prawie siedmiu lat i szczególnie ceni sobie podczas pracy bliskość z produktem i klientami/klientkami.
W modelach Audi opartych na platformie PPE (Premium Platform Electric) lub, jak nowe Audi Q5, na platformie PPC (Premium Platform Combustion) Audi assistant¹ jest standardowym elementem systemu Audi connect Navigation & Infotainment². Funkcje i opcje, które oferuje system, są stale rozwijane. Jakiego ulepszenia osobiście życzy sobie Miriam Wenzl? „W przyszłości będzie można zadawać pytania dotyczące stanu pojazdu, na przykład ciśnienia w oponach. Wykorzystanie tzw. Large Language Models, przykładowo od firmy Cerence, umożliwia ten i wiele innych scenariuszy użycia asystenta” – mówi Wenzl.
Audi assistant¹ jest standardowym elementem systemu Audi connect Navigation & Infotainment² nowego Audi Q5, opartego na platformie PPC (Premium Platform Combustion).
Audi assistant¹ jest standardowym elementem systemu Audi connect Navigation & Infotainment² nowego Audi Q5, opartego na platformie PPC (Premium Platform Combustion).