Nowe cyfrowe światła do jazdy dziennej w Audi Q4 e-tron można dopasować do potrzeb, tworząc dynamiczne sekwencje świetlne, komunikujące się z obserwatorem.
César Muntada pochyla się i spogląda w przednie reflektory Audi Q4 e-tron. Wydawać by się mogło, że patrzą sobie prosto w oczy. – Ludzie, kiedy się spotykają po raz pierwszy, zawsze najpierw patrzą sobie w oczy – mówi. – Chcemy stworzyć taką relację także między pojazdem, a obserwatorem. Projekt reflektorów powinien rozbudzać potrzebę dialogu: widzę coś i chcę wiedzieć o tym więcej.
César Muntada, Head of Light Design w Audi, pragnie, by ta relacja wywoływała emocje. – Znaczenia, odkrycia, perspektywy – gdy w Audi pracujemy nad projektem, zawsze skupiamy się na ludziach. Poprzez design i funkcje oświetlenia w samochodzie chcemy dotknąć ludzkich serc – dodaje. Jesteśmy w Ingolstadt, by omówić przyszłość oświetlenia w Audi – i nowe Audi Q4 e-tron.
César Muntada, Head of Light Design w Audi, poprzez samochodowe reflektory nawiązuje relację z obserwatorem.
Przedni reflektor to oko Audi Q4 e-tron.
César Muntada, Head of Light Design w Audi, poprzez samochodowe reflektory nawiązuje relację z obserwatorem.
Przedni reflektor to oko Audi Q4 e-tron.
César Muntada
Audi Q4 e-tron ustanawia relację między pojazdem a obserwatorem, witając kierowcę dynamiczną sekwencją świetlną. Jest to również pierwszy model Audi, który oferuje możliwość indywidualnej ekspresji poprzez oświetlenie. Cyfrowe światła do jazdy dziennej (w opcjo-nalnym wyposażeniu reflektorów Matrix LED) pozwalają wybierać spośród różnych sygnatur świetlnych, pasujących nie tylko do stylistyki pojazdu, ale także do klienta i jego charakteru. Za pomocą MMI pojazdu można zmieniać sygnaturę świateł nawet codziennie.
– Każda sygnatura musi być wyjątkowa i wyrazista – podkreśla Thomas Bühner, projektant nadwozia, odpowiedzialny za projekt reflektorów i świateł tylnych w Audi Q4 e-tron. – Już teraz bardzo mnie ciekawi, którą cyfrową sygnaturę kierowcy będą wybierać najczęściej. Ich wybór to przecież bezpośrednia informacja zwrotna od klientów na temat naszego projektu. Thomas Bühner dysponował dużą swobodą twórczą przy projektowaniu przedniego reflektora. Już sam środkowy pasek reflektora do jazdy dziennej świeci wystarczająco jasno, by spełnić wymogi prawa drogowego. Oznacza to, że projektant mógł wykorzystać wszystkie elementy otaczające ten segment, by opracować spójną koncepcję oświetlenia.
Thomas Bühner zaprojektował reflektory i tylne światła w Audi Q4 e-tron.
Ta 0,5-milimetrowa cienka blacha ze szczotkowanej stali nierdzewnej zapewnia precyzję konstrukcji przedniego reflektora.
Thomas Bühner zaprojektował reflektory i tylne światła w Audi Q4 e-tron.
Ta 0,5-milimetrowa cienka blacha ze szczotkowanej stali nierdzewnej zapewnia precyzję konstrukcji przedniego reflektora.
W cyfrowym projektowaniu świateł do jazdy dziennej złożonych z poszczególnych segmentów oświetleniowych w przypadku przednich reflektorów Audi Q4 e-tron ważną rolę odgrywa półmilimetrowa blacha ze stali nierdzewnej.
– Gdy spojrzymy z bliska, wszystko musi być niezwykle precyzyjne. Jednak elementy świetlne reflektora to stosunkowo szerokie klocki, które wydały nam się niezbyt zgrabne. Musieliśmy więc wymyślić coś, co sprawi, że będą wyglądały na węższe. Udało nam się to dzięki zastosowaniu wykończenia ze szczotkowanej stali nierdzewnej – opowiada projektant Thomas Bühner. – Po raz pierwszy zastosowaliśmy materiał inny niż plastik. Na pierwszym planie wszystko dzieli się na segmenty, choć tło się nie zmienia. Dla oka wygląda to tak, jakby elementy oprawy były o wiele, wiele drobniejsze. Tylko dzięki cienkim ściankom z blachy stalowej byliśmy w stanie zaprojektować bardziej subtelne reflektory.
Środkowy pasek reflektora do jazdy dziennej spełnia wszystkie wymagane przepisami normy natężenia światła. Płaskie segmenty świetlne wokół niego zyskały swoją precyzyjną postać dzięki zastosowaniu blachy ze stali nierdzewnej.
Środkowy pasek reflektora do jazdy dziennej spełnia wszystkie wymagane przepisami normy natężenia światła. Płaskie segmenty świetlne wokół niego zyskały swoją precyzyjną postać dzięki zastosowaniu blachy ze stali nierdzewnej.
Tylne światła LED w Audi Q4 e-tron inspirowane są wizerunkiem ścieżek elektrycznych, a ich centralny element stanowią cztery pierścienie mieniące się charakterystyczną czerwienią.
Tylne światła LED w Audi Q4 e-tron inspirowane są wizerunkiem ścieżek elektrycznych, a ich centralny element stanowią cztery pierścienie mieniące się charakterystyczną czerwienią.
Ich zadaniem jest techniczna realizacja wizualnych pomysłów Audi Design i projektowanie oprogramowania w taki sposób, aby funkcje w przednich reflektorach i tylnych światłach LED uaktywniały się precyzyjnie w momencie zgodnym z wybraną sekwencją dynamiczną.
– W zbiorze danych określamy, jak jasno mają świecić poszczególne segmenty oraz które diody LED w elemencie świetlnym mają się włączyć i na ile milisekund. Wychodząc naprzeciw zróżnicowanym potrzebom, programujemy segmenty LED w taki sposób, aby powstały różne sygnatury świetlne - mówi Tanja Kammann.
– Audi to rzecz jasna synonim doskonale oświetlonej drogi. W przednich reflektorach Audi Q4 e-tron wykorzystaliśmy diody LED w funkcji świateł mijania, a Matrix LED jako światła drogowe – dodaje elektronik i informatyk Thomas Gensberger. Również w przypadku tylnych świateł, a więc elementu zapewniającego widoczność, inżynierowie Audi zastosowali technologię LED. Tylne światła LED inspirowane są wyglądem ścieżek elektrycznych, a ich centralny element stanowią cztery pierścienie mieniące się charakterystyczną czerwienią
Tanja Kammann kieruje pracami działu projektów. Zajmuje się między innymi tworzeniem zestawów danych do dynamicznej choreografii świetlnej i cyfrowych sygnatur świetlnych w Audi Q4 e-tron.
Inżynier elektronik i informatyk Thomas Gensberger opracowuje oprogramowanie dla wszystkich standardowych funkcji świateł zewnętrznych w Audi Q4 e-tron.
Tanja Kammann kieruje pracami działu projektów. Zajmuje się między innymi tworzeniem zestawów danych do dynamicznej choreografii świetlnej i cyfrowych sygnatur świetlnych w Audi Q4 e-tron.
Inżynier elektronik i informatyk Thomas Gensberger opracowuje oprogramowanie dla wszystkich standardowych funkcji świateł zewnętrznych w Audi Q4 e-tron.
Stephan Berlitz, Head of Lighting Innovations/Functions w Audi Technical Development, obok modelu Light Urban Experience.
Stephan Berlitz, Head of Lighting Innovations/Functions w Audi Technical Development, obok modelu Light Urban Experience.
Stephan Berlitz
W Audi technicy i projektanci wspólnie pracują nad przyszłością oświetlenia samochodowego. César Muntada podziela wizję Stephana Berlitza. – Naszym celem jest stworzenie lepszego świata. Przyszłość staje się coraz bardziej złożona. W związku z tym będziemy jeszcze bardziej potrze-bować sprawnej komunikacji, by lepiej się rozumieć. Potrzebujemy swoistego świetlnego języka w samochodach, który musi być intuicyjny, bardzo prosty i zrozumiały na całym świecie. Zmniejszenie złożoności, zwiększenie przejrzystości, obrazowanie komunikacji – oto droga ku przyszłości.
César Muntada chce stworzyć język samochodowego oświetlenia, który byłby zrozumiały na całym świecie.
Na tej podświetlanej kuli projektanci Audi testowali nową technologię.
César Muntada chce stworzyć język samochodowego oświetlenia, który byłby zrozumiały na całym świecie.
Na tej podświetlanej kuli projektanci Audi testowali nową technologię.