Acquire

Wyjątkowa technologia oświetlenia w Audi Q6 e-tron

Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna w Audi Q6 e-tron to nowość na skalę światową. Ponadto światło komunikacyjne w reflektorach przednich i tylnych może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa drogowego. Obie funkcje są możliwe dzięki drugiej generacji cyfrowej technologii OLED i cyfrowych świateł do jazdy dziennej.

Tekst: Bernd Zerelles - Zdjęcia: AUDI AG Nadia Riaz-Ahmed - Czas czytania: 4 min – 05/08/2024

Rear view of the Audi Q6 e-tron.

Marka Audi dąży do tego, aby w ich samochodach była widoczna przewaga dzięki technice. Dotyczy to również technologii oświetlenia. Marka od lat konsekwentnie przoduje w dziedzinie digitalizacji światła i obecnie po raz kolejny udowadnia tę przewagę dzięki światowej nowości w nowym modelu Audi Q6 e-tron.

Światło, które wydaje się żywe

W aktywnej cyfrowej sygnaturze świetlnej po raz pierwszy łączą się sygnatura i animacja świetlna . Celem projektantów Audi jest wizualizacja dynamiki i osobistej interakcji z Audi Q6 e-tron poprzez ciągły ruch światła. Dzięki temu już na pierwszy rzut oka reflektory przednie i światła tylne wydają się komunikatywne i inteligentne. Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna jest chroniona i opatentowana przez Audi, a jako unikalny projekt oświetlenia w modelu Audi Q6 e-tron pokazuje, że przewaga technologii świetlnej jest widoczna również w produkcji seryjnej.

Pod względem technologicznym jest to wspaniałe osiągnięcie inżynierów odpowiedzialnych za rozwój oświetlenia w Audi. Moduł oprogramowania nowej architektury elektronicznej E³ 1.2 co dziesięć milisekund generuje nowy obraz aktywnej cyfrowej sygnatury świetlnej za pomocą specjalnie opracowanego algorytmu. W drugiej generacji cyfrowych tylnych świateł OLED, w które Audi Q6 e-tron zostało wyposażone jako pierwszy model w serii, można sterować 360 segmentami w sześciu panelach cyfrowych OLED, tworząc indywidualny design oświetlenia. Ten postęp technologiczny pozwolił twórcom po raz pierwszy przedstawić dynamiczny projekt światła, jakim jest aktywna cyfrowa sygnatura świetlna. W reflektorach przednich Matrix LED światła dzienne tworzą aktywną cyfrową sygnaturę z dwunastoma segmentami, które aktywują się i świecą zgodnie z wybraną sygnaturą świetlną.

I to jest kluczowy punkt: zmiana intensywności światła. Dr Werner Thomas, kierownik projektu ds. cyfrowych wyświetlaczy OLED i cyfrowych systemów zewnętrznych, odpowiedzialny za rozwój technologii, wyjaśnia: „Przepisy zabraniają jakiejkolwiek zmiany jasności i intensywności świateł pojazdu. Jednak w fazie rozwojowej odkryliśmy, że możemy podzielić nasz element OLED na przełączalne segmenty. Aktywujemy więc jeden segment, aby go rozjaśnić, a jednocześnie przyciemniamy inny segment, a ludzkie oko odbiera to jako ruch. Jednak kontrola oprogramowania zapewnia, że intensywność światła pozostaje zawsze stałe”.

Kluczowym elementem, który umożliwił Audi wprowadzenie tej innowacji do produkcji seryjnej, jest wczesna koordynacja z organem władz zajmującym się homologacją pojazdów. Florian Runkel, odpowiedzialny za rozwój funkcji oświetlenia zewnętrznego w celu wdrożenia ich w produkcji seryjnej, wyjaśnia: „Przez wiele lat prowadziliśmy bardzo konstruktywne rozmowy z organami regulacyjnymi, opisując nasze plany, prezentując prototypy, przeprowadzając pomiary oświetlenia, dostosowując algorytmy i dostarczając dowody. Zawsze z myślą o przestrzeganiu przepisów prawnych, zwłaszcza w kwestii stałej intensywności światła”.

 

Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna po raz pierwszy łączy sygnaturę i animację świetlną.

Rear lights of the Audi Q6 e-tron.
Headlights of the Audi Q6 e-tron.

Symbole w światłach tylnych

Intensywna współpraca z organami regulacyjnymi dotyczyła nie tylko aktywnej cyfrowej sygnatury świetlnej, ale także drugiej innowacji w technologii oświetlenia w Audi Q6 e-tron: światła komunikacyjnego, które rozszerza już znane z innych modeli Audi wykrywanie zbliżeniowe.

Światło komunikacyjne może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ostrzegając innych uczestników ruchu o miejscach wypadków i awarii. Informacje te pobiera z danych zbiorczych. W tym celu w cyfrowych tylnych światłach OLED drugiej generacji, obok standardowej grafiki świateł tylnych, pojawia się charakterystyczna, statyczna sygnatura świateł, będąca symbolem trójkąta ostrzegawczego. Ostrzeżenie światła komunikacyjnego jest również aktywowane podczas włączenia świateł awaryjnych, połączenia alarmowego lub awaryjnego, nagłego hamowania, aktywacji systemu Emergency Assist oraz przy wysiadaniu. Ponadto charakterystyczna sygnatura świateł komunikacyjnych z przodu i z tyłu informuje o stanie asystenta parkowania, gdy pojazd znajduje się w trybie automatycznego parkowania.

Audi jest jedynym producentem samochodów, który dostrzegł potencjał technologii świateł OLED i konsekwentnie ją rozwijał oraz digitalizował. Leon Werner Schmidt, odpowiedzialny za projekt funkcji świateł komunikacyjnych i cyfrowych sygnatur świetlnych, wyjaśnia: „Ta technologia jako USP Audi pozwala nam rozszerzyć funkcjonalność tylnych świateł o komunikację Car-to-X oraz komponenty takie jak symbole w światłach tylnych”.

To może być krok w kierunku przyszłości zautomatyzowanej jazdy. Selina Hirsch, odpowiedzialna za strategię oświetlenia, mówi: „Gdy myślimy o autonomicznej jeździe, chcemy komunikować się przez zewnętrzną powierzchnię pojazdu za pomocą światła. Tył samochodu jest do tego idealny, ponieważ widzą go wszystkie pojazdy jadące za nim. Zwiększamy wykorzystanie technologii OLED w produkcji cyfrowego oświetlenia, by komunikować się z naszym otoczeniem”.

Światło komunikacyjne może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze, ostrzegając innych uczestników ruchu przed miejscami wypadków i awarii.

Communication lights of the Audi Q6 e-tron.
 
Front view of the Audi Q6 e-tron.

Wydajność i efektywność ładowania

Nowe Audi Q6 e-tron oferuje nie tylko innowacyjne technologie oświetleniowe. Pierwszy seryjnie produkowany model Audi zbudowany na platformie Premium Platform Electric (PPE) wyposażony jest również w nowo opracowany akumulator wysokonapięciowy z technologią 800 V oraz efektywne zarządzanie temperaturą, co skraca czas ładowania, zwiększa zasięg i wydłuża żywotność.