Wyjątkowa technologia oświetlenia w Audi Q6 e-tron
Tekst: Bernd Zerelles - Zdjęcia: AUDI AG Nadia Riaz-Ahmed - Czas czytania: 4 min – 05/08/2024
Tekst: Bernd Zerelles - Zdjęcia: AUDI AG Nadia Riaz-Ahmed - Czas czytania: 4 min – 05/08/2024
Cyfrowe tylne światła OLED w Audi Q6 e-tron oraz cyfrowe światła dzienne w reflektorach Matrix LED mają standardowo osiem cyfrowych sygnatur świetlnych. Klienci mogą wybierać je w systemie MMI pojazdu lub w aplikacji myAudi.
Cyfrowe tylne światła OLED w Audi Q6 e-tron oraz cyfrowe światła dzienne w reflektorach Matrix LED mają standardowo osiem cyfrowych sygnatur świetlnych. Klienci mogą wybierać je w systemie MMI pojazdu lub w aplikacji myAudi.
Marka Audi dąży do tego, aby w ich samochodach była widoczna przewaga dzięki technice. Dotyczy to również technologii oświetlenia. Marka od lat konsekwentnie przoduje w dziedzinie digitalizacji światła i obecnie po raz kolejny udowadnia tę przewagę dzięki światowej nowości w nowym modelu Audi Q6 e-tron.
W aktywnej cyfrowej sygnaturze świetlnej po raz pierwszy łączą się sygnatura i animacja świetlna . Celem projektantów Audi jest wizualizacja dynamiki i osobistej interakcji z Audi Q6 e-tron poprzez ciągły ruch światła. Dzięki temu już na pierwszy rzut oka reflektory przednie i światła tylne wydają się komunikatywne i inteligentne. Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna jest chroniona i opatentowana przez Audi, a jako unikalny projekt oświetlenia w modelu Audi Q6 e-tron pokazuje, że przewaga technologii świetlnej jest widoczna również w produkcji seryjnej.
Pod względem technologicznym jest to wspaniałe osiągnięcie inżynierów odpowiedzialnych za rozwój oświetlenia w Audi. Moduł oprogramowania nowej architektury elektronicznej E³ 1.2 co dziesięć milisekund generuje nowy obraz aktywnej cyfrowej sygnatury świetlnej za pomocą specjalnie opracowanego algorytmu. W drugiej generacji cyfrowych tylnych świateł OLED, w które Audi Q6 e-tron zostało wyposażone jako pierwszy model w serii, można sterować 360 segmentami w sześciu panelach cyfrowych OLED, tworząc indywidualny design oświetlenia. Ten postęp technologiczny pozwolił twórcom po raz pierwszy przedstawić dynamiczny projekt światła, jakim jest aktywna cyfrowa sygnatura świetlna. W reflektorach przednich Matrix LED światła dzienne tworzą aktywną cyfrową sygnaturę z dwunastoma segmentami, które aktywują się i świecą zgodnie z wybraną sygnaturą świetlną.
I to jest kluczowy punkt: zmiana intensywności światła. Dr Werner Thomas, kierownik projektu ds. cyfrowych wyświetlaczy OLED i cyfrowych systemów zewnętrznych, odpowiedzialny za rozwój technologii, wyjaśnia: „Przepisy zabraniają jakiejkolwiek zmiany jasności i intensywności świateł pojazdu. Jednak w fazie rozwojowej odkryliśmy, że możemy podzielić nasz element OLED na przełączalne segmenty. Aktywujemy więc jeden segment, aby go rozjaśnić, a jednocześnie przyciemniamy inny segment, a ludzkie oko odbiera to jako ruch. Jednak kontrola oprogramowania zapewnia, że intensywność światła pozostaje zawsze stałe”.
Kluczowym elementem, który umożliwił Audi wprowadzenie tej innowacji do produkcji seryjnej, jest wczesna koordynacja z organem władz zajmującym się homologacją pojazdów. Florian Runkel, odpowiedzialny za rozwój funkcji oświetlenia zewnętrznego w celu wdrożenia ich w produkcji seryjnej, wyjaśnia: „Przez wiele lat prowadziliśmy bardzo konstruktywne rozmowy z organami regulacyjnymi, opisując nasze plany, prezentując prototypy, przeprowadzając pomiary oświetlenia, dostosowując algorytmy i dostarczając dowody. Zawsze z myślą o przestrzeganiu przepisów prawnych, zwłaszcza w kwestii stałej intensywności światła”.
Nowe Audi Q6 e-tron jest pierwszym modelem seryjnym wyposażonym w cyfrowe tylne światła OLED drugiej generacji. Innowacyjna technologia zapewnia wyjątkową jednorodność i bardzo wysoki poziom kontrastu wyświetlacza.
Druga generacja cyfrowych świateł do jazdy dziennej Matrix LED w Audi Q6 e-tron odznacza się nie tylko udoskonalonym wyglądem, ale również umożliwia klientom i klientkom personalizację w zupełnie nowy sposób.
Nowe Audi Q6 e-tron jest pierwszym modelem seryjnym wyposażonym w cyfrowe tylne światła OLED drugiej generacji. Innowacyjna technologia zapewnia wyjątkową jednorodność i bardzo wysoki poziom kontrastu wyświetlacza.
Druga generacja cyfrowych świateł do jazdy dziennej Matrix LED w Audi Q6 e-tron odznacza się nie tylko udoskonalonym wyglądem, ale również umożliwia klientom i klientkom personalizację w zupełnie nowy sposób.
Intensywna współpraca z organami regulacyjnymi dotyczyła nie tylko aktywnej cyfrowej sygnatury świetlnej, ale także drugiej innowacji w technologii oświetlenia w Audi Q6 e-tron: światła komunikacyjnego, które rozszerza już znane z innych modeli Audi wykrywanie zbliżeniowe.
Światło komunikacyjne może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ostrzegając innych uczestników ruchu o miejscach wypadków i awarii. Informacje te pobiera z danych zbiorczych. W tym celu w cyfrowych tylnych światłach OLED drugiej generacji, obok standardowej grafiki świateł tylnych, pojawia się charakterystyczna, statyczna sygnatura świateł, będąca symbolem trójkąta ostrzegawczego. Ostrzeżenie światła komunikacyjnego jest również aktywowane podczas włączenia świateł awaryjnych, połączenia alarmowego lub awaryjnego, nagłego hamowania, aktywacji systemu Emergency Assist oraz przy wysiadaniu. Ponadto charakterystyczna sygnatura świateł komunikacyjnych z przodu i z tyłu informuje o stanie asystenta parkowania, gdy pojazd znajduje się w trybie automatycznego parkowania.
Audi jest jedynym producentem samochodów, który dostrzegł potencjał technologii świateł OLED i konsekwentnie ją rozwijał oraz digitalizował. Leon Werner Schmidt, odpowiedzialny za projekt funkcji świateł komunikacyjnych i cyfrowych sygnatur świetlnych, wyjaśnia: „Ta technologia jako USP Audi pozwala nam rozszerzyć funkcjonalność tylnych świateł o komunikację Car-to-X oraz komponenty takie jak symbole w światłach tylnych”.
To może być krok w kierunku przyszłości zautomatyzowanej jazdy. Selina Hirsch, odpowiedzialna za strategię oświetlenia, mówi: „Gdy myślimy o autonomicznej jeździe, chcemy komunikować się przez zewnętrzną powierzchnię pojazdu za pomocą światła. Tył samochodu jest do tego idealny, ponieważ widzą go wszystkie pojazdy jadące za nim. Zwiększamy wykorzystanie technologii OLED w produkcji cyfrowego oświetlenia, by komunikować się z naszym otoczeniem”.
Podczas opracowywania symboliki ostrzegawczej światła komunikacyjnego Audi przeprowadziło wiele własnych badań, aby dowiedzieć się, które symbole są intuicyjnie rozpoznawane z odpowiedniej odległości i jaka wysokość zapewnia diodom OLED najlepszą widoczność.
Podczas opracowywania symboliki ostrzegawczej światła komunikacyjnego Audi przeprowadziło wiele własnych badań, aby dowiedzieć się, które symbole są intuicyjnie rozpoznawane z odpowiedniej odległości i jaka wysokość zapewnia diodom OLED najlepszą widoczność.