Acquire
Arcydzieło > Design > Audi Polska | Przewaga dzięki technice

Arcydzieło

Audi e-tron GT quattro* jest pierwszym w pełni elektrycznym samochodem seryjnym noszącym wszystkie cechy, które definiują stylistykę elektrycznych Audi przyszłości. Dziewięć pytań o Audi e-tron GT quattro do Marca Lichte, szefa Audi Design.

Rozmawiał: Bernd Zerelles - Zdjęcia: Robert Fischer - Film: graupause Czas czytania: 6 min

Marc Lichte przed Audi RS e-tron GT.Marc Lichte przed Audi RS e-tron GT.

To zdecydowanie najlepsze auto, jakie dotychczas miałem przyjemność projektować. Napawa mnie to wielką radością.

Marc Lichte, szef Audi Design

1. Marc, co czujesz, gdy patrzysz na Audi e-tron GT quattro*?
Bicie serca. Audi e-tron GT quattro* to dla mnie wyjątkowy samochód. Od czasu, gdy jako mały chłopiec zacząłem rysować pojazdy, marzyłem o tym, by stworzyć taki samochód, jak ten: ogromny rozstaw osi, płaska kabina, niewielkie zwisy. I GT spełnia to marzenie. To auto jest jak szkic. Od ponad 20 lat projektuję samochody seryjne. Było wśród nich wiele dobrych, może nawet kultowych. Ale ten model pobija wszystkie. To zdecydowanie najlepsze auto, jakie dotychczas miałem przyjemność projektować. Napawa mnie to wielką radością.

Marc Lichte z satysfakcją spogląda na Audi RS e-tron GT.Marc Lichte z satysfakcją spogląda na Audi RS e-tron GT.
Front headlight close-up of the Audi RS e-tron GT.Front headlight close-up of the Audi RS e-tron GT.

2. Jakie piękne przeżycie związane z powstawaniem tego GT wspominasz najchętniej?
Mogę do dokładnie powiedzieć: to było wtedy, gdy pierwszy raz pokazywaliśmy zarządowi model przedstawiający proporcje Audi e-tron GT quattro. Samochód natychmiast wszystkich zachwycił. Potem zaprezentowaliśmy go jako showcar w listopadzie 2018 roku w Los Angeles. To także było niezwykle emocjonalne przeżycie. Reakcja prasy była super. Wszyscy dziennikarze mówili: To jest super auto, ale jestem ciekawy, jak dużo z tego designu trafi do samochodu seryjnego. Niespodzianką teraz w 2021 roku jest fakt, że nie ma żadnej niespodzianki.

3. Jaką cechę Audi e-tron GT quattro cenisz najbardziej?
Dobry design to zawsze wysoka estetyka połączona z doskonałą funkcjonalnością. W tym GT łączymy coś, czego pozornie nie da się połączyć. To auto jest niezwykle estetyczne, jest bardzo płaskie – elektryczny, zorientowany na kierowcę sportowy samochód high performance. Ale jednocześnie jest to pełnowartościowe auto pięcioosobowe – czterodrzwiowe Gran Turismo o zaskakującej przestronności i idealnie sprawdzające się na co dzień. Wciąż mnie zadziwia, że udało nam się połączyć „superestetykę” z „bezkompromisową funkcjonalnością”. W zasadzie są to przeciwieństwa. Teoretycznie to niemożliwe.

Marc Lichte mierzy kabinę modelu Audi RS e-tron GT.Marc Lichte mierzy kabinę modelu Audi RS e-tron GT.

4. Z czego jesteś szczególnie dumy, jeżeli chodzi o GT?
Audi e-tron GT quattro* ma idealne proporcje. To moja mantra: podstawą dobrego designu są proporcje, zawsze. Dotyczy to architektury, mody i samochodów. I w przypadku GT mamy tę dobrą podstawę: ogromne koła, niewielkie zwisy, płaska sylwetka. Proporcje te umożliwiła platforma Audi dla samochodów elektrycznych. Jest wiele sposobów, by design stał się odzwierciedleniem elektrycznego napędu. My uważamy, że elektromobilność umożliwia nam projektowanie najpiękniejszych samochodów na świecie. Nasz design pokazuje ewolucję napędu: odwrócona osłona chłodnicy, niska maska, elementy aerodynamiczne, miękka „linia barków”, akumulator w podłodze, linia dachu, atletyczna sylwetka quattro, krawędź tylnej pokrywy. Każde elektryczne Audi ma fantastyczne proporcje i atrakcyjną stylistykę. I chcemy, żeby zawsze tak było.

Widok z boku Audi RS e-tron GT.Widok z boku Audi RS e-tron GT.

5. Jaka była pierwsza kreska, którą narysowałeś projektując Audi e-tron GT?
Nadkola i ich „muskuły”. Dla mnie to właśnie jest Audi. „Linia barków” nie przebiega teraz tak poziomo, jak przez ostatnie kilkadziesiąt lat, lecz jest przerwana na środku i miękko pociągniętymi liniami podkreśla atletyczność sylwetki z przodu i z tyłu. To tak zwane „muskuły quattro”. Dotychczas „linia barków” była tylko linią łączącą dwie płaszczyzny. W Audi e-tron GT quattro* jest ona maksymalnie dopracowana – jak rzeźba. Rzeźba quattro.

Marc Lichte obok silnika quattro w Audi RS e-tron GT.Marc Lichte obok silnika quattro w Audi RS e-tron GT.
Close-up of the quattro muscle.Close-up of the quattro muscle.

Muskuły w Audi e-tron GT quattro* wprowadzają quattro w przyszłość.

Marc Lichte, szef Audi Design

6. Jaki jest Twój ulubiony detal stylistyczny w tym GT?
„Muskuły quattro” z tyłu. quattro od zawsze nierozłącznie kojarzyło się z Audi. I tak będzie też w przyszłości. To coś, co nas wyróżnia. „Muskuły” w Audi e-tron GT quattro* wprowadzają quattro w przyszłość. Ukształtowanie mięśnia z blachy to było ogromne wyzwanie, ten element został wykonany z absolutną precyzją. Trzy miesiące pracowaliśmy tylko nad nim. Blacha stale w tym miejscu pękała, tysiące razy sprawdzaliśmy, gdzie jest granica wytrzymałości. Modelowaliśmy, symulowaliśmy, wytłaczaliśmy. I tak w kółko. Aż się udało. Jest optymalnie.

Portrait of Marc Lichte in the back of the Audi RS e-tron GT.Portrait of Marc Lichte in the back of the Audi RS e-tron GT.

7. Jaki kolor Audi e-tron GT quattro* najbardziej Ci się podoba?
Szary Daytona*. Ten kolor jest oferowany przez Audi od prawie 20 lat. Także dzisiaj idealnie modeluje kształty. Jest elegancki i sportowy. Widać każdy szczegół, tworzy optymalne kontrasty i podkreśla każdy kształt, każdą płaszczyznę, w którą włożyliśmy tyle uczucia. Szary Daytona* wszystko doskonale akcentuje.

Marc Lichte gestykuluje przed Audi RS e-tron GT.Marc Lichte gestykuluje przed Audi RS e-tron GT.
Zbliżenie na boczne wyloty powietrza w Audi RS e-tron GT.Zbliżenie na boczne wyloty powietrza w Audi RS e-tron GT.

8. Czym najbardziej się zachwycasz, gdy opowiadasz komuś o Audi e-tron GT quattro*?
Tym, że ten GT jest nie tylko najładniejszym, ale też najbardziej aerodynamicznym, najbardziej efektywnym Audi w historii. To samochód napędzany przez akumulator, pięcioosobowy, z wystarczającą ilością miejsca na głowy nawet dla wysokich pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach, takich jak ja. Dlatego wewnątrz jest wysoki. Ale mimo tego jest o siedem centymetrów niższy niż Audi A7 Sportback – ten GT jest majstersztykiem sztuki inżynierskiej! Z aktywnymi elementami aerodynamicznymi Audi e-tron GT quattro* ma jeden z najlepszych współczynników Cw  ze wszystkich modeli Audi. A to ma wpływ nie tylko na osiągi, lecz również na zasięg.

Marc Lichte pokazuje Audi e-tron GT

Być może mógłbym zrobić coś inaczej, ale na pewno nie lepiej.

Marc Lichte, szef Audi design

9. Każdy projekt można udoskonalić. Co zrobiłbyś inaczej przy następnym Audi e-tron GT quattro*?
Nic. Po prostu jest perfekcyjne. Już teraz zastanawiam się, jak mógłby wyglądać facelift. Normalnie zawsze było tak, że gdy jakiś samochód był gotowy, wiedziałem już, że przy facelifcie mógłbym to lub tamto lekko udoskonalić. W przypadku tego GT jest inaczej: być może mógłbym zrobić coś inaczej, ale na pewno nie lepiej. Audi e-tron GT quattro* takie, jakie teraz jest, jest ponadczasowe.

Kątowy widok z boku Audi RS e-tron GT.Kątowy widok z boku Audi RS e-tron GT.
 
Tylne światła w Audi RS e-tron GT

Poznaj Audi RS e-tron GT* w Twoim kraju

Jedną z charakterystycznych cech stylistycznych modelu high performance jest pas diod rozciągający się na całej szerokości tyłu nadwozia. Dowiedz się więcej o technologii świateł i innych atrakcyjnych cechach Audi RS e-tron GT*.