Acquire
Rozszerzona rzeczywistość > Przyszłość > Audi Polska | Przewaga dzięki technice

Rozszerzona rzeczywistość

W Audi activesphere concept* okulary mixed-reality* sprawiają, że rzeczywistość i świat cyfrowy stapiają się w jedną całość. Sid Odedra, Head of UI/UX Design Audi, mówi o nowym wymiarze tego punktu styku między samochodem, użytkownikiem i otoczeniem.

Tekst: Bernd Zerelles - Foto: Matthias Ziegler  Czas czytania: 7 min

Sid Odedra opisuje projekcję cyfrową.Sid Odedra opisuje projekcję cyfrową.

Sid, czy niedługo będziemy jeździć samochodem w okularach mixed-reality*?
Wiele samochodów koncepcyjnych przedstawia taką wizję przyszłości, do której, mam nadzieję, dojdziemy. Chciałbym pokazać, jak blisko tej wizji rzeczywiście jesteśmy, i umożliwić jej doświadczenie w prawdziwym życiu.
Przewaga dzięki technice w user interface design (UI) i user experience design (UX) Audi oznacza, że chcemy być liderem tej technologii i stosować ją, aby wzbogacić doznania, a nie tylko o niej mówić.


Twój szef, Marc Lichte, Head of Design Audi, mówi, że w projektowaniu wszystko zaczyna się od UI/UX i wszystko kończy się na UI/UX, czyli u Ciebie. Co to znaczy?
UI/UX dla procesu jest czymś w rodzaju podpórek pod rząd książek na regale. Jak technika komunikuje się z człowiekiem? Jakie są jego doznania? UX, czyli user experience – doświadczenie użytkownika – zawsze musi się zaczynać od zrozumienia użytkownika. Musimy zidentyfikować problem, który chcemy rozwiązać.
Gdy zrozumiemy problem, tworzymy rozwiązania, w których użytkownik jest punktem centralnym, a w proces tworzenia włączane są wszystkie zespoły zajmujące się designem. Na drugim końcu jest natomiast UI, user interface – interfejs użytkownika – punkt styku, miejsce, w którym produkt lub maszyna spotyka się z człowiekiem.


Jak UI/UX zmieni nasze wrażenia w samochodzie?
Audi ma ponad stuletnie doświadczenie w budowie pojazdów. Dopiero mniej więcej dziesięć lat temu pojawiło się UI/UX jako kolejne wyzwanie.
Dzisiaj jesteśmy rzeczywiście w fazie transformacji, w której UI/UX staje się istotą produktu. Wszyscy mamy na co dzień takie urządzenia w kieszeni, na ręce. W tym kontekście musimy odpowiedzieć na dwa pytania: „Czy ten produkt jest użyteczny?” oraz „Czy niesie ze sobą dobre doświadczenia?”.
Tak samo musimy traktować pojazd. Lubię określenie, które Audi wprowadziło dla samochodów koncepcyjnych: „experience device”. Samochód jest kolejnym elementem naszego cyfrowego ekosystemu.

Zdjęcie portretowe Sida Odedry.Zdjęcie portretowe Sida Odedry.
Cyfrowy krajobraz z ciekawymi miejscami.Cyfrowy krajobraz z ciekawymi miejscami.

Samochód jest kolejnym elementem naszego cyfrowego ekosystemu.

Sid Odedra

Jako klient jestem przyzwyczajony do mojego smartfona, smartwatcha, mojego komputera. Czy samochód przyszłości powinien funkcjonować tak samo?
Może to pojęcie jest nieco nadużywane, ale tak. Powiedziałbym, że z perspektywy użytkownika powinien funkcjonować idealnie. Bo to jest powód, dla którego wszyscy na co dzień uważamy nasze urządzenia techniczne za coś naturalnego – one po prostu działają naprawdę dobrze. Zawsze są nowoczesne, świetnie ze sobą współpracują, można łatwo przechodzić między jednym a drugim.
Samochód powinien pasować do naszego świata tak samo jak wszystkie te urządzenia. Jako rozsądny, niesprawiający problemu towarzysz, który spełnia różne wymagania. Nie powinniśmy mieć uczucia, że musimy obsługiwać samochód w tradycyjny sposób. Powinien wychodzić użytkownikowi naprzeciw, tak jak robią to wszystkie urządzenia.

Jaka koncepcja technologiczna może sprawić, że to się uda?Mówimy o przyszłości, w której urządzenie przeniesie się z kieszeni czy nadgarstka na wysokość twarzy. Sercem naszego systemu są okulary mixed-reality* o bardzo dużych możliwościach, które pozwalają na interakcję informacji z rozszerzonej rzeczywistości z otaczającym nas światem.Uważamy bowiem, że okulary MR nie są tylko urządzeniem dostarczającym rozrywki, jak myśli o nich wielu ludzi. Chodzi nam o to, aby w otaczającym nas świecie pokazywać nowy poziom informacji, które pomogą nam w prowadzeniu naszych aktywności.


quattro wizualizowane przez okulary mieszanej rzeczywistości.quattro wizualizowane przez okulary mieszanej rzeczywistości.
Zdjęcie portretowe Sida Odedry w okularach rzeczywistości rozszerzonej.Zdjęcie portretowe Sida Odedry w okularach rzeczywistości rozszerzonej.

Okulary mixed-reality* umożliwiają płynną interakcję.

Sis Odedra

Jak to konkretnie działa?
W Audi activesphere concept* pokazujemy najnowszą obecnie wersję tej technologii opartej na mixed reality: lepsze doznania z niewielką ilością widocznych elementów technicznych we wnętrzu. Chcemy, by ludzie zanurzyli się w ten interfejs. Techniczny interfejs nie jest już określany przez ramy, ekrany lub projekcje. To jest właśnie pełna definicja immersji. Człowiek znajduje się rzeczywiście w centrum tego świata, który nazywamy Audi dimensions.Chodzi o to, by stworzyć pozbawione granic doznanie. Można mieć dostęp do informacji tam, gdzie się chce i kiedy się chce.Możliwość zmniejszania i powiększania pokazuje elastyczność, jaką ma system. Jeżeli informacje nie są ci potrzebne, pole wyświetlania może się zmniejszyć do minimalnych wymiarów. Ale gdy potrzebujesz i chcesz tych informacji, interfejs użytkownika może się rozciągnąć i być do twojej dyspozycji. Inteligencja systemu wychodzi w pół drogi naprzeciw użytkownikowi, nie przeciążając go informacjami i interakcjami.Dla Audi osiągi i wrażenia z jazdy zawsze stoją w centrum uwagi. Nawet gdy pojazdy jeżdżą autonomicznie, chcemy zawsze oferować wrażenia najlepsze z możliwych. Chcemy dać pasażerom nowe informacje, których dotychczas jeszcze nie widzieli. Na przykład podczas jazdy off-road: jakie dodatkowe informacje pomogą mi poruszać się w trudnym terenie?


Okulary mixed-reality* pokazują mi więc różne informacje w zależności od sytuacji?
System Audi dimensions pokazuje trzy płaszczyzny przestrzenne, trzy płaszczyzny informacji. Najpierw informacje w kabinie, które tradycyjnie znajdujemy przy kierownicy. Potem możemy nakładać informacje na przednią szybę. I w końcu jest pole przestrzenne, które rozciąga się od przedniej maski po obszar wokół samochodu, w którym wyświetlane są informacje o otoczeniu. Gdy użytkownik jedzie poza utwardzonymi drogami, udostępniamy mu w tej płaszczyźnie więcej informacji o terenie, wskazujemy najbezpieczniejszą drogę, przekazujemy w czasie rzeczywistym informacje o pogodzie lub ostrzeżenia o zagrożeniach. Ale też jaki jest kąt nachylenia podłoża, gdzie mogą być przeszkody. Z okularami można także na przykład ukryć nadwozie i oglądać bezpośrednie interakcje koła z podłożem. Nazywamy to quattro Vision – unaocznienie cyfrowego doświadczenia quattro z pominięciem technologii napędu.


 

Sid Odedra pochodzi z Londynu, ukończył studia na kierunku product design, ma tytuł magistra design engineering i doktora robotyki (temat pracy doktorskiej: „Poprawa zdolności poruszania się w terenie autonomicznych bezzałogowych pojazdów naziemnych”). Prowadził zespoły kreatywne i techniczne składające się z designerów, inżynierów i robotyków z wielu branż, na przykład motoryzacyjnej, obronnej, rozrywkowej, modowej i technologicznej, w ramach szeregu wysokiej klasy projektów międzynarodowych. W swoim londyńskim studiu dążył do połączenia formy i funkcji wykorzystywanych technologii, aby powstawały „things that amaze”. Potem mieszkał i pracował w Dolinie Krzemowej. Dzisiaj Sid Odedra jest Head of UI/UX Design Audi.

 
Sid Odedra vor dem projizierten Cockpit eines Fahrzeugs.Sid Odedra vor dem projizierten Cockpit eines Fahrzeugs.

Czy okulary mixed-reality* też staną się urządzeniem, które, jak smartfon, będę miał zawsze przy sobie?
Tak, gdyż w cyfrowym ekosystemie chodzi o to, żeby można było zabrać ze sobą swoje osobiste urządzenia – czy to będą okulary, czy inny sprzęt – i żeby można ich było wygodnie używać. Okulary* są centralną częścią doświadczania, nie są tylko czymś, co włożysz do schowka w samochodzie, lecz wzbogacają rzeczywistość i dają ci możliwość, by zrobić więcej. Traktujemy samochód i urządzenie dostarczające nam doznań i doświadczeń jako część ekosystemu. Doznania i doświadczenia nie powinny się kończyć po opuszczeniu samochodu. Wykraczamy poza pojazd jako taki. Jak możemy towarzyszyć naszym klientom przez cały dzień, pozostając jednocześnie w tle, aby pojawić się wtedy, gdy nas potrzebują?

Nowe produkty i rozwiązania przebiją się tylko wtedy, gdy zostaną przyjęte przez użytkowników. Jak chcecie to osiągnąć?
Znam wiele wspaniałych technologii w innych produktach, zadziwiające, zaawansowane technologicznie systemy, ale są one tak skomplikowane, że ludzie boją się ich używać.
Wartość udanych produktów polega na tym, że po pierwsze, rzeczywiście rozumieją problem, po drugie, oferują doskonałe rozwiązanie i po trzecie, sprawiają, że rozwiązanie to jest zrozumiałe dla szerokiego grona odbiorców.

UI/UX musi wykazywać naturalnie inteligencję estetyczną typową dla Audi. I powinno klientów trochę stymulować, budzić ich zaufanie. Zawsze mówię swojemu zespołowi, że musimy przekonać ludzi trzema rzeczami: zaufaniem, komfortem i udogodnieniami. I dobrze byłoby też, by dodatkowo zafascynować ich emocjami.