Acquire
Audi activesphere concept: towarzysz aktywnego stylu życia > Przyszłość > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Przyszłość
Audi activesphere concept: towarzysz aktywnego stylu życia

Audi activesphere concept*: towarzysz aktywnego stylu życia

Sportowy, emocjonujący, elegancki: czwarty samochód koncepcyjny Audi z serii sphere jest wszechstronnym crossoverem coupé z napędem quattro i innowacyjną koncepcją obsługi.

Tekst: AUDI AG – Zdjęcia: Ole Westermann Czas czytania: 7 min

Audi activesphere concept pokazane ukośnie od tyłu.Audi activesphere concept pokazane ukośnie od tyłu.

Po trzech modelach koncepcyjnych – Audi skysphere concept* (roadster), Audi grandsphere concept* (limuzyna) i Audi urbansphere concept* (koncepcja wnętrza) – Audi prezentuje czwarty samochód elektryczny z serii sphere: Audi activesphere concept*. Pokazuje on, jak Audi myśli o przyszłości mobilności – w tym przypadku skrojonej na miarę aktywnego stylu życia.
Jak wszystkie koncepcyjne auta serii Sphere, także Audi activesphere concept* pozostawia kierowcy swobodę wyboru, czy chce sam prowadzić, używając kierownicy i pedałów, czy w sprzyjających warunkach zdecyduje się na jazdę autonomiczną*.
Nadwozie Audi activesphere concept* jest zdominowane przez duże szklane płaszczyzny, stanowiące połączenie między wnętrzem a otoczeniem. Nie tylko dach coupé wykonany jest ze szkła, lecz również po raz pierwszy przeźroczysta jest typowa dla marki Audi przednia osłona Singleframe. Natomiast przeszklenia w dolnej części drzwi pozwalają obserwować to, co na zewnątrz, co przydaje się szczególnie podczas jazdy w terenie.

 Wielkoformatowe powierzchnie szklane. Wielkoformatowe powierzchnie szklane.
 Pojedyncza rama Audi jest przezroczysta. Pojedyncza rama Audi jest przezroczysta.
 Pojedyncza rama Audi jest przezroczysta. Pojedyncza rama Audi jest przezroczysta.

Wszechstronna zmienność

Tylna część nadwozia eleganckiego coupé klasy wyższej powstała z myślą o aktywnym stylu życia klientów. Na przykład tył typu sportback można zmienić w otwartą przestrzeń ładunkową. Przeźroczysta tylna szyba nasuwa się wtedy na dach Audi activesphere concept* tak, że tworzy z nim prawie jedną płaszczyznę, a pionowy element tyłu przesuwa się do pozycji poziomej. Powstaje powierzchnia ładunkowa jak w pickupie, na której można przewozić rowery (uchwyty są już wbudowane), deski lub inny sprzęt sportowy.
W konfiguracji ze skrzynią ładunkową wnętrze za tylnymi siedzeniami zostaje zamknięte szybą dla osłony przed wiatrem i warunkami atmosferycznymi. Naturalnie zmiany zewnętrzne nie mają żadnego wpływu na ilość miejsca we wnętrzu.
Elegancja i sportowy charakter sylwetki sportback pozostają zachowane także po takiej transformacji. Wysuwany bagażnik na narty również nie psuje pięknej linii nadwozia. Jest wbudowany w dach i praktycznie niewidoczny. Dla łatwego mocowania nart można go przesunąć do tyłu i w dół. Po umieszczeniu nart bagażnik wraca do swojej pozycji na dachu.

 Dwa elektryczne rowery górskie w skrzyni ładunkowej. Dwa elektryczne rowery górskie w skrzyni ładunkowej.
 Widok z boku do wnętrza. Widok z boku do wnętrza.

Przemiana z drogowego coupé w offroadowego SUV-a

Możliwości napędu quattro

 

Gdy Audi activesphere concept* przechodzi w tryb offroad, prześwit wynoszący 208 mm zwiększa się o 40 mm. Charakterystyczne pionowe elementy w metalowych listwach z przodu, z tyłu i po bokach nadwozia poniżej drzwi podnoszą się i sygnalizują tryb offroad również na zewnątrz.

Naturalnie nie tylko wygląd zewnętrzny Audi activesphere concept* świadczy o jego umiejętnościach terenowych. Auto ma także elektronicznie regulowany napęd na wszystkie koła quattro. Dwa silniki, jeden na przedniej, jeden na tylnej osi, oferują moc całkowitą 325 kW i moment obrotowy 720 Nm, dostępne, jak we wszystkich samochodach elektrycznych, natychmiast po uruchomieniu.

Silniki elektryczne zasilane są z akumulatora trakcyjnego umieszczonego między osiami i dysponującego pojemnością 100 kWh. Dzięki 800-woltowej technice ładowania akumulator Audi activesphere concept* można ładować na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 270 kW.

Obręcze Audi activesphere concept* również podkreślają jego terenowy charakter. Ruchome segmenty, które w trybie onroad są zamknięte, by uzyskać lepszą aerodynamikę, w trybie offroad otwierają się, umożliwiając skuteczną wentylację hamulców.


 Zbliżenie bocznego obszaru pod drzwiami w trybie terenowym. Zbliżenie bocznego obszaru pod drzwiami w trybie terenowym.
 Wnętrze koncepcji Audi activesphere. Wnętrze koncepcji Audi activesphere.

Fizyczna rzeczywistość i sfera cyfrowa stapiają się w jedno

Nowy wymiar

 

Dzięki okularom mixed-reality* uzyskuje się w Audi activesphere concept* dostęp do wirtualnych elementów obsługowych i treści. Są one wyświetlane w okularach w zależności od kontekstu – gdy kierowca spojrzy na odpowiednie elementy interfejsu użytkownika, system rozpozna jego zainteresowanie i aktywuje funkcję, na której kierowca skupił wzrok. Różne poziomy uszczegółowienia zapewniają, że nawet przy bardziej kompleksowych funkcjach obsługa jest intuicyjna. Przestrzenna, oparta na gestach interakcja dopasowuje się do użytkownika i reaguje w czasie rzeczywistym, dostosowując odpowiednio funkcje samochodu i cyfrowe treści.

Możliwości tej innowacyjnej technologii są bardzo duże. Na przykład w trybie offroad w bezpośrednim polu widzenia kierowcy na rzeczywisty obraz otoczenia mogą zostać nałożone grafiki z topografią terenu oraz wskazówki z nawigacji i informacje o punkcie docelowym. Okulary można stosować także poza samochodem, na przykład przy wyznaczaniu trasy rowerowej, na nartostradach lub poza nimi. Te wyjątkowe okulary uczynią aktywny styl życia jeszcze bardziej niezwykłym.

Kobieta-kierowca przed Audi activesphere concept na tle gór.Kobieta-kierowca przed Audi activesphere concept na tle gór.