Współtworzenie: przy projektowaniu Audi urbansphere concept* uwzględnione zostały życzenia potencjalnych klientów.
W ramach współpracy projektanci Audi pokazywali potencjalnym klientom cyfrowe projekty Audi urbansphere concept* i omawiali je w wirtualnej przestrzeni.
W ramach współpracy projektanci Audi pokazywali potencjalnym klientom cyfrowe projekty Audi urbansphere concept* i omawiali je w wirtualnej przestrzeni.
Marc Lichte, Head of Design Audi, mówi szczerze: „Na początku byłem trochę sceptyczny, bo nie wiedziałem, jak to działa. Gdy tworzymy samochód, klient zawsze stoi w centrum, to nie ulega wątpliwości. Ale taki bezpośredni kontakt oko w oko – tego jeszcze nigdy nie robiliśmy”. Również dla Mariusa Kohlheppa, Head of Customer Insights & Trend Research Audi, to nowe doświadczenie: „Naturalnie dotychczas także uwzględnialiśmy potrzeby klientów, wykorzystując informacje z badań rynku. Ale jeszcze nigdy klienci nie byli tak mocno włączeni w proces od samego początku. Było dla nas ważne, aby tym razem zrobić to inaczej, w duchu transformacji”.
Nowa koncepcja samochodu, która umożliwia nowy sposób podejścia – Audi urbansphere concept* było projektowane w procesie współtworzenia. W związku z faktem, że ten model koncepcyjny miał być pojazdem stworzonym do poruszania się po megamiastach Chin, Audi włączyło w jego projektowanie grupę specjalnie wybranych chińskich trend receiverów i potencjalnych klientów. Wspólny proces tworzenia umożliwił uwzględnienie potrzeb przyszłych użytkowników już we wczesnym stadium projektowania.
W tym celu w Audi Design Studio w Pekinie odbyły się trzy warsztaty. Grupa z Chin spotkała się na żywo na miejscu, koledzy z Ingolstadt uczestniczyli w warsztatach online. Impulsy ze spotkań były na bieżąco uwzględniane w procesie projektowania Audi urbansphere concept*. Na pierwszym spotkaniu stworzono wspólną wizję. W oparciu o wyniki tego spotkania designerzy Audi stworzyli projekty i szkice, które na następnych warsztatach były już konkretnie omawiane z potencjalnymi klientami. A na trzecim spotkaniu uczestnicy warsztatów mogli poznać projekt, korzystając z wirtualnej rzeczywistości. Mimo że do dyspozycji nie było żadnego fizycznego modelu samochodu, klienci w okularach VR mogli usiąść we wnętrzu pojazdu, a projektanci objaśniali im poszczególne elementy.
Inspiracje ze strony chińskich klientów można znaleźć przede wszystkim we wnętrzu Audi urbansphere concept*. Mieszkańcy wielkich miast w Chinach mają niewiele osobistej przestrzeni do dyspozycji, samochód służy tutaj jako trzecia przestrzeń życiowa obok mieszkania i miejsca pracy. Dlatego Audi urbansphere concept* zostało zaprojektowane jako prywatny salon i jednocześnie mobilne miejsce pracy z bogatą ofertą nowoczesnych rozwiązań.
Na początku Marc Lichte, Head of Design Audi, patrzył sceptycznie na zaangażowanie klientów w proces projektowania. Ale to się zmieniło.
Marc Lichte
Marc Lichte: „Jeżeli chodzi o cyfryzację, Chiny są daleko z przodu. Jednak w procesie współtworzenia okazało się, że klienci pragną cyfrowego detoksu. Z jednej strony chcieliby, aby w aucie był ogromny ekran entertainment, z drugiej – chcieli mieć możliwość delektowania się absolutnym spokojem”. Spełniając to życzenie, zespół projektantów Audi opracował na przykład przezierny ekran OLED wysuwający się z dachu pionowo w obszar między przednimi a tylnymi siedzeniami. Jeżeli ekran nie jest aktywny, można przez niego spoglądać do przodu.
Zarówno przy podstawowej koncepcji, jak i przy drobnych szczegółach projektanci Audi uwzględnili najważniejsze oczekiwania chińskich użytkowników. Od dużej szklanej kopuły, poprzez kształt siedzeń gwarantujący poczucie bezpieczeństwa, po wykładzinę dywanową, której wzór jest nowoczesną interpretacją ogrodu zen, gdyż takie były między innymi życzenia wyrażane przez grupę klientów.
Wszyscy zaangażowani w projekt doceniają współpracę z potencjalnymi klientami przy tworzeniu tego nowego samochodu. Stephan Fahr-Becker, Head of Design Audi China, wyjaśnia: „Wysłuchiwanie oczekiwań klientów na tak wczesnym etapie projektowania pojazdu jest, moim zdaniem, niezbędne, aby tworzyć produkty skoncentrowane na użytkowniku. Dyskusje były ożywcze i bardzo przyjemne”. Równie pozytywnie widzi współpracę strateg trendów Marius Kohlhepp: „Potencjalni klienci byli zachwyceni tym, że mogli otwarcie i bezpośrednio dyskutować z zespołem projektantów. Takie formy współpracy pozwalają zbliżyć do siebie ludzi projektujących pojazdy i ludzi, którzy potem będą tymi pojazdami jeździć”.
Marc Lichte podsumowuje: „Po początkowym sceptycyzmie stało się to fascynujące i inspirujące. Nie tylko dla mnie, lecz dla całego zespołu designerów. Koncepcja samochodu zmienia się – od czystego obiektu do jazdy po przestrzeń dla wrażeń. I właśnie do tej transformacji musieliśmy włączyć naszych klientów. W przyszłości chętnie pracowałbym nad kolejnymi projektami wspólnie z klientami. Wypróbowaliśmy tę współpracę teraz przy samochodzie koncepcyjnym i był to wielki sukces. Widzę we współtworzeniu niesamowicie duży potencjał dla całego procesu powstawania samochodów”.
Marius Kohlhepp, Head of Customer Insights & Trend Research w Audi, rozumie współtworzenie również jako zmianę sposobu myślenia.
Marius Kohlhepp