Acquire
Przyszłość progresywnej mobilności premium > Przyszłość > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
Audi Polska | Przewaga dzięki technice Przyszłość
Przyszłość progresywnej mobilności premium

Przyszłość progresywnej mobilności premium

Modelami koncepcyjnymi serii Sphere Audi kształtuje przyszłość motoryzacji. Członkini zarządu Hildegard Wortmann opowiada, jaki jest przy tym stosunek Audi do zrównoważonego rozwoju.

Tekst: Bernd Zerelles; Zdjęcia: AUDI AG Czas czytania: 7 min

Portret Hildegardy Wortmann.Portret Hildegardy Wortmann.

Pani Wortmann, Audi zaprezentowało trzy modele koncepcyjne sphere* – Audi skysphere concept*, Audi grandsphere concept* i Audi urbansphere concept*. Co wspólnego mają te trzy samochody?
Te trzy samochody koncepcyjne ucieleśniają strategię naszej marki. Pokazują, jak wyobrażamy sobie przyszłość progresywnej mobilności premium. Wspólny rdzeń „sphere” (sfera) w nazwach modeli podkreśla nacisk wszystkich trzech projektów na nową koncepcję wnętrza i kompleksowy, cyfrowy ekosystem oferujący nowy świat doznań w samochodzie. Audi skysphere concept* pokazuje, w jak fascynujący sposób technologia i design inspirują się wzajemnie. W Audi grandsphere concept* wykreowane całkowicie od nowa wnętrze zmienia auto w przestronny first class lounge. Audi urbansphere concept* to największy dotychczas samochód koncepcyjny rodziny Sphere*. Nowoczesne rozwiązania techniczne i przestrzeń we wnętrzu zapewniają najwyższy poziom komfortu.

Koncepcja Grandsphere Audi.Koncepcja Grandsphere Audi.

W kontekście koncepcyjnych Audi sphere* mówi Pani o nowym miejscu dla doznań, rodzaju drugiej przestrzeni życiowej, którą oferują samochody. Jak należy to rozumieć?
Chodzi nam o high-class dzięki hightech. Wszystkie trzy samochody koncepcyjne są w pełni elektryczne. E-mobilność oznacza teraz przede wszystkim formę napędu. Trzeba jednak pomyśleć o następnym kroku. Kolejnym wielkim game changerem może być autonomiczna jazda*. Otwiera ona zupełnie nowe możliwości projektowania wnętrz samochodów. Ten obszar pojazdów zmienia się teraz bardziej niż w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Klasyczne samochody są zawsze projektowane od zewnątrz do wewnątrz – najpierw pracuje się nad projektem nadwozia, a potem myśli o wnętrzu. To się właśnie zmieniło. Stawiając w centrum ideę przestrzeni życiowej, projektujemy teraz w Audi samochody od wewnątrz na zewnątrz. Autonomiczna jazda* jest tak ważna między innymi dlatego, że oznacza oszczędność czasu – w końcu czas jest dzisiaj najcenniejszą rzeczą, jaką mamy. Jeżeli nie będziemy musieli tracić go w samochodzie na obserwowanie drogi, możemy poświęcić się innym rzeczom. Każdy model koncepcyjny Sphere* jest miejscem, które oferuje pasażerom podczas jazdy nowe wrażenia. Powstaje nowa ogólna koncepcja auta, w której wnętrze i architektura przestrzeni stanowi trzon projektu. Skupiamy się na potrzebach i jakości doznań pasażerów.

Chodzi nam o high-class dzięki hightech

Hildegard Wortmann

Koncepcja urbansfery AudiKoncepcja urbansfery Audi

Podczas prac koncepcyjnych po raz pierwszy w procesie współtworzenia zostały uwzględnione życzenia klientów. Czy widzi Pani w tym większy potencjał na przyszłość?
Przy projektowaniu Audi urbansphere concept* zastosowaliśmy proces współtworzenia. Samochód został stworzony do przemieszczania się w chińskich megamiastach. Dlatego do jego procesu tworzenia włączyliśmy specjalnie wybranych chińskich trend receiverów oraz potencjalnych klientów Audi. Dzięki temu ich potrzeby mogły zostać uwzględnione w bardzo wczesnym stadium projektowania. Cały zespół naszego głównego designera Marca Lichtego był zachwycony tym procesem. Człowiek stoi w centrum naszego myślenia i działania, dlatego myślę, że w przyszłości będziemy częściej wykorzystywać proces współtworzenia.


W segmencie premium branż modowej, mieszkaniowej, turystycznej i eventowej pojęcie zrównoważonego rozwoju odgrywa coraz ważniejszą rolę. Czy trzy modele serii Sphere* reprezentują stanowisko marki wobec tej kwestii?
Tak, w modzie, nawet w fast fashion, są linie produktów ekologicznych. Ta tendencja do całościowej zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju jest zauważalna wszędzie. Wcześniej liczyło się, aby konstruować silniki, które przyspieszają może o jedną dziesiątą sekundy szybciej – klasyczne atrybuty przemysłu motoryzacyjnego. Dzisiaj ważny jest wkład w zrównoważony rozwój świata i społeczeństwa. Chodzi o wiele więcej. Klienci są bardzo dobrze poinformowani i chcą wiedzieć, jak zrównoważony jest cały łańcuch tworzenia wartości danego przedsiębiorstwa. Patrzą podejrzliwie, i słusznie, na marki, które nie wnoszą swojego wkładu w zrównoważony rozwój. Przedsiębiorstwa, które nie realizują kryteriów ESG, czyli nie mają wpisanego do swojej strategii rozwoju z poszanowaniem środowiska naturalnego, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego, nie będą w przyszłości odnosić sukcesów. Ale chodzi nie tylko o to, czy tego teraz chcą klienci. Nie ma innej drogi. I dobrze. Musimy wziąć odpowiedzialność za to, jak będzie wyglądała przyszłość – zachować nasze naturalne podstawy bytu, zatrzymać zmiany klimatyczne, tworzyć nowoczesne miejsca pracy i wykorzystywać technologie, które uczynią nasze społeczeństwo bardziej ludzkim i prężnym. Takie kroki są teraz pilniejsze niż kiedykolwiek w przeszłości.


Koncepcja Skysphere AudiKoncepcja Skysphere Audi

Musimy wziąć na siebie odpowiedzialność za to, jak będzie wyglądać przyszłość

Hildegard Wortmann

Modele Sphere są samochodami koncepcyjnymi ukierunkowanymi na przyszłość. Czy impulsy z projektów zostaną przeniesione do samochodów seryjnych?
W przeciwieństwie do wcześniejszych samochodów z serii Vision, nowe auta koncepcyjne nie mają być spojrzeniem w daleką przyszłość. Raczej prezentują linie, technologie i przestrzenie, które powinny pojawić się w pierwszych samochodach seryjnych Audi już w połowie tego dziesięciolecia*.


Audi konsekwentnie rozbudowuje swoją ofertę aut elektrycznych. Co sądzą o tym klienci?
Słuszność podjętej przez nas przed laty decyzji o rozwoju zrównoważonej elektrycznej mobilności została potwierdzona przez duże zainteresowanie ze strony klientów. W roku 2021 sprzedaż naszych elektrycznych samochodów wzrosła o 57,5 procent. Nadal nabieramy rozpędu i konsekwentnie rozbudowujemy nasze elektryczne portfolio. Tylko w zeszłym roku prawie podwoiliśmy liczbę elektrycznych modeli w stosunku do roku poprzedniego. Do 2026 r. Audi planuje mieć w ofercie ponad dwadzieścia w pełni elektrycznych aut. Chcemy, aby od tego momentu wszystkie nasze nowe modele miały wyłącznie elektryczny napęd. A od 2027 r. będziemy oferować naszym klientom modele elektryczne we wszystkich podstawowych segmentach. Dla nas jest oczywiste: przyszłość jest elektryczna! Coraz częściej zauważamy, że nasi klienci wymagają od Audi wyraźnego opowiedzenia się po stronie zrównoważonego rozwoju. I tak też robimy.