Acquire
Holistyczne podejście > Zrównoważony rozwój > Audi Polska | Przewaga dzięki technice

Holistyczne podejście

Mobilność premium nie bez zrównoważonego rozwoju – takie jest zobowiązanie Audi. Eksperci dr Johanna Klewitz i Malte Vömel przyglądają się łańcuchom dostaw oraz produktom i rozwijają działania mające na celu transformację Audi w bardziej zrównoważoną markę premium.

Tekst: Benjamin Seibring - Zdjęcia: Robert Fischer Czas czytania: 7 min

Eksperci ds. zrównoważonego rozwoju dr Johanna Klewitz i Malte Vömel w salonie Audi loading hub.Eksperci ds. zrównoważonego rozwoju dr Johanna Klewitz i Malte Vömel w salonie Audi loading hub.

Audi Q4 e-tron przejeżdża przez wjazd prowadzący do futurystycznego dwupiętrowego budynku w kształcie kostki Audi charging hub w Norymberdze. W sześciu punktach zorganizowane są stacje ładowania samochodów elektrycznych tworzące jedną płaszczyznę z czarną metaliczną fasadą budynku.

Audi Q4 e-tron zatrzymuje się przy stacji ładowania z numerem 1. Dr Johanna Klewitz, kierowniczka projektu „Zrównoważony łańcuch dostaw” w Audi, wysiada i podłącza wtyczkę do ładowania do samochodu. Na miejscu jest już jej kolega Malte Vömel, referent projektu strategii dekarbonizacji. To nie przypadek, że spotykają się w Audi charging hub, gdyż każde z nich w swoich działach zajmuje się transformacją Audi w kierunku bardziej zrównoważonego producenta samochodów. A hub jest miejscem, w którym łączy się wiele strategii zrównoważonego rozwoju. Hub w Norymberdze jest projektem pilotażowym, ale w Niemczech i w Europie realizowane są już kolejne Audi charging hubs. Z punktów ładowania High Power Charging (HPC) płynie prąd ze źródeł odnawialnych. Czas potrzebny na naładowanie można spędzić w eleganckim pomieszczeniu o powierzchni około 150 metrów kwadratowych.


Strefa wejściowa centrum ładowania Audi w Norymberdze.Strefa wejściowa centrum ładowania Audi w Norymberdze.
Konsultant projektu ds. strategii dekarbonizacji Malte Vömel przed hubem ładowania Audi.Konsultant projektu ds. strategii dekarbonizacji Malte Vömel przed hubem ładowania Audi.

Wiążące dla wszystkich partnerów przedsiębiorstwa

„Zrównoważone zakupy są bardzo ważne. Dlatego dział zakupów Audi na stałe wpisał w swoją strategię i działalność temat zrównoważonego rozwoju. Mojemu zespołowi powierzono zadanie wypracowania pozytywnych rezultatów dla człowieka i środowiska” – wyjaśnia dr Klewitz, która od 2016 roku pracuje w dziale zakupów Audi, a obecnie ze swoim zespołem specjalistów opracowuje i realizuje programy, działania i inicjatywy mające na celu podniesienie poziomu zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju w łańcuchu dostaw. W przypadku Audi jest to ponad 14 tysięcy partnerów różnej wielkości w ponad 60 krajach.

Jej praca opiera się na trzech głównych filarach: człowiek jest w centrum uwagi – Audi definiuje wyraźne standardy dla dostawców w zakresie warunków pracy. Kolejnym filarem jest technologia: osiągnięcia technologiczne, takie jak AI, mają pomóc w lepszym śledzeniu działań i środków podejmowanych w łańcuchach dostaw. Trzecim filarem jest środowisko. „Już w 2018 roku Audi wprowadziło program redukcji emisji CO₂ w łańcuchu dostaw, zakładający dążenie do zamykania obiegu materiałów, zwiększenia udziału materiałów z recyklingu oraz większe wykorzystywanie zielonej energii. Mój zespół wdrożył i kontynuuje tak zwany Sustainability Rating, który jest wiążący dla naszych partnerów. Chodzi w nim o takie standardy jak bezpieczeństwo pracy i działania na rzecz ochrony środowiska. Firmy otrzymają zlecenie od Audi tylko wtedy, gdy uzyskają pozytywną ocenę w tym ratingu zrównoważonego rozwoju” – tłumaczy dr Klewitz.

Wynikają z tego też zadania dla zespołu dr Klewitz: „Główną kwestią jest transparentność komunikacji wymogów oraz wsparcie dostawców. Stawiamy tutaj nie tylko na współpracę, ale także na szkolenia, które są skupione i udostępnione w naszym S-Rating Info-Hub”.

Doktor Johanna Klewitz, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju łańcucha dostaw w Audi, wysiada z Audi Q4 e-tron.Doktor Johanna Klewitz, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju łańcucha dostaw w Audi, wysiada z Audi Q4 e-tron.
Audi Q4 e-tron zaparkowane w jednym z punktów ładowania w Audi loading hub.Audi Q4 e-tron zaparkowane w jednym z punktów ładowania w Audi loading hub.

Wszystko ukierunkowane na zrównoważony rozwój

„W Audi charging hub klienci ładujący swoje samochody mogą w sposób najbardziej plastyczny poznać naszą strategię: nie tylko dostarczamy wysokiej jakości i efektywne samochody elektryczne, lecz również myślimy o infrastrukturze do ładowania i o tym, aby zasilać ją energią ze źródeł odnawialnych” – wyjaśnia Malte Vömel, który od 2019 roku ukierunkowuje strategię produktu Audi na zrównoważony rozwój.

Audi analizuje wszystkie fazy cyklu życia produktów i oznacza je indeksem dekarbonizacji (DKI). Wykorzystując DKI, marka bilansuje i zarządza emisjami CO₂ w całym motoryzacyjnym łańcuchu wartości. Vömel opisuje analizę cyklu życia, będącą podstawą tego procesu, w następujący sposób: „Emisje CO₂ w łańcuchu dostaw określane są przy użyciu bilansów środowiskowych poszczególnych modeli Audi. W naszych zakładach produkcyjnych możemy ustalić emisje CO₂ na podstawie zużycia energii. W fazie eksploatacji emisje wyliczane są na bazie zużycia paliwa lub energii przez pojazdy i ich okresu użytkowania. W przypadku samochodu elektrycznego jest to zużycie prądu. Na koniec tych obliczeń wiemy, jak wygląda bilans ekologiczny pojazdu takiego jak Audi Q4 e-tron od momentu jego powstania po koniec eksploatacji”.

Moim zadaniem jest implementacja naszych celów w zakresie CO₂ przez cały cykl życia, a nawet jeszcze wcześniej – już przy pierwszych koncepcjach produktu.

Malte Vömel

Eksperci ds. zrównoważonego rozwoju dr Johanna Klewitz i Malte Vömel przechodzą przez parking przed hubem ładowania Audi w Norymberdze.Eksperci ds. zrównoważonego rozwoju dr Johanna Klewitz i Malte Vömel przechodzą przez parking przed hubem ładowania Audi w Norymberdze.
Duże potencjały oszczędności

Szczególnie w obszarze zakupów Audi postawiło sobie ambitne cele odnośnie do poprawy działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji. Dr Klewitz widzi w tym zakresie największy potencjał oszczędności. „Na łańcuch dostaw, w związku z elektromobilnością wymagającą bardzo energo- i materiałochłonnej produkcji akumulatorów, przypada duży udział emisji CO₂. Należy mu przeciwdziałać ze względu na indeks dekarbonizacji i efektywnie go redukować. Patrzymy na przykład, gdzie można materiały pierwotne zastąpić wtórnymi: okazuje się, że zastosowanie aluminium wtórnego oszczędza nawet 95 procent energii w porównaniu z aluminium pierwotnym. Ale to tylko jeden z kierunków naszych działań. Skupiamy się także na zamknięciu obiegów materiałów i redukcji wykorzystania zasobów”.

Eksploatacja samochodu elektrycznego, takiego jak Audi Q4 e-tron, powoduje drugą połowę emisji CO₂ w cyklu życia i jest w związku z tym tak samo ważna, jak łańcuch dostaw. Malte Vömel przedstawia działania koncernu i marki Audi w zakresie zakupu, magazynowania i udostępniania energii: „Sieć szybkiego ładowania Ionity oferuje już prąd z odnawialnych źródeł w publicznej sieci szybkiego ładowania. Ponadto Elli, spółka córka koncernu Volkswagen, umożliwia zakup zielonej energii do ładowania samochodów w domu. Jednak nie zawsze dostępna jest ekologiczna energia do ładowania. W tym zakresie Audi współpracuje z producentami prądu, aby wspierać rozbudowę infrastruktury energii odnawialnej. W ramach tej współpracy powstają w całej Europie nowe farmy wiatrowe i solarne. Celem jest przekazywanie do 2025 roku ponad pięciu terawatogodzin prądu do sieci energetycznych”.

Eksperci ds. zrównoważonego rozwoju, dr Johanna Klewitz i Malte Vömel, zbliżają się do strefy wejściowej poczekalni w centrum ładowania Audi.Eksperci ds. zrównoważonego rozwoju, dr Johanna Klewitz i Malte Vömel, zbliżają się do strefy wejściowej poczekalni w centrum ładowania Audi.
Schody prowadzą do górnej części wypoczynkowej centrum ładowania Audi.Schody prowadzą do górnej części wypoczynkowej centrum ładowania Audi.

Głównym warunkiem zwiększenia efektywności działań naszych partnerów w zakresie zrównoważonego rozwoju są zamknięte obiegi materiałów i jasne wymagania.

Dr. Johanna Klewitz

Dowodem działań Audi w tym zakresie jest Audi charging hub. Ładowane tutaj samochody pobierają prąd z tak zwanych Power Cubes, a energia elektryczna jest magazynowana w akumulatorach 2nd-life. „Samochody nie są po prostu złomowane, lecz rozbierane na części. Zespoły akumulatorów są przekazywane do programu 2nd-life” – wyjaśnia Vömel. Samochody elektryczne dopiero wchodzą na dobre na rynek masowy i wiele z nich jest obecnie na początku swojego cyklu eksploatacji. Zatem w najbliższym czasie nie należy liczyć się z dużą liczbą akumulatorów, które zakończyły swój okres użytkowania w samochodzie elektrycznym. Vömel przedstawia średnioterminowy rozwój sytuacji: „Od przyszłej dekady liczymy się z możliwością pojawienia się dużej fali samochodów kierowanych do procesu recyklingu. Do tego czasu musimy mieć gotowe propozycje dalszego użytkowania i ostatecznej utylizacji akumulatorów”.

A jaką rolę odgrywają klienci w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju? Dr Johanna Klewitz wskazuje na ludzi otaczających ją w Audi charging hub: „Dla nich wszystkich nasza strategia zrównoważonego rozwoju staje się pozytywnym doświadczeniem – mogą dowiedzieć się tutaj, jaki prąd ładują i z jakich materiałów wykonany jest ich samochód”.

Eksperci ds. zrównoważonego rozwoju dr Johanna Klewitz i Malte Vömel na balkonie salonu Audi loading hub.Eksperci ds. zrównoważonego rozwoju dr Johanna Klewitz i Malte Vömel na balkonie salonu Audi loading hub.