Nowa jakość zelektryfikowanej jazdy
Tekst: Patrick Morda - Zdjęcia: AUDI AG, Robert Fischer - Czas czytania: 4 min
Tekst: Patrick Morda - Zdjęcia: AUDI AG, Robert Fischer - Czas czytania: 4 min
W pełni elektryczne modele Audi Q6 e-tron są pierwszymi pojazdami zbudowanymi na nowej platformie Premium Platform Electric (PPE). Jest to dla Audi kolejny krok w kierunku mobilności elektrycznej klasy premium.
W pełni elektryczne modele Audi Q6 e-tron są pierwszymi pojazdami zbudowanymi na nowej platformie Premium Platform Electric (PPE). Jest to dla Audi kolejny krok w kierunku mobilności elektrycznej klasy premium.
Audi rozszerza swoją ofertę pojazdów całkowicie elektrycznych o nowe Audi Q6 e-tron*. Nowy SUV imponuje osiągami jezdnymi, wydajnością ładowania, dużym zasięgiem i nową koncepcją wnętrza. To wszystko było możliwe dzięki specjalnie zaprojektowanej platformie dedykowanej e-mobilności. Modele Audi Q6 e-tron* są pierwszymi modelami marki zbudowanymi na nowej platformie Premium Platform Electric (PPE), którą Audi opracowało wspólnie z Porsche.
„Wspaniałą rzeczą w PPE jest jej wysoki stopień elastyczności” – mówi Peter Hirschfeld, odpowiedzialny za marketing Audi Q6 e-tron*, a także za modele, które w przyszłości będą budowane na tej platformie. PPE działa jak system modułowy, który pozwala dostosować rozstaw osi, rozstaw kół i wysokość pojazdu w zależności od wymagań projektowanego samochodu. Premium Platform Electric, jego zdaniem, to duży krok naprzód w projektowaniu mobilności elektrycznej klasy premium i idealnie wpisuje się w motto "Przewaga dzięki technice".
Układ poszczególnych podzespołów w pojazdach elektrycznych daje większą swobodę podczas projektowania niż pojazdy spalinowe. „Dzięki temu nasi klienci i klientki uzyskują widoczne i namacalne korzyści, na przykład pod względem estetyki lub przydatności do codziennego użytku”. Przy projektowaniu PPE szczególny nacisk położono na wygląd zewnętrzny, umożliwiając uzyskanie długiego rozstawu osi i krótkich zwisów, które charakteryzują segment premium. "Nadaje to sportowego charakteru i stylistyki, które są wpisane w DNA Audi", wyjaśnia Hirschfeld.
Dodatkowo, połączenie napędu elektrycznego z długim rozstawem osi zapewnia więcej miejsca w środku auta. „Daje nam to możliwość wprowadzania dodatkowych rozwiązań i wyposażenia, które chcemy oferować użytkownikom Audi” – mówi Hirschfeld i dodaje, że wszystko jest planowane biorąc pod uwagę perspektywę kierowcy i pasażerów: „Moim zadaniem w Audi jest myślenie z punktu widzenia naszych klientów i klientek, uwzględnianie ich wymagań w rozwoju modeli i wprowadzanie tego w życie” .
Dzięki PPE, Audi jest w stanie wprowadzać na rynek w pełni elektryczne modele, spełniające najwyższe standardy techniczne
Peter Hirschfeld ma na uwadze wymagania klientów i klientek, szczególnie w odniesieniu do Audi Q6 e-tron1 i innych w pełni elektrycznych modeli e-tron.
Dzięki PPE, Audi jest w stanie wprowadzać na rynek w pełni elektryczne modele, spełniające najwyższe standardy techniczne
Peter Hirschfeld ma na uwadze wymagania klientów i klientek, szczególnie w odniesieniu do Audi Q6 e-tron1 i innych w pełni elektrycznych modeli e-tron.
“Wachlarz możliwości oferowany przez nowe Audi Q6 e-tron*, zbudowane na platformie PPE, jest naprawdę imponujący.
Peter Hirschfeld
Nowe Audi Q6 e-tron to klasyczny SUV zbudowany w oparciu o platformę Premium Platform Electric. Długi rozstaw osi i krótkie zwisy nadają mu sportowy charakter i podkreślają wyjątkową stylistykę.
Nowe Audi Q6 e-tron to klasyczny SUV zbudowany w oparciu o platformę Premium Platform Electric. Długi rozstaw osi i krótkie zwisy nadają mu sportowy charakter i podkreślają wyjątkową stylistykę.
Perspektywa użytkowników
Oprócz atrakcyjnej stylistyki, Peter Hirschfeld koncentruje się na trzech innych tematach, które są niezbędne dla nowoczesnej mobilności i które również odegrały kluczową rolę w rozwoju PPE: „Ludzie oczekują przede wszystkim, że w pełni elektryczne Audi będzie miało zasięg odpowiedni do długich podróży, wysoką wydajność ładowania i typowe dla Audi wrażenia z jazdy”. Ulepszenia akumulatorów i silników elektrycznych stosowanych w pojazdach na platformie PPE, znacznie zmniejszyły zużycie energii. Jednocześnie znacznie zwiększono takie czynniki, jak współczynnik gęstości mocy, tj. kilowatów na kilogram masy pojazdu, oraz współczynnik momentu obrotowego, tj. niutonometrów na kilogram masy pojazdu. „Inżynierowie projektujący platformę PPE, pracowali nad każdym najmniejszym szczegółem, poszukując jak największego potencjału do optymalizacji” – wyjaśnia Hirschfeld. Rezultat: W nowym Audi Q6 e-tron* zasięg wynosi do 641 km*.
„Ale jeśli mówimy o zasięgu w związku z pojazdami elektrycznymi, musimy również wspomnieć o szybkości ładowania” – mówi Hirschfeld. PPE jest wyposażony w 800-woltowy pokładowy układ elektryczny, umożliwiający ładowanie Audi Q6 e-tron* z mocą do 270 kW*. Dzięki wydajnemu zarządzaniu temperaturą akumulatora HV, może to umożliwić skok z 10 do 80%* w nieco ponad 20 minut w odpowiednio wyposażonych punktach ładowania. „System zarządzania temperaturą nie tylko chłodzi, ale także przygotowuje akumulator do osiągnięcia wysokiej wydajności ładowania nawet w niskich temperaturach zewnętrznych. Dzięki temu w Audi Q6 e-tron* możliwe jest doładowanie akumulatora w około 10 minut energią wystarczającą na przejechanie do 255 km*".
Dla Petera Hirschfelda Premium Platform Electric (PPE) jest kamieniem milowym w technologii i wpisuje się idealnie w motto "Przewaga dzięki technice".
PPE zapewnia Audi dużą elastyczność w kwestii rozstawu kół, rozstawu osi i wysokości samego pojazdu, co pozwala na projektowanie przyszłych modeli zgodnie z różnorodnymi wymaganiami.
Dla Petera Hirschfelda Premium Platform Electric (PPE) jest kamieniem milowym w technologii i wpisuje się idealnie w motto "Przewaga dzięki technice".
PPE zapewnia Audi dużą elastyczność w kwestii rozstawu kół, rozstawu osi i wysokości samego pojazdu, co pozwala na projektowanie przyszłych modeli zgodnie z różnorodnymi wymaganiami.
Wrażenia? Typowe dla Audi pod każdym względem.
Jakie są typowe dla Audi wrażenia z jazdy? „Będzie można tego wkrótce samemu doświadczyć w Audi Q6 e-tron*” – mówi Hirschfeld. Przekonał się o tym już podczas jazd próbnych. Oprócz wrażeń z jazdy obejmuje to również coraz ważniejszą możliwość korzystania z usług cyfrowych. „Dlatego też, równolegle z PPE opracowaliśmy nową architekturę elektroniczną o nazwie E³ 1.2. Charakteryzuje się ona nie tylko wysokowydajną siecią jednostek sterujących i komputerów, ale także integruje liczne usługi cyfrowe istotne dla klienta/ klientki. Najważniejsze jest jednak to, że nowa architektura elektroniczna umożliwia wprowadzanie nowych funkcji i przyszłych innowacji.
To, co opisuje Hirschfeld, można odczuć, wsiadając do nowego Audi Q6 e-tron*. Koncepcja wyświetlania i obsługi została całkowicie zmieniona i pojawiły się nowe funkcje i udogodnienia, na przykład w obszarze nawigacji. E³ zapewnia niczym niezakłócone cyfrowe wrażenia we wnętrzu. „Tworzymy cyfrową scenę i wykorzystujemy przestronność wnętrza do zapewnienia wyjątkowych doznań”. I to zarówno dla osób prowadzących jak i teraz także dla pasażerów i pasażerek, którzy w Audi Q6* e-tron mogą korzystać z własnego, połączonego z siecią ekranu.
„Myślę, że jazda samochodem elektrycznym jest już sama w sobie uzależniająca. Ale uzupełniając ją o ten wachlarz doświadczeń, który oferuje Audi Q6 e-tron*, stworzone w oparciu o PPE - z połączenia układu jezdnego, nowych silników elektrycznych, codziennej użyteczności i przyjemności z użytkowania wnętrza pojazdu - to robi naprawdę wrażenie”.
PPE może być stosowane w tak zwanych pojazdach wysokopodłogowych, takich jak Audi Q6 e-tron*, a także w przyszłych modelach z płaską podłogą, takich jak wersje Limousine.
Podczas opracowywania PPE szczególny nacisk położono na to, aby Przewaga dzięki technice była namacalna – i tak właśnie jest w przypadku nowego Audi Q6 e-tron*.
PPE może być stosowane w tak zwanych pojazdach wysokopodłogowych, takich jak Audi Q6 e-tron*, a także w przyszłych modelach z płaską podłogą, takich jak wersje Limousine.
Podczas opracowywania PPE szczególny nacisk położono na to, aby Przewaga dzięki technice była namacalna – i tak właśnie jest w przypadku nowego Audi Q6 e-tron*.