Lepsza widoczność i bardziej precyzyjne oświetlenie – także w zakresie reflektorów i tylnych świateł. Audi – niezmiennie w awangardzie postępu technicznego.
Światło oferuje ekscytujące możliwości w zakresie projektowania i funkcjonalności.
Światło oferuje ekscytujące możliwości w zakresie projektowania i funkcjonalności.
Wysoce funkcjonalne elementy oświetleniowe Audi sięgają od technologii LED i Digital Matrix LED po cyfrową technologię OLED. Elementy te dają Audi przewagę na rynku, a w przyszłości mogą zostać poddane dalszej digitalizacji i personalizacji.
Audi R8 było pierwszym seryjnie produkowanym samochodem Audi, który od 2008 roku wyposażano w reflektory LED. Na zdjęciu: Audi R8 Coupé V10 RWD.
Audi R8 było pierwszym seryjnie produkowanym samochodem Audi, który od 2008 roku wyposażano w reflektory LED. Na zdjęciu: Audi R8 Coupé V10 RWD.
Reflektory LED, w których źródłem światła są diody elektroluminescencyjne, zapewniają dokładniejsze oświetlenie niż lampy ksenonowe czy halogenowe, lepszą homogeniczność reflektorów, a tym samym charakterystyczny wygląd świateł, który nadaje pojazdowi efektowny wygląd. Reflektory LED pojawiły się już w 2008 roku w modelu Audi R8.
Reflektory LED charakteryzują się również lepszą wydajnością w porównaniu z innymi lampami z żarówkami, takimi jak te stosowane w reflek-torach halogenowych lub ksenonowych, oraz większym zasięgiem świateł drogowych. Gdy reflektory LED oświetlają ciemność, oczy kierowcy męczą się wolniej. Dzieje się tak, ponieważ temperatura barwowa światła LED (5500 K) zbliżona jest do charakterystyki światła dziennego.
Kolejnym etapem ewolucji są cyfrowe reflektory Matrix LED, takie jak te dostępne jako wyposa-żenie opcjonalne w nowym Audi e-tron Sportback. Mogą tworzyć różnorodne scenariusze oświetleniowe dla różnych sytuacji na drodze, jak na przykład światła pasa ruchu, które generują dywan świetlny o szerokości do 50 metrów, dynamicznie dostosowujący się do zmiany pasa. Zintegrowane światło orientacyjne pokazuje oznaczenia pozycji pojazdu i jego aktualne położenie na drodze. Dzięki tym funkcjom cyfrowe reflektory Matrix LED poszerzają możliwości matrycowej lampy LED, która posiada światła mijania, skrętu, miejskie, autostradowe oraz nieoślepiające światła drogowe, precyzyjnie odgradzające innych uczestników ruchu od stożka świetlnego.
Technologia DMD (Digital Micromirror Device) cyfrowych reflektorów Matrix LED jest fascy-nująca: około miliona mikroluster na małym chipie jest odchylanych przez impulsy elektro-statyczne do 5000 razy na sekundę, aby stwo-rzyć różne scenariusze świetlne za pomocą trzech diod LED.
Reflektory Digital Matrix LED dostępne są jako wyposażenie opcjonalne w Audi e-tron Sportback. Ich światło, rozbite na maleńkie piksele, może oświetlać drogę z wysoką mocą.
Reflektory Digital Matrix LED dostępne są jako wyposażenie opcjonalne w Audi e-tron Sportback. Ich światło, rozbite na maleńkie piksele, może oświetlać drogę z wysoką mocą.
To jednak technologia Audi OLED oświetla drogę do przyszłości. Po raz pierwszy zastosowano ją w tylnych światłach Audi TT RS w 2016 roku. Technologia Audi OLED przenosi precyzję i jednorodność tylnych lamp zespolonych na nowy poziom. Dzieje się tak, ponieważ diody OLED (organiczna dioda elektroluminescencyjna, Organic Light Emitting Diodes) są obszarowymi źródłami światła, a nie punktowymi jak LED-y. Ponieważ diody OLED generują światło bezpośrednio w obszarze, który ma być oświetlany, nie są potrzebne żadne światłowody ani reflektory do dystrybucji światła – jest to zauważalne i w wydajności, i w wadze. Światło OLED osiąga bardzo wysoki kontrast, a ponadto można je ściemniać i dzielić na małe segmenty – a ich jasność można dodatkowo regulować. Stwarza to nieosiągalne wcześniej możliwości tworzenia spersonalizowanych projektów oświetleniowych o wysokiej precyzji i dużej różnorodności.
Tylne lampy Matrix OLED przyciągają wzrok do Audi TT RS Coupé. Stosowane są w tym modelu od 2016 roku.
Tylne lampy Matrix OLED przyciągają wzrok do Audi TT RS Coupé. Stosowane są w tym modelu od 2016 roku.
W nowym Audi Q5 klienci mogą już opcjonalnie korzystać z najnowszej generacji technologii OLED. Jako pierwsze na świecie Audi Q5 oferuje kombinację tylnych świateł w cyfrowej technologii OLED, w której klienci mogą wybierać – na przykład pomiędzy trzema różnymi sygnaturami świateł tylnych. Ponadto każdy wariant może być wykorzystany do stworzenia własnych dynamicznych sekwencji świetlnych – innej przy wyjeździe, a innej przy powrocie do domu. Kolejną bardzo szczególną funkcją jest wykrywanie zbliżających się pojazdów: jeśli inny kierowca zbliży się do zatrzymanego Audi Q5 na odległość mniejszą niż dwa metry, wszystkie segmenty OLED aktywują się jako ostrzeżenie. Po ponownym uruchomieniu Audi Q5, automatycznie pojawia się oryginalna sygnatura świetlna.
„W Audi Q5 tylne światła stają się czymś w rodzaju wyświetlacza na warstwie zewnętrznej, co w przyszłości otworzy przed nami o wiele więcej możliwości i perspektyw w zakresie designu, personalizacji i komunikacji” – dr Werner Thomas, Project manager Audi OLED Technology.
Światła tylne Audi Q5 z cyfrową technologią OLED (opcjonalną). Zamawiając Audi Q5, klienci wybierają jedną z trzech sygnatur świateł tylnych.
Światła tylne Audi Q5 z cyfrową technologią OLED (opcjonalną). Zamawiając Audi Q5, klienci wybierają jedną z trzech sygnatur świateł tylnych.
W najbliższej przyszłości Audi planuje dalsze rozszerzenie funkcjonalności świateł. Lampy, które wyświetlają symbole na drodze, aby ostrzec innych użytkowników dróg przed niebezpieczeństwem, takim jak oblodzona nawierzchnia lub wypadek, są częścią tej wizji mobilności jutra. Nie ma prawie żadnych ograniczeń w projektowaniu oświetlenia – jedyne ramy wyznaczają przepisy.