Zalety samochodu elektrycznego, jak Audi S8 Sportback e-tron, które ujawniają się przy wysokich lub niskich temperaturach, są niebagatelne. „W pojeździe z silnikiem spalinowym przy ogrzewaniu postojowym zachodzi proces spalania i nie mogę go uruchomić w garażu lub na parkingu podziemnym. Schłodzenie samochodu spalinowego podczas postoju również jest niemożliwe. Natomiast samochód elektryczny można zarówno podgrzać, jak i schłodzić, bo aktywacja klimatyzacji nie powoduje powstawania żadnych substancji szkodliwych. Można zatem zaprogramować klimatyzację postojową tak, by zimą grzała, a latem – chłodziła. Gdy przy +30 stopniach nad jeziorem pakuję się, by wrócić do domu, aktywuję klimatyzację przez aplikację myAudi (w zależności od dostępności w danym kraju) i ustawiam temperaturę w samochodzie na +20 stopni. I po jakichś dziesięciu minutach, gdy docieram na parking, Audi Q8 Sportback e-tron jest przyjemnie wychłodzone i gotowe do drogi” – przedstawia zalety auta elektrycznego Zalud.
Inteligentne zarządzanie temperaturą całego systemu jest w samochodach elektrycznych ważniejsze niż w pojazdach z silnikiem spalinowym. Jeżeli na ogrzewanie wnętrza zużyte zostanie za dużo energii lub agregaty potrzebują za dużo energii na chłodzenie, prąd zostanie pobrany z baterii napędowej, co oznacza zmniejszenie zasięgu. Inteligentne zarządzanie temperaturą, które zużywa możliwie jak najmniej energii i optymalnie wykorzystuje opływ oraz przepływ powietrza, umożliwia uzyskanie większego zasięgu.
Dlatego po komorze niskich temperatur przechodzimy do kolejnego opracowanego przez Audi testu – do komory wysokich temperatur tunelu klimatyczno-aerodynamicznego Audi. Tutaj stoi Audi Q8 Sportback e-tron. Przeprowadzony zostanie tak zwany test Großglockner – rolki stanowiska testowego symulują profil najwyżej położonej drogi utwardzonej w Austrii.
Jürgen Ehemann: „W samochodach elektrycznych konieczne jest utrzymanie optymalnej temperatury baterii. Nasze symulacje pozwalają na sprawdzenie, co się wydarzy, gdyby Audi Q8 Sportback e-tron latem pokonywało trasę Großglockner z przyczepą lub bez przyczepy. Jeśli przy obciążeniu pod górę zwiększy się intensywność klimatyzacji wnętrza, z baterii pobierana jest duża moc. Opracowane przez Audi oprogramowanie decyduje wtedy, czy odprowadzanie ciepła z baterii jest ważniejsze niż maksymalna moc klimatyzacji. To wszystko mogą u nas sprawdzić inżynierowie Audi”.