Przez ponad dwie dekady Tom Kristensen odnosił dla Audi sukcesy jako kierowca wyścigowy. Jednak w wyścigach nigdy nie jeździł autem elektrycznym .W tym artykule opowiada nam, jak wygląda jego dzień powszedni w samochodzie ze zelektryfikowanym napędem.
W serii artykułów o Audi e-tron kierowcy opowiadają, co ich zachwyca w elektromobilności. W tym artykule były kierowca wyścigowy Audi Tom Kristensen opowiada o sobie i Audi RS e-tron GT.
W serii artykułów o Audi e-tron kierowcy opowiadają, co ich zachwyca w elektromobilności. W tym artykule były kierowca wyścigowy Audi Tom Kristensen opowiada o sobie i Audi RS e-tron GT.
„Kocham ten dźwięk” – mówi Tom Kristensen podłączając Audi w kolorze szarym Daytona do stacji ładowania. Nie ulega wątpliwości, że Audi RS e-tron GT* akurat nie jest najcichszym samochodem elektrycznym. Wyraźnie słychać, że jest to „RS”. „To nie jest mój pierwszy elektryczny pojazd. Pierwszym był wózek golfowy. Był nawet dopuszczony do ruchu po drogach publicznych” – opowiada. Trudno znaleźć większe przeciwieństwa: w głowie bardzo funkcjonalny wózek golfowy, przed oczyma budzący emocje Gran Tourer. Tom Kristensen – kierowca wyścigowy, który siedem razy wygrał z Audi 24-godzinny wyścig Le Mans, cały czas myśli o takich kwestiach, jak efektywność, krzywe momentu obrotowego i rozkład masy. Jego zdaniem, jeżeli Audi RS e-tron GT* miałby jeździć po torze wyścigowym, powinien być lżejszy. Ale potem wraca Tom Kristensen – ojciec rodziny, który w 2014 roku zakończył swoją karierę sportową, a teraz w Hobro w Danii cieszy się „spokojnym toczeniem się przed siebie” w swoim szarym Audi RS e-tron GT*. „To niesamowite, jak spokojnie ten elektryczny samochód sportowy zachowuje się na co dzień na drodze. Jego masa wychodzi mu nawet na dobre.”
Projektanci wykonali doskonałą robotę, mówi Tom Kristensen o liniach Audi RS e-tron GT* – z jednej strony jedyne w swoim rodzaju i wyjątkowe, jednocześnie jednak całkowicie Audi.
Nawet tak doświadczony kierowca nie wie wszystkiego: miejsce na bagaż pod przednią pokrywą, tak zwany „frunk”, Tom Kristensen odkrył dopiero gdy bliżej poznał swoje Audi.
Projektanci wykonali doskonałą robotę, mówi Tom Kristensen o liniach Audi RS e-tron GT* – z jednej strony jedyne w swoim rodzaju i wyjątkowe, jednocześnie jednak całkowicie Audi.
Nawet tak doświadczony kierowca nie wie wszystkiego: miejsce na bagaż pod przednią pokrywą, tak zwany „frunk”, Tom Kristensen odkrył dopiero gdy bliżej poznał swoje Audi.
W domu Tom Kristensen ładuje swoje RS e-tron GT* z domowego Wallbox, częściowo zasilanego instalacją fotowoltaiczną. Na terenie Audi driving experience1 w Neuburgu do dyspozycji jest 10 punktów ładowania.
W domu Tom Kristensen ładuje swoje RS e-tron GT* z domowego Wallbox, częściowo zasilanego instalacją fotowoltaiczną. Na terenie Audi driving experience1 w Neuburgu do dyspozycji jest 10 punktów ładowania.
Za chwilę jednak robi się głośno. Na specjalnym torze niedaleko stacji ładowania jedna z grup Audi driving experience1 uczy się zachowania kontroli nad samochodem w różnych sytuacjach. „Gorąco to polecam” – mówi Kristensen. „Samochodem elektrycznym można i trzeba jeździć inaczej” – stwierdza. Szczególnie jeżeli chodzi o efektywność pomaga, gdy wie się, co to „żeglowanie”, czyli odłączenie silnika elektrycznego, lub rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii hamowania. Nawet on musiał się tego uczyć. „Jednak wolałbym mieć jeszcze większy wpływ na system rekuperacji, chciałbym mieć do dyspozycji więcej stopni odzysku energii. Chętnie porozmawiałbym o tym z inżynierami” – zgłasza swoją uwagę Kristensen. I zaraz wyjaśnia: „Zazwyczaj jeżdżę w trybie Efficiency. Moja żona także.” Gdzieś z tyłu głowy, szczególnie na początku, jest obawa, że nie będzie gdzie naładować baterii, nawet w Danii, która ma dobrze rozwiniętą infrastrukturę ładowania. Ale także to, zapewnia Tom Kristensen, jest tylko kwestią doświadczenia
Trzy pytania do Toma Kristensena dotyczące elektromobilności
01. Jaką rolę, Pana zdaniem, odgrywa elektryfikacja dla przyszłości mobilności?
Z pewnością odgrywa bardzo istotną rolę, jeżeli chodzi o efektywność i zrównoważony rozwój. Widzę jednak także wyzwania, na przykład zasięg, masa akumulatora czy infrastruktura do ładowania. Ale jako kierowca wyścigowy jestem otwarty na różne technologie i nowe podejścia – i aktualnie widzę wiele ekscytujących zmian w dziedzinie mobilności.
02. Co się dla Pana zmieniło od czasu, gdy jeździ Pan elektrycznym samochodem?
Zmienił się styl jazdy – mój i mojej żony. Próbujemy jeździć jeszcze bardziej przewidująco. Jest to związane także z odgłosami jazdy. Słyszy się, że to „RS”. Audi udało się przełożyć równowagę między osiągami a efektywnością na brzmienie samochodu. Sposób, w jaki Audi RS e-tron GT* się prowadzi i brzmi, daje mi pewien rodzaj spokoju.
03. Co Pana zaskoczyło w Pańskim Audi RS e-tron GT*?
Muszę przyznać, że właśnie dzisiaj i tutaj dowiedziałem się czegoś nowego: nie zauważyłem dotychczas schowka pod przednią pokrywą i przycisku w drzwiach kierowcy, który go otwiera. Zaraz wysłałem żonie zdjęcie. Przedtem zawsze chowaliśmy przewód do ładowania do bagażnika. Ale tu z przodu jest na niego o wiele lepsze miejsce.
Do 47-hektarowego terenu Audi w Neuburg an der Donau należy też tor wyścigowy. Korzystają z niego kierowcy Audi driving experience*, Audi Motorsport i Audi Sport customer racing.
Tom Kristensen spogląda wstecz na swoją długą karierę wyścigową. Odniósł liczne zwycięstwa dla Audi jako kierowca DTM, a przede wszystkim w długodystansowych mistrzostwach świata (WEC).
Do 47-hektarowego terenu Audi w Neuburg an der Donau należy też tor wyścigowy. Korzystają z niego kierowcy Audi driving experience*, Audi Motorsport i Audi Sport customer racing.
Tom Kristensen spogląda wstecz na swoją długą karierę wyścigową. Odniósł liczne zwycięstwa dla Audi jako kierowca DTM, a przede wszystkim w długodystansowych mistrzostwach świata (WEC).
Tom Kristensen
Elektromobilność jest dla Toma Kristensena ważnym aspektem dla przyszłości mobilności. Jako kierowca wyścigowy nauczył się otwartości na nowe technologie, co pomogło mu osiągnąć wiele sukcesów.
Elektromobilność jest dla Toma Kristensena ważnym aspektem dla przyszłości mobilności. Jako kierowca wyścigowy nauczył się otwartości na nowe technologie, co pomogło mu osiągnąć wiele sukcesów.