Acquire
Immersyjne doznania dźwiękowe > Technologia > Audi Polska | Przewaga dzięki technice

Immersyjne doznania dźwiękowe

Specjaliści z Audi tworzą immersyjne, audiofilskie doznania dźwiękowe w samochodzie. Wizyta w Audi Soundlabor.

Tekst: Bernd Zerelles – Zdjęcia: Dirk Bruniecki Czas czytania: 5 min

Atrapa mikrofonu nagłownego na siedzeniu kierowcy.

„Tutaj nic nie jest przypadkowe” - Klaus Brummet, kierownik działu rozwoju dźwięku i konstrukcji Infotainment w Audi uśmiecha się mówiąc o referencyjnym pomieszczeniu odsłuchowym, skonstruowanym co do najmniejszego detalu zgodnie z idealnymi parametrami akustycznymi, które służy Brummetowi i jego kolegom do „kalibracji uszu”.

Słuch jest kalibrowany, wyregulowywany na perfekcyjne brzmienie, jakie powinien mieć utwór muzyczny w optymalnych warunkach w referencyjnym pomieszczeniu odsłuchowym, po to, by potem w samochodzie usłyszeć i sprawdzić, czy udało się przenieść tę perfekcję na system nagłaśniający Audi.

Ale jak Brummet definiuje perfekcyjny dźwięk? „Jako łatwe przeżycie w najlepszym tego słowa znaczeniu. Żadnych zbyt ostrych wysokich tonów, żadnych dudniących basów, precyzja i właściwa lokalizacja źródła dźwięku. Czystość, selektywność i przejrzystość. Utwór muzyczny na wiele instrumentów i śpiew nie powinien być tylko chmurą dźwiękową, lecz słuch musi być w stanie odróżnić i przyporządkować poszczególne instrumenty i oddzielić od siebie głosy.

 Klaus Brummet i Alexander Kluge.
 Pasmo częstotliwości.

A inżynier akustyk Alexander Kluge, projektant systemów nagłaśniających oraz specjalista od głośników i immersyjnych doznań dźwiękowych, dodaje: „Chodzi o to, aby utrzymać równowagę. Słuchanie muzyki w samochodzie powinno przede wszystkim sprawiać przyjemność, bez przeładowania efektami. Ale nasze wysokiej jakości systemy nagłaśniające naturalnie umożliwiają także analityczny odbiór muzyki i rozróżnienie wszystkich detali.
Obaj specjaliści zgadzają się co do tego, że wyszkolone, analityczne ucho usłyszałoby, gdyby opóźnienie nie pasowało, basy  były nieczyste, dźwięk nie był precyzyjny. Normalni, cieszący się muzyką słuchacze być może nie będą w stanie tak szczegółowo wyjaśnić, co im przeszkadza, ale na pewno poczują, czy dźwięk jest czysty i nasycony, czy dobrze się czują odbierając go, lub czy może coś w nim ich nie zachwyca.

Nasze wysokiej klasy systemy nagłaśniające pozwalają usłyszeć każdy detal.

Alexander Kluge

 Połączenia wtykowe kabla.
Klaus Brummet

Osiągnięcie perfekcyjnego brzmienia w samochodzie jest wyzwaniem dla specjalistów Audi: „Wnętrze samochodu na pewno nie jest pomieszczeniem optymalnym pod względem akustyki” – wyjaśnia Kluge. „Za dużo gładkich powierzchni, za dużo odbić.”
Jednak Klaus Brummet widzi zalety wnętrza samochodu: „Wiemy dokładnie, gdzie siedzą osoby słuchające, możemy dokładnie określić, gdzie powinny być zlokalizowane głośniki, by zapewnić optymalną przyjemność słuchania i możemy dokładnie dopasować do tego dźwięk. Dlatego naszą ambicją jest sprawić, aby przyjemność słuchania w samochodzie Audi była większa niż w salonie w domu. Możemy idealnie dopasować akustykę wnętrza samochodu i zadbać, aby słyszalne było całe bogactwo detali utworu muzycznego, i to w optymalnej jakości.”


Alexander Kluge.
Atrapa mikrofonu nagłownego.

Specjaliści od nagłośnienia próbują to uzyskać na przykład dzięki opcjonalnemu systemowi Audi Bang & Olufsen Soundsystem z 18 głośnikami zlokalizowanymi przed, za i nad pasażerami. Aby w przyszłości immersyjność dźwięku była jeszcze bardziej fascynująca, zespół pracuje nad nowymi technologiami: deszcz w utworze muzycznym powinien padać od góry, aby zapewnić możliwie jak najbardziej naturalne odczucia dźwiękowe w całym wnętrzu samochodu.

Aby zapewnić optymalne warunki akustyczne, Brummet i jego koledzy już przy pierwszym koncepcyjnym projekcie samochodu muszą zwrócić uwagę na takie kwestie jak: gdzie umieścić poszczególne głośniki, jak je ustawić względem szyby, jaki jest ich kąt nachylenia, czy wyświetlacz head-up nie zajmuje miejsca głośnika wysokotonowego, czy subwoofer może być optymalnie zlokalizowany tak, by idealnie działał w danym wnętrzu i zapewniał pożądane emocje .

Odpowiedni projekt jest podstawą dla właściwego doświadczania dźwięku w samochodzie, jednak szczegóły wnętrza dopracowywane są w Audi Soundlabor. Ostatecznie dźwięk z 18 głośników musi docierać tak samo optymalnie do pasażerów siedzących z przodu, jak i z tyłu. W tym celu określa się precyzyjnie, który głośnik wysyła jaki sygnał, z jakim opóźnieniem i natężeniem, aby do uszu słuchaczy docierał ogólny obraz dźwiękowy oddający wiernie wszystkie częstotliwości, naturalny, nasycony i najwyższej jakości.

Partner Audi – specjalista od nagłośnienia premium

Duński specjalista od sprzętu audio high-end Bang & Olufsen od prawie 20 lat jest partnerem Audi w zakresie systemów nagłaśniających. Obie marki łączy dążenie, aby zapewnić klientom wyjątkowe doznania – z doskonałym dźwiękiem, wyjątkowym designem i wysoką jakością wykonania. Na przykład ruchome głośniki wysokotonowe Bang & Olufsen Advanced Sound System są zainspirowane choreograficznym ruchem, który jest stosowany także w produktach Bang & Olufsen Home Entertaiment. Tutaj na zdjęciu soczewka akustyczna Bang & Olufsen Beolab 50.

 Szczegóły głośnika.

W proces tuningu włączeni są między innymi dwaj ważni partnerzy Audi – specjalista od sprzętu audio high-end Bang & Olufsen oraz Instytut Fraunhofera ds. Układów Scalonych (IIS) w Erlangen. Obaj partnerzy pracują nieraz kilka tygodni nad dokładnym dostrojeniem nagłośnienia w jednym modelu samochodu.
Po linearyzacji głośników przy użyciu systemu speaker management, specjaliści z Bang & Olufsen regulują w ramach entertainment tuningu każdy głośnik tak, by bez algorytmu surround dźwięk 2D w płaszczyźnie precyzyjnie przenosił do samochodu wrażenie dźwiękowe uzyskane w referencyjnym pomieszczeniu odsłuchowym.
Następnie specjaliści z Instytutu Fraunhofera regulują w każdym samochodzie każdy system nagłaśniający w taki sposób, by uzyskać efekty przestrzenne. Opatentowany algorytm filtruje z utworów muzycznych informacje potrzebne do trzeciego wymiaru, przetwarza je dla głośników wysokotonowych i surround i w ten sposób zwiększa intensywność wrażenia przestrzenności nagrania. Taki proces nazywany jest upmix’em do 3D.

Przyjemność słuchania w samochodzie Audi jest większa niż w salonie w domu.

Klaus Brummet

 
 
Klaus Brummet w rozmowie z Alexandrem Kluge.
  Zagłówek ze zintegrowanymi głośnikami.

Celem tych wysiłków jest stworzenie możliwie jak najbardziej immersyjnego doświadczania dźwięku, kulis dźwiękowych docierających do słuchaczy ze wszystkich kierunków, które sprawią, że wnętrze samochodu będzie się wydawało znacznie wyższe i szersze niż jest w rzeczywistości.
Klaus Brummet znika na chwilę w jednym z pomieszczeń laboratorium i wraca niosąc w ręku zagłówek. Za perforowaną powierzchnią widać dwa zintegrowane głośniki. „Prototyp” – wyjaśnia. I wpada w zachwyt: „Z dźwiękiem bezpośrednio z tyłu głowy masz wrażenie lekkości, jakby za twoją głową nie było zagłówka, jakbyś był na otwartej przestrzeni.”
Można także przełączać na te głośniki rozmowy telefoniczne i komunikaty z nawigacji, oddzielnie dla kierowcy i przedniego pasażera. Byłby to pierwszy krok w kierunku własnych, indywidualnych stref audio dla każdego miejsca siedzącego i każdego pasażera. A kiedy można się spodziewać tego pierwszego kroku w kierunku indywidualnych stref audio? Tego Brummet nie może jeszcze powiedzieć, ale zdradza: „Wraz z nową platformą technologiczną, jak PPE (Premium Platform Electric), często na rynku pojawiają się też inne innowacje.”