Znacznie więcej niż roleta: panoramiczny dach szklany Audi
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Bernd Zerelles – Zdjęcia: Robert Fischer – Film: graupause
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Bernd Zerelles – Zdjęcia: Robert Fischer – Film: graupause
Przyciemniona, jasna, w pasy, w odwrócone pasy – szyba panoramicznego dachu* Audi A6 Sportback e-tron w ciągu milisekund zmienia wygląd, kiedy tylko inżynier Audi Richard Spielberger naciska przycisk w podsufitce. Spielberger, twórca modułów sterujących dachem i przyciemnianymi szybami, zaprogramował dach tak, aby mógł on się stawać nieprzezroczysty lub przezroczysty zarówno w całości, jak i w poszczególnych segmentach, które mogą być aktywowane automatycznie lub wybierane indywidualnie.
Roleta jest teraz bezpośrednio zintegrowana z panoramicznym dachem szklanym Audi, co zapewnia jeszcze więcej funkcji: ochronę przed oślepiającym światłem, ochronę przed promieniowaniem podczerwonym i ochronę wnętrza pojazdu przed zimnem.
Element sterujący panoramicznym szklanym dachem* jest zlokalizowany w podsufitce Audi.
Richard Spielberger jest programistą modułów sterujących dachem i przyciemnianymi szybami w Audi.
Element sterujący panoramicznym szklanym dachem* jest zlokalizowany w podsufitce Audi.
Richard Spielberger jest programistą modułów sterujących dachem i przyciemnianymi szybami w Audi.
„Mogę aktywować dach, kiedy chcę, i sprawić, by stał się nieprzezroczysty lub przezroczysty zarówno w całości, jak i w poszczególnych segmentach.
Richard Spielberger
Dr Annegret Matthai, odpowiedzialna za technologie związane ze szkłem w zaawansowanym rozwoju konstrukcji nadwozia w Audi, mówi: „Celem Audi jest zbudowanie nadwozia tak płaskiego, jak to możliwe – zapewnia to większą wydajność pod względem aerodynamiki. Przyciemniany panoramiczny dach szklany* jest jednym z elementów tej strategii. Poprzez integrację funkcji bezpośrednio ze szkłem pozbyliśmy się rolety, a tym samym zyskaliśmy więcej przestrzeni nad głową we wnętrzu samochodu, ponieważ wyeliminowana została również tzw. skrzynka rolety, w której mieściłaby się nawinięta tkanina”.
Zintegrowanie funkcji bezpośrednio z szybami oznacza, że dach szklany stał się elementem elektronicznym stworzonym w ramach ściśle skoordynowanych prac rozwojowych między chemiczką Annegret Matthai (odpowiedzialną za szkło) i inżynierem elektrykiem Richardem Spielbergerem (odpowiedzialnym za elektryczne przyciemnianie, sterowanie i cały sposób działania).
Nisko położona kabina i zakrzywiona linia dachu Audi A6 Sportback e-tron są niezwykle wydajne pod względem aerodynamicznym. Dzięki elektrycznie sterowanemu panoramicznemu dachowi szklanemu* we wnętrzu Audi nie potrzeba już rolety. Pozwoliło to na uzyskanie płaskiej kabiny z zachowaniem wystarczającej ilości miejsca nad głową.
Nisko położona kabina i zakrzywiona linia dachu Audi A6 Sportback e-tron są niezwykle wydajne pod względem aerodynamicznym. Dzięki elektrycznie sterowanemu panoramicznemu dachowi szklanemu* we wnętrzu Audi nie potrzeba już rolety. Pozwoliło to na uzyskanie płaskiej kabiny z zachowaniem wystarczającej ilości miejsca nad głową.
Technologia ta nosi nazwę Polymer Dispersed Liquid Crystal (polimerowy rozproszony ciekły kryształ) – folia z funkcją przyciemniania jest zalaminowana w wysoko funkcjonalnym, wielowarstwowym szkle zespolonym. Już same powłoki szyb są złożone: na wewnętrznej stronie zewnętrznej szyby znajduje się system warstw odbijających promieniowanie podczerwone, który blokuje ciepło. W tym celu w procesie próżniowym nakłada się na siebie wiele warstw o grubości zaledwie kilku nanometrów. Na szybie wewnętrznej z kolei znajduje się powłoka, która zimą odbija ciepło z wnętrza pojazdu, dzięki czemu kierowcy ani pasażerom nie marzną głowy. Pomiędzy tymi powłokami pięciowarstwowa folia funkcjonalna typu „sandwich” blokuje promienie słoneczne. Wszystko to przy grubości szkła wynoszącej zaledwie 6,2 mm.
W folii funkcjonalnej znajdują się tak zwane ciekłe kryształy, które zawierają dipol i mogą zmieniać położenie za sprawą przyłożonego pola elektrycznego. Powoduje to różne efekty optyczne: szkło jest nieprzezroczyste w stanie wyłączonym i przezroczyste w stanie włączonym. Dzięki precyzyjnym cięciom laserowym folia zostaje podzielona na segmenty, które następnie mogą być oddzielnie sterowane elektrycznie. Na duży panoramiczny dach szklany* Audi A6 Sportback e-tron składa się dziewięć poziomych segmentów.
Dr Annegret Matthai jest odpowiedzialna za technologie związane ze szkłem w fazie wstępnego rozwoju konstrukcji nadwozia pojazdów w Audi.
Wysoce funkcjonalne, wielowarstwowe szkło laminowane to folia o zmiennej grubości, która umożliwia regulację ochrony przed oślepianiem.
Dr Annegret Matthai jest odpowiedzialna za technologie związane ze szkłem w fazie wstępnego rozwoju konstrukcji nadwozia pojazdów w Audi.
Wysoce funkcjonalne, wielowarstwowe szkło laminowane to folia o zmiennej grubości, która umożliwia regulację ochrony przed oślepianiem.
Richard Spielberger o najbardziej przekonującej zalecie dachu szklanego z regulacją przezroczystości* mówi tak: „Nie ma już żadnych zależności mechanicznych. Roleta może być otwierana i zamykana tylko w jednym kierunku. Dach szklany natomiast mogę przełączać, jak chcę, i sprawić, by stawał się przezroczysty lub nieprzezroczysty w kierunku od przodu do tyłu. Ale równie łatwo może stawać się przezroczysty czy nieprzezroczysty od tyłu do przodu. Mogę również aktywować poszczególne segmenty indywidualnie. Na przykład tak, by tylko dwa segmenty z przodu były nieprzezroczyste, a kolejny za nimi – przezroczysty. Albo mogę ustawić je we wzór zebry, kontrolując każdy segment osobno, aby stworzyć we wnętrzu niesamowitą grę światła i cienia”.
To właśnie wyjątkowa cecha Audi: możliwość zmiany przezroczystości dachu z obu kierunków – zarówno od przodu, jak i od tyłu. Obsługa jest intuicyjna, odbywa się za pośrednictwem elementu sterującego umieszczonego nad głową, w podsufitce pojazdu. Pierwsze jego naciśnięcie pozwala sterować segmentami ręcznie, pojedynczo. Ponowne wciśnięcie uruchamia tryb automatyczny aż do pozycji końcowej. Oczywiście proces ten można w każdej chwili zatrzymać poprzez ponowne naciśnięcie przycisku. Na trzecim poziomie aktywuje się wzór zebry. „To naprawdę inspirujące móc przełączać się między różnymi poziomami przezroczystości elektrycznie, ponieważ tworzą one we wnętrzu indywidualną i niepowtarzalną atmosferę” – mówi Richard Spielberger.
„Panoramiczny dach szklany z regulacją przezroczystości* jest podstawowym elementem przyczyniającym się do efektywnego kształtu nadwozia.
Dr. Annegret Matthai
Brak rolety to wiele nowych możliwości: duży panoramiczny dach szklany* Audi A6 Sportback e-tron składa się z dziewięciu segmentów, które mogą stawać się przezroczyste lub nieprzezroczyste – na przykład tworząc wzór zebry, pojedynczo lub na całej powierzchni.
Brak rolety to wiele nowych możliwości: duży panoramiczny dach szklany* Audi A6 Sportback e-tron składa się z dziewięciu segmentów, które mogą stawać się przezroczyste lub nieprzezroczyste – na przykład tworząc wzór zebry, pojedynczo lub na całej powierzchni.