Acquire
Schräge Ansicht des hinteren Fahrzeugteils des Audi A6 Sportback e-tron. Alle Scheiben sind abgedunkelt.

Znacznie więcej niż roleta: panoramiczny dach szklany Audi

Panoramiczny dach szklany* Audi z regulacją przezroczystości to funkcjonalne przeszklenie z powłokami odblaskowymi i elektrycznym sterowaniem, zapewniające wysoki poziom ochrony przed ciepłem i zimnem oraz ochronę przed oślepiającym światłem. Dzięki temu możliwe było zrezygnowanie z rolety dachowej wewnątrz pojazdu, co pozwoliło na uzyskanie niskiej, płaskiej sylwetki nadwozia.

missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Bernd Zerelles – Zdjęcia: Robert Fischer – Film: graupause

Znacznie więcej niż roleta: panoramiczny dach szklany Audi

Przyciemniona, jasna, w pasy, w odwrócone pasy – szyba panoramicznego dachu* Audi A6 Sportback e-tron w ciągu milisekund zmienia wygląd, kiedy tylko inżynier Audi Richard Spielberger naciska przycisk w podsufitce. Spielberger, twórca modułów sterujących dachem i przyciemnianymi szybami, zaprogramował dach tak, aby mógł on się stawać nieprzezroczysty lub przezroczysty zarówno w całości, jak i w poszczególnych segmentach, które mogą być aktywowane automatycznie lub wybierane indywidualnie.
Roleta jest teraz bezpośrednio zintegrowana z panoramicznym dachem szklanym Audi, co zapewnia jeszcze więcej funkcji: ochronę przed oślepiającym światłem, ochronę przed promieniowaniem podczerwonym i ochronę wnętrza pojazdu przed zimnem.

Ansicht des Innenraums durch die Fahrertür des Audi A6 Sportback e-tron. Eine Hand liegt am Bedienelement im Dachhimmel des Audi. Das Panorama-Glasdach ist im Streifen-Muster zu sehen.
Porträt-Aufnahme von Richard Spielberger, Modulentwickler bei Audi. Spielberger hat eine Hand in die Hüfte gestützt und steht vor einem dunklen Hintergrund.

Mogę aktywować dach, kiedy chcę, i sprawić, by stał się nieprzezroczysty lub przezroczysty zarówno w całości, jak i w poszczególnych segmentach.

Richard Spielberger

Płaski i bardziej wydajny: dzięki panoramicznemu dachowi szklanemu Audi mogło zrezygnować z rolety

Dr Annegret Matthai, odpowiedzialna za technologie związane ze szkłem w zaawansowanym rozwoju konstrukcji nadwozia w Audi, mówi: „Celem Audi jest zbudowanie nadwozia tak płaskiego, jak to możliwe – zapewnia to większą wydajność pod względem aerodynamiki. Przyciemniany panoramiczny dach szklany* jest jednym z elementów tej strategii. Poprzez integrację funkcji bezpośrednio ze szkłem pozbyliśmy się rolety, a tym samym zyskaliśmy więcej przestrzeni nad głową we wnętrzu samochodu, ponieważ wyeliminowana została również tzw. skrzynka rolety, w której mieściłaby się nawinięta tkanina”.
Zintegrowanie funkcji bezpośrednio z szybami oznacza, że dach szklany stał się elementem elektronicznym stworzonym w ramach ściśle skoordynowanych prac rozwojowych między chemiczką Annegret Matthai (odpowiedzialną za szkło) i inżynierem elektrykiem Richardem Spielbergerem (odpowiedzialnym za elektryczne przyciemnianie, sterowanie i cały sposób działania).

Seitenansicht des Audi A6 Sportback e-tron. Die hinteren Scheiben sind abgedunkelt. Das Fahrzeug steht auf einem einfarbigen Untergrund.

Najwyższa precyzja – technologia stojąca za szklanym dachem Audi

Technologia ta nosi nazwę Polymer Dispersed Liquid Crystal (polimerowy rozproszony ciekły kryształ) – folia z funkcją przyciemniania jest zalaminowana w wysoko funkcjonalnym, wielowarstwowym szkle zespolonym. Już same powłoki szyb są złożone: na wewnętrznej stronie zewnętrznej szyby znajduje się system warstw odbijających promieniowanie podczerwone, który blokuje ciepło. W tym celu w procesie próżniowym nakłada się na siebie wiele warstw o grubości zaledwie kilku nanometrów. Na szybie wewnętrznej z kolei znajduje się powłoka, która zimą odbija ciepło z wnętrza pojazdu, dzięki czemu kierowcy ani pasażerom nie marzną głowy. Pomiędzy tymi powłokami pięciowarstwowa folia funkcjonalna typu „sandwich” blokuje promienie słoneczne. Wszystko to przy grubości szkła wynoszącej zaledwie 6,2 mm.
W folii funkcjonalnej znajdują się tak zwane ciekłe kryształy, które zawierają dipol i mogą zmieniać położenie za sprawą przyłożonego pola elektrycznego. Powoduje to różne efekty optyczne: szkło jest nieprzezroczyste w stanie wyłączonym i przezroczyste w stanie włączonym. Dzięki precyzyjnym cięciom laserowym folia zostaje podzielona na segmenty, które następnie mogą być oddzielnie sterowane elektrycznie. Na duży panoramiczny dach szklany* Audi A6 Sportback e-tron składa się dziewięć poziomych segmentów.

Porträt-Aufnahme von Annegret Matthai, zuständig für die Vorentwicklung des Fahrzeugkarosserieaufbaus bei Audi. Matthai läuft vor einer dunklen Wand entlang und hat den Oberkörper zur Kamera gedreht.
Nahaufnahme des Zebramusters am Panorama-Glasdach.

Elastyczny i komfortowy – możliwości panoramicznego dachu szklanego Audi

Richard Spielberger o najbardziej przekonującej zalecie dachu szklanego z regulacją przezroczystości* mówi tak: „Nie ma już żadnych zależności mechanicznych. Roleta może być otwierana i zamykana tylko w jednym kierunku. Dach szklany natomiast mogę przełączać, jak chcę, i sprawić, by stawał się przezroczysty lub nieprzezroczysty w kierunku od przodu do tyłu. Ale równie łatwo może stawać się przezroczysty czy nieprzezroczysty od tyłu do przodu. Mogę również aktywować poszczególne segmenty indywidualnie. Na przykład tak, by tylko dwa segmenty z przodu były nieprzezroczyste, a kolejny za nimi – przezroczysty. Albo mogę ustawić je we wzór zebry, kontrolując każdy segment osobno, aby stworzyć we wnętrzu niesamowitą grę światła i cienia”.
To właśnie wyjątkowa cecha Audi: możliwość zmiany przezroczystości dachu z obu kierunków – zarówno od przodu, jak i od tyłu. Obsługa jest intuicyjna, odbywa się za pośrednictwem elementu sterującego umieszczonego nad głową, w podsufitce pojazdu. Pierwsze jego naciśnięcie pozwala sterować segmentami ręcznie, pojedynczo. Ponowne wciśnięcie uruchamia tryb automatyczny aż do pozycji końcowej. Oczywiście proces ten można w każdej chwili zatrzymać poprzez ponowne naciśnięcie przycisku. Na trzecim poziomie aktywuje się wzór zebry. „To naprawdę inspirujące móc przełączać się między różnymi poziomami przezroczystości elektrycznie, ponieważ tworzą one we wnętrzu indywidualną i niepowtarzalną atmosferę” – mówi Richard Spielberger.

Panoramiczny dach szklany z regulacją przezroczystości* jest podstawowym elementem przyczyniającym się do efektywnego kształtu nadwozia.

Dr. Annegret Matthai

Das Panorama-Glasdach im Audi A6 Sportback e-tron aus der Perspektive des Fahrer-Fußraums. Vor dem Glasdach ist der Fahrersitz zu sehen. Links im Bild ist das Bedienelement im Dachhimmel des Audi-Fahrzeugs sichtbar.
An Audi A6 Sportback e-tron stands at an angle on a modern stone floor.

Design i technologia w Audi A6 Sportback e-tron

Nowe, w pełni elektryczne Audi A6 Sportback e-tron łączy w sobie zaawansowaną aerodynamikę i wydajny układ napędowy. Charakteryzuje się sportowymi proporcjami z płaską kabiną i zakrzywioną linią dachu w stylu coupé. Akumulator, umieszczony płasko w podwoziu, oferuje imponującą wydajność – nie tylko w trakcie jazdy, ale także podczas ładowania.