Sportowy design częścią DNA Audi
Tekst: Bernd Zerelles – Zdjęcia: AUDI AG, Robert Fischer - Czas czytania: 6 min – 06/13/2024
Tekst: Bernd Zerelles – Zdjęcia: AUDI AG, Robert Fischer - Czas czytania: 6 min – 06/13/2024
„W przypadku następcy Audi A4, który otrzymał nazwę A5, wiedzieliśmy od samego początku, że musi mieć sportową stylistykę, wyróżniać się mocą na drodze i dynamicznym, ekskluzywnym wyglądem. Szczęśliwie dla nas – działu zajmującego się projektowaniem nadwozia – było to, że nowe Audi A5 jest pierwszym modelem zbudowanym na Premium Platform Combustion (PPC). Nawet w podstawowej wersji tej nowej platformy dla pojazdów Audi z silnikiem spalinowym mogliśmy skoordynować z inżynierami kluczowe kwestie. Gdzie dokładnie znajduje się słupek A? Jaki jest promień zakrzywienia bocznych szyb? Jak możemy wpłynąć na powłokę drzwi, aby bok samochodu miał wyrazisty, mocny kształt, z grą świateł i cieni podkreślającą atletyczną sylwetkę? Rozwój platformy i prace nad designem zewnętrznym szybko zaczęły się łączyć niczym dwa koła zębate. Dało to liczne możliwości projektowe, za które jestem niesamowicie wdzięczny”.
„Proporcje są podstawą języka designu i atrakcyjnego wyglądu samochodu na drodze: Jak długi jest przód? Gdzie mieści się kabina? Jak koła mają się do nadwozia? Jak wygląda górna część kabiny? Do tego: Czy „ciśnienie wewnętrzne”, tj. napięcie powierzchni, się zgadza? Jak ostre są krawędzie? I wreszcie: Jak zaprojektować główne krzywizny, by wyrażały moc lub dynamikę? Proporcje nowego Audi A5 są idealne. Przód ma krótki zwis, a słupek A jest umieszczony daleko z tyłu. Również kabina znajduje się stosunkowo daleko w tylnej części nadwozia. Dzięki temu samochód wydaje się dynamiczny nawet wtedy, gdy stoi. Całość dopełniają krótka pokrywa bagażnika, bardzo dynamiczna tylna szyba i pochylony słupek C, który sprawia, że pomimo dużej tylnej klapy tył Audi A5 przywodzi na myśl coupé”.
Projektant nadwozia Jakob Hirzel mówi: „Proporcje są podstawą atrakcyjnego języka designu”. Przód nowego Audi A5 ma krótki zwis, a słupek A i kabina znajdują się stosunkowo daleko w tylnej części nadwozia. Daje to wrażenie dużej dynamiki, która jest zauważalna nawet wtedy, gdy samochód stoi.
Projektant nadwozia Jakob Hirzel mówi: „Proporcje są podstawą atrakcyjnego języka designu”. Przód nowego Audi A5 ma krótki zwis, a słupek A i kabina znajdują się stosunkowo daleko w tylnej części nadwozia. Daje to wrażenie dużej dynamiki, która jest zauważalna nawet wtedy, gdy samochód stoi.
“Proporcje nowego Audi A5 są idealne.
Jakob Hirzel
„Światła odgrywają niezwykle ważną rolę w designie, w którym »Przewaga dzięki technice« jest szczególnie widoczna i może zostać zaprezentowana w bardzo estetyczny sposób. Zwłaszcza reflektory stały się znacznie ważniejszym elementem projektu niż dotąd. Typowa dla marki osłona chłodnicy Singleframe jest charakterystyczną częścią przodu każdego modelu Audi. W nowym A5 jest ona znacznie szersza i nieco bardziej płaska niż wcześniej, przez co wydaje się bardziej pozioma. Dzięki trójwymiarowym elementom o strukturze plastra miodu, które łapią dużo światła, ma bardzo rzeźbiarski i ekspresyjny design wyrażający sportowy i dynamiczny charakter modelu. Ale również reflektory, niczym oczy, nadają szczególny wygląd „twarzy” pojazdu. W nowym Audi A5 budują wrażenie pewności i dynamiki. Dzięki najnowszej technologii oświetleniowej mogliśmy zdecydować się na jeszcze węższą konstrukcję reflektorów. Wizualnie są one wyraźnie podzielone na dwie części: jaśniejszą u góry i ciemniejszą u dołu, z ostrymi i precyzyjnymi liniami. Na górze znajdują się światła do jazdy dziennej, które są jasne zarówno w dzień, jak i w nocy i oferują wybór różnych sygnatur pozwalających nadać im zupełnie nowy charakter. Poniżej umieszczono ciemniejszy obszar z modułami świetlnymi widocznymi tylko w nocy. Zwłaszcza z boku widać zakrzywiony przód, dzięki któremu zewnętrzna część reflektorów znajduje się bliżej przedniego koła, a także precyzyjnie ukształtowaną krawędź biegnącą wzdłuż całego boku pojazdu aż do tylnych świateł. Dla mnie ta główna oś w projekcie stanowi coś na kształt równika, ponieważ przebiega przez cały samochód – zaczynając od reflektorów, a kończąc na pasie tylnych świateł. Oddziela górną część nadwozia od dolnych sekcji, które są lekko obniżone i zapewniają A5 zwinność na drodze”.
Jakob Hirzel jest odpowiedzialny za nową stylistykę zewnętrzną całej linii modeli A5.
Reflektory nowego Audi A5 są wyraźnie podzielone na dwie części. U góry znajdują się światła do jazdy dziennej, które są jasne zarówno w dzień, jak i w nocy. Poniżej umieszczono ciemniejszy obszar z modułami świetlnymi widocznymi tylko nocą.
Jakob Hirzel jest odpowiedzialny za nową stylistykę zewnętrzną całej linii modeli A5.
Reflektory nowego Audi A5 są wyraźnie podzielone na dwie części. U góry znajdują się światła do jazdy dziennej, które są jasne zarówno w dzień, jak i w nocy. Poniżej umieszczono ciemniejszy obszar z modułami świetlnymi widocznymi tylko nocą.
„Maska jest kluczowym elementem architektury samochodu. Musi spełniać wszystkie wymagania dotyczące ochrony pieszych. Ze względu na międzynarodowe przepisy wiele obszarów trzeba zaprojektować tak, aby były odpowiednio miękkie lub odpowiednio twarde. Silniki dostosowane do nowej normy emisji wymagają również w niektórych przypadkach większej przestrzeni montażowej. Wszystkie te warunki determinują konstrukcję, objętość oraz położenie maski. W nowym A5 osłona Singleframe nie biegnie więc bezpośrednio do punktu osadzenia maski i reflektorów, jak w wielu dotychczasowych modelach Audi, ale zamiast tego zdecydowaliśmy się na tak zwany miękki przód. Oznacza to, że maska zaczyna się dalej, z bardzo cienkim połączeniem, wyraźnie zdefiniowanym w obszarze lakieru, które tak naprawdę zauważa się dopiero na drugi rzut oka. Nadaje to nowemu A5 sportowy, głęboki przód, co wyraźnie odróżnia je od poprzednika. Wrażenie to wzmacnia fakt, że maska nie jest wysunięta do przodu w formie długiej, pochyłej krzywej, ale została celowo wymodelowana, z karbowanymi powierzchniami po bokach, a następnie spadem z przodu. Ta konstrukcja poszerzonej kopuły o wyrazistym kształcie stanowi silny akcent zarówno z boku, jak i z przodu pojazdu, w przedniej części dodatkowo podkreślając jego moc”.
Nowy przód Audi A5: Typowa dla marki osłona chłodnicy Singleframe jest znacznie szersza i nieco bardziej płaska niż wcześniej. Maska zaczyna się dalej, z bardzo cienkim połączeniem, wyraźnie zdefiniowanym w obszarze lakieru, i nie jest wysunięta do przodu w formie długiej, pochyłej krzywej, ale została celowo wymodelowana, z karbowanymi powierzchniami po bokach i kopułową konstrukcją.
Nowy przód Audi A5: Typowa dla marki osłona chłodnicy Singleframe jest znacznie szersza i nieco bardziej płaska niż wcześniej. Maska zaczyna się dalej, z bardzo cienkim połączeniem, wyraźnie zdefiniowanym w obszarze lakieru, i nie jest wysunięta do przodu w formie długiej, pochyłej krzywej, ale została celowo wymodelowana, z karbowanymi powierzchniami po bokach i kopułową konstrukcją.
„Za sprawą kultowych modeli Audi, takich jak Audi TT pierwszej generacji, a także samochodów koncepcyjnych ta charakterystyczna linia dachu stała się częścią DNA designu Audi. I to nas zainspirowało. Linia dachu, obok proporcji, jest cechą, która najsilniej charakteryzuje nowe Audi A5. Była obecna już w moich pierwszych szkicach i nadaje produkcyjnej wersji modelu wyjątkowy charakter. Jej moc skierowana jest w dół, do tylnego koła. Ta precyzyjna krzywizna biegnąca aż do słupka D, gdzie linia dachu opiera się na tylnym kole, jest dla mnie niezwykle ważna i zamienia A5 w dynamiczną rzeźbę o dobrze wyprofilowanym nadwoziu i mocnym osadzeniu na drodze. Oczywiście linia dachu rozciąga się również nad kierownicą. Podczas prac nad projektem zawsze zadawałem sobie pytania: W jakiej pozycji jako kierowca siedzę wewnątrz samochodu? Gdzie są moje oczy? Jakie jest moje położenie w stosunku do nadwozia i kół? Niezwykle ważne jest wyczucie interakcji przestrzennej między kierowcą a pojazdem już na etapie projektu. Design nowego Audi A5 zapowiada dynamiczne doświadczenia z jazdy nawet na poziomie architektury”.
Projektant Jakob Hirzel przywiązuje dużą wagę do precyzyjnego zakrzywienia napiętej linii dachu aż do słupka D.
Punkt, w którym linia dachu opiera się na tylnym kole i wizualnie kieruje swoją moc w dół, na koło, nadaje pojazdowi dynamiczny i doskonale wyważony wygląd.
Projektant Jakob Hirzel przywiązuje dużą wagę do precyzyjnego zakrzywienia napiętej linii dachu aż do słupka D.
Punkt, w którym linia dachu opiera się na tylnym kole i wizualnie kieruje swoją moc w dół, na koło, nadaje pojazdowi dynamiczny i doskonale wyważony wygląd.
“Nowe Audi A5 to dynamiczna rzeźba z dobrze wyprofilowanym nadwoziem i mocnym osadzeniem na drodze.
Jakob Hirzel
Tył również jest kluczowym elementem sportowego designu Audi A5.
Zdaniem Jakoba Hirzela wysokiej jakości pas tylnych świateł w Audi A5 daje niemal magiczny efekt.
Tył również jest kluczowym elementem sportowego designu Audi A5.
Zdaniem Jakoba Hirzela wysokiej jakości pas tylnych świateł w Audi A5 daje niemal magiczny efekt.