Acquire

Mocniejszy pod każdym względem: nowy silnik elektryczny Audi

Andreas Ruf był zaangażowany w prace nad rozwojem silnika elektrycznego stosowanego we wszystkich modelach Audi zbudowanych na nowej platformie Premium Platform Electric (PPE). Jego zespół osiągnął niezwykły sukces.

missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Bernd Zerelles – Zdjecia: Robert Fischer – Film: graupause

Serce nowych, w pełni elektrycznych modeli Audi – silnik elektryczny Audi

Jako przykład czegoś niezwykłego Andreas Ruf pokazuje... arkusz metalu. Wyjaśnia zdumionemu obserwatorowi: „W tym blaszanym dysku kryje się niesamowicie dużo technologii. Optymalnie kieruje on polem magnetycznym, dużymi siłami odśrodkowymi i środkiem chłodzącym poprzez wirnik. Ten wirnik przekazuje moc i jest sercem silnika elektrycznego”.

Andreas Ruf jest kierownikiem zespołu ds. systemów przenoszenia momentu obrotowego w dziale rozwoju technicznego Audi. Inżynier elektryk z tytułem doktora w dziedzinie konwersji energii elektromagnetycznej jest odpowiedzialny za rozwój elektrycznych napędów na przednią i tylną oś – a tym samym również za silnik elektryczny Audi.

Prezentowany przez niego dysk to tylko jeden z wielu dysków ułożonych jeden na drugim. Zapewniają one między innymi wydajną konwersję energii w wirniku, czyli obracającej się części silnika wyposażonej w magnesy trwałe, z jak najmniejszą ilością pasożytniczych efektów elektrycznych. „Zwłaszcza w wirniku wprowadziliśmy wiele szczegółowych optymalizacji. Na przykład zastosowanie magnesu trójwarstwowego, które sprawia, że pole magnetyczne jest szczególnie sinusoidalne i minimalizuje straty. Albo bezpośrednie chłodzenie olejem obracających się części – z tego, co wiem, nikt inny nie robi tego w ten sposób” – mówi Andreas Ruf.

Nahaufnahme einer Projektion auf die hintere Tür eines Audi SQ6 e-tron.
Porträt-Aufnahme von Andreas Ruf, Teamleiter bei Audi. Ruf steht vor einem dunklen Hintergrund und hat beide Arme in die Hosentaschen gesteckt.

Inżynierowie muszą wyjść poza swoją strefę komfortu. To prowadzi do innowacji i postępu.

Andreas Ruf

Know-how i patenty: co kryje się w nowych silnikach elektrycznych Audi

W przypadku silników elektrycznych kluczowa jest wydajność. Szef zespołu Audi Andreas Ruf z pełnym przekonaniem stwierdza: „Nie widziałem u obecnej konkurencji żadnego silnika, który byłby tak wydajny jak nasz zbudowany na platformie PPE”. Najbardziej fascynującą cechą silnika elektrycznego jest bezpośrednie sprzężenie zwrotne, czyli moc dostępna natychmiast w postaci momentu obrotowego – w przeciwieństwie do silnika spalinowego nie ma potrzeby przeprowadzania szeregu procesów w celu jego wytworzenia. W nowym silniku elektrycznym Audi ta wydajność systemowa została doprowadzona do maksimum.

Nowy silnik elektryczny, w który wyposażone są wszystkie samochody Audi oparte na platformie PPE i który służy jako napęd na tylnej osi, kryje w sobie ponad tuzin patentów. Klienci, którzy zdecydują się na opcjonalny napęd na cztery koła quattro, otrzymują elektryczny silnik asynchroniczny na przedniej osi, który służy jako napęd wspomagający i nie generuje niepotrzebnych strat, gdy nie jest używany. Jednak to główny silnik jest tu prawdziwą perełką.

Na całość składa się wiele drobnych elementów. Węglik krzemu jako półprzewodnik czy układ smarowania z suchą miską olejową stosowany w sportach motorowych to technologie, które są szczególnie przydatne w silnikach pojazdów seryjnych. 800-woltowy silnik elektryczny Audi jest doskonale zintegrowany z systemem ładowania klasy premium. A skoro o klasie premium mowa: inżynierom Audi udało się zoptymalizować akustykę silnika tak, że obecnie nie wydaje on praktycznie żadnego hałasu.

Seitenansicht eines weißen Audi SQ6 SUV e-tron. Er steht vor einem dunklen Hintergrund.

Ten potężny silnik jest teraz stosowany we wszystkich modelach zbudowanych na platformie PPE. Oznacza to, że każdy klient Audi może skorzystać z jego wyjątkowej wydajności.

Andreas Ruf

Ambitne cele, imponujące wyniki – tak powstał silnik elektryczny Audi

„Sukces naszego silnika wynika z faktu, że potraktowaliśmy wydajność priorytetowo już na wczesnym etapie rozwoju. Ponieważ każdy kilometr, który pojazd pokonuje dzięki wydajnemu silnikowi, oznacza niskie zużycie i pozwala nam zmniejszyć akumulator. Jego budowa wymaga mniejszej ilości surowców, koszty są niższe, zmniejsza się waga, a to z kolei prowadzi do lepszej ogólnej wydajności pojazdu” – wyjaśnia Andreas Ruf.

Tajemnicą sukcesu nowego silnika jest z pewnością fakt, że jest on całkowicie autorskim dziełem Audi. Aby osiągnąć maksymalną wydajność, inżynierowie już na początku prac rozwojowych, ponad pięć lat temu, opracowali śmiały dziesięciopunktowy plan dotyczący sposobu, w jaki chcą zaprojektować przyszły silnik Audi. To przekonało decydentów. „Choć nasze pomysły wydawały się absurdalne, wspólnie zdecydowaliśmy: podejmiemy to ryzyko. I udało nam się wdrożyć wszystkie rozwiązania” – mówi Andreas Ruf. To bezwarunkowe zaangażowanie doprowadziło do niezwykłego efektu końcowego. Ruf chwali zespół: „Każdy przekracza swoje granice. Inżynierowie muszą wyjść poza swoją strefę komfortu. To prowadzi do innowacji i postępu. Jeśli trzymasz się własnych granic, nie zajdziesz daleko”.

Nahaufnahme der Heckleuchte des Audi SQ6 e-tron.
Zwei Hände halten eine Scheibe aus dem Rotor des Audi Elektromotors vor einem hellen Hintergrund.

Od silnika PPE do innowacyjnej przyszłości

Już w fazie projektowania szybko stało się jasne, że najmocniejszy silnik, pierwotnie przeznaczony wyłącznie do modeli Audi S, okazał się najwydajniejszy ze wszystkich w ofercie marki. Więcej mocy przy mniejszym zużyciu? To, co wywraca do góry nogami dotychczasową logikę silników spalinowych, czasami idzie w parze z elektromobilnością. „Ten potężny silnik jest teraz stosowany we wszystkich w pełni elektrycznych modelach Audi zbudowanych na platformie PPE. Kontrolujemy rozpiętość mocy i momentu obrotowego w różnych modelach za pomocą oprogramowania. W ten sposób wszyscy klienci Audi mogą skorzystać z wyjątkowej wydajności nowego silnika” – mówi Andreas Ruf.

Pozostaje pytanie: dokąd zaprowadzi nas ta podróż w przyszłości? Gdzie jest jeszcze potencjał do dalszych ulepszeń? Andreas Ruf jest optymistą: „Rozwój silników elektrycznych poczynił większe postępy w ciągu ostatnich dziesięciu lat niż w ciągu poprzednich stu. Teraz stoimy przed wyzwaniem, aby tworzyć te innowacje w jeszcze bardziej zrównoważony sposób”. Chociaż Audi już teraz oszczędza znaczną ilość energii dzięki silnikom elektrycznym produkowanym w fabryce Audi w Györ i wyraźnie ograniczyło wykorzystanie ciężkich metali ziem rzadkich, to cel w postaci dalszej optymalizacji stanowi ważny krok w przyszłość.

Frontale Ansicht eines schwarzen Audi SQ6 SUV e-tron vor einem dunklen Hintergrund.

Sportowy design Audi SQ6 e-tron

Design Audi SQ6 e-tron to połączenie mocy SUV-a z progresywnym sportowym charakterem. Wysoki przód pojazdu z wyrazistym zderzakiem i szerokimi nadkolami emanuje pewnością siebie. Charakterystyczna dla designu modeli marki Audi odwrócona osłona Singleframe jest pokryta lakierem w kolorze nadwozia, a po jej obu stronach umieszczone zostały reflektory Matrix LED. Sportowy charakter jest widoczny również wewnątrz samochodu. Nowa koncepcja wnętrza zapewnia poczucie przestronności, a cechą wspólną wszystkich jego elementów jest zastosowanie wysokiej jakości materiałów.

Loading..