Acquire
Jestem naprawdę pod wrażeniem nowego Audi e-tron GT > Technologia > Audi Polska | Przewaga dzięki technice
An Audi RS e-tron driving through a bend.

„Jestem naprawdę pod wrażeniem nowego Audi e-tron GT”

W porównaniu ze swoim poprzednikiem nowa generacja Audi e-tron GT oferuje więcej wariantów modelowych i poprawę wszystkich istotnych parametrów. Project Manager dr Jaan Mattes Reiling przedstawia swoje pierwsze spostrzeżenia.

Text: Patrick Morda - Foto: AUDI AG

Nadia Riaz-Ahmed
Czas czytania: 4 min

Panie Reiling, czy jest ktoś, kto jeździł nowym Audi e-tron GT częściej niż Pan?
Nie potrafię tego ocenić, ale jako kierownik techniczny projektu bardzo dużo jeżdżę tymi pojazdami – już we wczesnych fazach i z różnymi wersjami oprogramowania. Jeździłem wszystkimi trzema modelami i wraz z moimi koleżankami i kolegami przeprowadziłem również ostateczną ocenę ich właściwości.

To jedna z najważniejszych nowości: mówimy teraz o 3 modelach Audi e-tron GT
Tak, mamy teraz trzy warianty zamiast dotychczasowych dwóch: S e-tron GT, RS e-tron GT i RS e-tron GT performance. Różnią się one stylistyką i parametrami. Wszystkie trzy wprowadzają istotne ulepszenia w kategoriach wydajności, codziennej użyteczności i komfortu. Wiele rzeczy dopracowaliśmy do najdrobniejszych szczegółów. Może nie zawsze są one widoczne, ale są odczuwalne podczas jazdy.

Ta szczegółowość jest raczej nietypowa dla aktualizacji już istniejącego produktu.
Jeśli chodzi o wagę tych zmian i konsekwencję w ich wprowadzaniu, jak w przypadku nowego Audi e-tron GT, jest to co najmniej niecodzienne. Zazwyczaj wprowadza się niewielkie modyfikacje w zawieszeniu i układzie napędowym, a większość zmian dotyczy designu. Jednak w pełni elektryczna technologia napędowa Audi e-tron GT daje nam możliwości bardziej rozległych działań. W porównaniu z poprzednim modelem wiele zmieniło się w zakresie napędu, właściwości jezdnych i systemu wysokiego napięcia.

Jako członek trzyosobowego zespołu zarządzającego projektem, Jaan Mattes Reiling był odpowiedzialny za podwozie, napęd i układ wysokiego napięcia, w tym akumulator i technologię ładowania, nowej generacji Audi e-tron GT.

W Audi RS e-tron GT performance* osiągamy wartości przyspieszenia, które nie mają sobie równych.

Jaan Mattes Reiling

Widok z przodu Audi S e-tron GT.
Widok z boku Audi S e-tron GT.

Na co położono szczególny nacisk?
Ważnym obszarem była poprawa parametrów wydajności. Dotyczy to wszystkich wariantów modelu. Zmieniliśmy między innymi silniki, aerodynamikę, podwozie i hamulce. Wiele części napędu na tylnej osi jest nowych, podczas gdy w napędzie na przedniej osi zmodernizowaliśmy elektronikę związaną z mocą. Poziom szczegółowości pokazuje na przykład fakt, że dostosowano również szczelinę między klockiem hamulcowym a tarczą hamulcową, aby zmniejszyć moment resztkowy, co z kolei pozytywnie wpływa na efektywność hamowania.

Czy jest coś, co Pana zaskoczyło w ramach dalszego rozwoju modelu?
Samochód jest w rzeczywistości lżejszy niż poprzedni model, a jednocześnie oferuje lepsze osiągi w kluczowych parametrach. W systemie wysokiego napięcia zoptymalizowaliśmy skład chemiczny ogniw akumulatora, co znacznie zwiększyło jego pojemność bez zmiany rozmiarów. Nowe, specjalnie opracowane opony o zoptymalizowanym oporze toczenia również przyczyniają się do zwiększenia zasięgu w cyklu WLTP.

Widok z góry na Audi RS e-tron GT.
Widok z tyłu Audi RS e-tron GT.

Dane techniczne nowej generacji Audi e-tron GT

Bardziej dynamiczne

2,5

sek

to czas potrzebny na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w trybie Launch Control w nowym Audi RS e-tron GT performance*.

Szybsze

320

kW

to maksymalna moc ładowania* dla modeli z nowej serii Audi e-tron GT.

Dociera jeszcze dalej

609

km

można przejechać Audi S e-tron GT zgodnie z cyklem WLTP na jednym ładowaniu baterii.

Jeśli chodzi o zasięg, szybkość ładowania odgrywa szczególnie ważną rolę. Co się w tej kwestii zmieniło?
Szybkość ładowania jest decydującym czynnikiem, zwłaszcza pod względem codziennej użyteczności. W nowym Audi e-tron GT maksymalna moc ładowania* została zwiększona o 50 kW – do 320 kW, co samo w sobie jest imponującą wartością. Nie mniej ważna dla mnie jest jednak jeszcze bardziej ulepszona krzywa ładowania. Oznacza to, że pojazd jest teraz w stanie utrzymać wysoką moc ładowania przez jeszcze dłuższy czas.

Widok z przodu Audi RS e-tron GT performance.
Widok z boku Audi RS e-tron GT performance.

Jakie są Pana zdaniem najważniejsze cechy modelu?
To niełatwy wybór. W Audi RS e-tron GT performance* możemy osiągnąć przyspieszenie, które nie ma sobie równych. Dzięki hydraulicznemu zawieszeniu z aktywną regulacją amortyzatorów oferujemy teraz opcjonalnie technologię, która moim zdaniem jest wyjątkowa. Szczególnie cieszy mnie fakt, że uwzględniliśmy konkretne opinie naszych klientów – czy to w kwestii rekuperacji, czy graficznego przedstawienia mocy ładowania w MMI. Towarzyszyłem już rozwojowi wielu modeli Audi i jestem szczerze pod wrażeniem tego, że udało nam się dodać tak wiele innowacji do i tak już doskonałego pojazdu, jakim jest Audi e-tron GT.

Wszystkie trzy modele z linii Audi e-tron GT.
 
Widok tylnej części Audi S e-tron GT.

Intensywne jak nigdy dotąd

Nowe, w pełni elektryczne Audi S e-tron GT* łączy emocjonalną stylistykę z mocnym napędem i dynamicznym prowadzeniem. To Gran Turismo imponuje znacznie zwiększonymi osiągami w takich obszarach jak zasięg, wydajność, ładowanie oraz prowadzenie i oferuje ekscytujące nowe funkcje, takie jak inteligentny panoramiczny dach szklany. Tak zwana technologia PDLC (polimerowy rozproszony ciekły kryształ) sprawia, że dach z przezroczystego staje się nieprzezroczysty za naciśnięciem jednego przycisku. Odkryj, jakie możliwości daje Audi S e-tron GT* .