Projekt MaterialLoop został powołany do życia w październiku 2022 roku. Oprócz Audi uczestniczy w nim 15 partnerów reprezentujących przemysł i ośrodki badawcze. W kwietniu 2023 zakończono testowanie idei maksymalnego odzysku materiałów w 100 pojazdach. Uczestnicy projektu starają się odpowiedzieć na pytanie, które materiały kryją w sobie dalszy potencjał, jakie nowe procedury techniczne muszą zostać opracowane i jakie działania racjonalne pod względem ekonomicznym i ekologicznym można wprowadzić w życie już dzisiaj. Celem jest zamknięcie wewnątrz przemysłu motoryzacyjnego obiegu większej ilości materiałów, takich jak stal, aluminium, tworzywo sztuczne czy szkło, i danie im drugiego życia. Już dzisiaj, choć projekt MaterialLoop jeszcze trwa, pierwsze materiały wracają do produkcji samochodów. Na przykład większość stali z recyklingu w ramach projektu może być wykorzystywana przy produkcji nowych modeli – Audi chce jej użyć do produkcji nawet 15 tysięcy wewnętrznych elementów drzwi w modelach serii Audi A4.
W zakresie ponownego wykorzystania plastiku i szkła uczestnicy projektu poszli jeszcze o krok dalej, a klienci mogą dosłownie dotknąć rezultatów: granulat szklany pozyskany z nienadających się już do naprawy szyb samochodowych jest topiony, przerabiany na nowe szkło i stosowany w produkcji Audi Q4 e-tron. Zamek pasa bezpieczeństwa nowego Audi Q8 e-tron wykonany jest z mieszanych odpadów tworzywa sztucznego z produkcji aut. Zarówno tutaj, jak i w każdym innym przypadku zasada jest jedna: zastosowanie materiałów z recyklingu nie może mieć absolutnie żadnego negatywnego wpływu na jakość.
Na podstawie wyników uzyskanych w projekcie MaterialLoop zamknięte obiegi materiałów mają być wprowadzane w branży motoryzacyjnej wszędzie tam, gdzie jest to technicznie możliwe i ma sens ekonomiczny i ekologiczny. Projekt jest częścią strategii Audi odnoszącej się do gospodarki o obiegu zamkniętym i dostarcza cennej wiedzy o możliwości wprowadzenia materiałów do powtórnego obiegu.