Acquire
Detailansicht von technischen KomponentenDetailansicht von technischen Komponenten

Ewolucja i wizja: napęd quattro w modelach Audi

Napęd na cztery koła quattro od 45 lat stanowi wyjątkowe potwierdzenie hasła „Przewaga dzięki technice”. Audi konsekwentnie kontynuuje swoją historię sukcesu.

missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Patrick Morda – Zdjęcia: Fritz Beck – Video: graupause – 04/15/2025

Przez duże, lekko przyciemnione okno, które oddziela stanowisko testowe od stanowiska sterowania, widać plątaninę kabli, przewodów i konsol – w jej sercu znajduje się układ napędowy. „Jesteśmy, można by rzec, w centrum rozwoju układów napędowych AUDI AG – mówi Dieter Weidemann. – Na piętrach nad nami trwają prace nad tworzeniem nowych silników i skrzyń biegów oraz ich dalszym rozwojem”. Na parterze, za grubym szkłem, przy stanowiskach testowych w należącym do kompleksu centrum rozwoju przekładni, przeprowadzane są testy wytrzymałościowe uwzględniające szereg różnorodnych kryteriów – dla modeli z napędem na przednią oś i na cztery koła. Chociaż, jak zauważa Weidemann, nikt tutaj nie używa sformułowania napęd na cztery koła. „Jeśli myślisz o napędzie na cztery koła w Audi, mówisz: quattro!” 

Dieter Weidemann und Bastian Heidler diskutieren in 
einem Prüfstand über einen Antriebsstrang.Dieter Weidemann und Bastian Heidler diskutieren in 
einem Prüfstand über einen Antriebsstrang.

Napęd quattro to pionierskie rozwiązanie Audi

Historia sukcesu tej technologii napędu rozpoczęła się od premiery Audi quattro w 1980 roku. „Był lekki i kompaktowy, dzięki czemu po raz pierwszy nadawał się do masowo produkowanych pojazdów sportowych” – wyjaśnia Weidemann. Od tego czasu technologia ta wielokrotnie wywoływała poruszenie zarówno w sportach motorowych, jak i modelach produkcyjnych. Stało się tak również dzięki takim wyczynom jak pokonywanie zaśnieżonych skoczni narciarskich i przejazd legendarną trasą Streif – oczywiście pod górę. „Te osiągnięcia – mówi Dieter Weidemann – stały się wizytówką technologii quattro”. Dla inżynierów szczególnie ważne są pewność prowadzenia i związane z nią poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy po lodzie i śniegu, czyli nawierzchniach o bardzo niskim współczynniku tarcia. Według Weidemanna to właśnie kierowcy cenią najbardziej w napędzie quattro. 

Inżynier jest zaangażowany w rozwój technologii quattro już od ponad 25 lat. „Najpierw pracowałem w dziale rozwoju modułów, między innymi nad centralnym mechanizmem różnicowym, sercem wielu modeli quattro”. Już wtedy spędzał dużo czasu na stanowiskach i torach testowych. „Moje obowiązki były nierozerwalnie związane z oceną prowadzenia, dynamiki i komfortu jazdy. Tutaj, na stanowiskach testowych w warunkach laboratoryjnych, uzyskujemy cenne dane i spostrzeżenia. Ale ostatecznie trzeba doświadczyć tej technologii i poczuć jej działanie, aby zapewnić jej pożądany poziom rozwoju”. Obecnie Weidemann i jego zespół odpowiadają za dopracowywanie właśnie tych aspektów we wszystkich autorskich projektach Audi. 

Dieter Weidemann steht vor einem Rolltor und hält ein Mittendifferenzial in den Händen.Dieter Weidemann steht vor einem Rolltor und hält ein Mittendifferenzial in den Händen.
Man sieht die Hände von Dieter Weidemann, wie sie ein Mittendifferenzial in seine Bestandteile zerlegt.
Es liegen insgesamt acht Bauteile auf einem Tisch.Man sieht die Hände von Dieter Weidemann, wie sie ein Mittendifferenzial in seine Bestandteile zerlegt.
Es liegen insgesamt acht Bauteile auf einem Tisch.

Najlepsze pomysły z dwóch światów

„Napęd quattro zawsze będzie częścią DNA Audi. Jest to jedno z naszych pionierskich osiągnięć, może nawet największe w całej historii marki” – mówi Weidemann. Podczas gdy początkowo koncentrowano się przede wszystkim na bezpieczeństwie i przyczepności, z biegiem lat coraz ważniejsze stawały się inne cechy. „Na początku XXI wieku, najpóźniej wraz z wprowadzeniem sportowego mechanizmu różnicowego w 2008 roku, dynamika jazdy stała się priorytetem. Później, wraz z technologią ultra i pierwszymi w pełni elektrycznymi modelami e-tron, czołowym zagadnieniem stała się wydajność”. Ale nawet w przypadku napędów quattro, w których priorytetem jest zwiększona wydajność, podstawowe wartości dotyczące przyczepności i dynamiki jazdy pozostają nadal bardzo istotnym aspektem. 

Za wprowadzenie technologii quattro w świat napędów elektrycznych zasilanych akumulatorem są odpowiedzialni między innymi Korbinian Weber i Bastian Heidler. „Używamy tutaj tej samej infrastruktury co w przypadku silników spalinowych. Ponieważ w samochodzie elektrycznym naturalnie chcemy i musimy zapewnić tę samą równowagę, precyzję i harmonię – to samo doświadczenie quattro” – wyjaśnia Weber. Bastian Heidler natomiast dodaje: „Nawet jeśli wykorzystuje zupełnie inne rozwiązania techniczne”. 

Dieter Weidemann und Bastian Heidler in der Diskussion an einem Antriebsstrang. Man erkennt Details eines Verbrennungsmotors und des Getriebes.Dieter Weidemann und Bastian Heidler in der Diskussion an einem Antriebsstrang. Man erkennt Details eines Verbrennungsmotors und des Getriebes.

Audi Hot Laps: Audi SQ6 e-tron i technologia quattro 

Wzgórze na trasie off-road w ośrodku Audi driving experience w Neuburgu ma 55% nachylenia. To idealne miejsce, aby doświadczyć napędu quattro: Audi SQ6 e-tron zatrzymuje się na tym wzniesieniu i się nie cofa. Ponieważ silnik elektryczny na przedniej osi obraca się lekko w kierunku jazdy, niejako wstępnie obciążając układ, a system zapewnia napęd na wszystkie cztery koła, nie doświadczamy cofania się ani szarpania podczas ruszania pod górę. Można to sprawdzić w imponujący sposób w odcinku serii Audi Hot Laps poświęconym napędowi quattro. 

Dwa silniki elektryczne, jedno zelektryfikowane doświadczenie quattro

Elektryczny napęd na cztery koła quattro, stosowany w modelach zbudowanych na nowej Premium Platform Electric – takich jak Audi Q6 e-tron – opiera się na połączeniu dwóch niezależnych jednostek elektrycznych: kompaktowego silnika synchronicznego z magnesami trwałymi (PSM) na tylnej osi i silnika asynchronicznego (ASM) na przedniej osi. „Główny napęd zapewnia PSM, a ASM jest aktywowany tylko wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba. Sprzężenie między przednią i tylną osią, czyli to, co uzyskuje się za pomocą komponentów mechanicznych w silnikach spalinowych, jest tutaj realizowane wyłącznie za pośrednictwem połączonych w sieć funkcji oprogramowania” – wyjaśnia Heidler, który rozwija napędy elektryczne dla AUDI AG od 2016 roku. Rozpoznanie sytuacji na drodze i dostosowanie momentu obrotowego silników elektrycznych zajmuje systemowi tylko 30 milisekund. „To naprawdę błyskawiczne działanie, znacznie szybsze niż w przypadku systemów z połączeniami mechanicznymi” – podkreśla Korbinian Weber.

Technologia ta nieustannie i w sposób zmienny reguluje rozkład momentu napędowego pomiędzy obie osie w zależności od zapotrzebowania – od 0 do 100% – i zajmuje jej to ułamek sekundy. Dzieje się to, można by rzec, proaktywnie, zanim samochód wpadnie w poślizg na śliskiej nawierzchni czy podczas szybkiego pokonywania zakrętów lub zanim dojdzie do podsterowności albo nadsterowności. „Nasze modele w pełni elektryczne oferują tę samą równowagę i dynamikę, jakich ludzie oczekują od Audi od dziesięcioleci. Przy czym nowo opracowane elektryczne układy napędowe mogą zapewnić tę wydajność w sposób bardzo skuteczny i bardzo cichy, a tym samym jeszcze bardziej komfortowy”. 

Bastian Heidler betrachtet das Modell eines E-Antriebs.Bastian Heidler betrachtet das Modell eines E-Antriebs.
Die Hände von Bastian Heidler deuten auf Details eines E-Motors, der in aktuellen vollelektrischen Audi Modellen verbaut ist.Die Hände von Bastian Heidler deuten auf Details eines E-Motors, der in aktuellen vollelektrischen Audi Modellen verbaut ist.

Napęd quattro z technologią ultra jako punkt odniesienia

Wymiana doświadczeń z ekspertami takimi jak Dieter Weidemann jest szczególnie cenna podczas prac. Zasada oddzielenia od siebie obu osi pomimo napędu quattro nie jest w Audi niczym nowym. „Wprowadziliśmy zoptymalizowany pod kątem wydajności napęd quattro z technologią ultra do konwencjonalnych układów napędowych już około 10 lat temu” – mówi Weidemann. Tutaj wykorzystywane są dwa sprzęgła. Gdy system przełącza się na wydajny napęd na przednią oś, przednie sprzęgło – sprzęgło wielotarczowe na wyjściu skrzyni biegów – się otwiera. Zapobiega to przenoszeniu momentu obrotowego na oś tylną. „Otwierając drugie sprzęgło rozdzielające w mechanizmie różnicowym tylnej osi, zapewniamy, że główne przyczyny strat oporu w tylnej części układu napędowego zostają zatrzymane”.

Fakt, że quattro można mimo wszystko nazwać napędem stałym na cztery koła, wynika z tego, że inteligentny system sterowania napędem na wszystkie koła stale analizuje dane dotyczące dynamiki jazdy, warunków drogowych i prowadzenia za pomocą kompleksowej technologii czujników oraz wykorzystuje modele symulacyjne do wykonywania obliczeń, które, można powiedzieć, wybiegają w niedaleką przyszłość. „Dzięki tej zdolności przewidywania napęd quattro z technologią ultra jest zawsze gotowy do użycia, zanim zajdzie taka potrzeba, a więc pod względem funkcjonalnym nie różni się od stałego napędu na cztery koła” – wyjaśnia Weidemann. W nowych, w pełni elektrycznych modelach Audi działa to w zasadzie tak samo. 

Napęd quattro od dziesięcioleci nieustannie się rozwija oraz wyznacza nowe standardy, a teraz z powodzeniem wszedł w erę mobilności w pełni elektrycznej. Obecnie udział samochodów Audi z napędem quattro wśród wszystkich dostarczanych klientom modeli marki wynosi ponad 50%. „W porównaniu z silnikiem spalinowym, który może się poszczycić 45-letnią historią z napędem quattro – mówi Heidler – z e-quattro jesteśmy praktycznie na początku drogi”. Weidemann i Heidler są przekonani, że historia sukcesu Audi będzie trwała. Obaj zgodnie zapewniają, że marce nie brakuje pomysłów. 

Vergleichsweise dezent wirkt der Prüfstand für batterieelektrische Antriebe. Grundsätzlich werden aber auch hier die gleichen Maßstäbe an die quattro Technologie gestellt.Vergleichsweise dezent wirkt der Prüfstand für batterieelektrische Antriebe. Grundsätzlich werden aber auch hier die gleichen Maßstäbe an die quattro Technologie gestellt.
Ein Audi SQ6 e-tron fährt auf einer Straße.

Elegancja i pewność siebie: Audi SQ6 e-tron

W pełni elektryczne Audi SQ6 e-tron doskonale wykorzystuje możliwości oferowane przez nową Premium Platform Electric. Oprócz niesamowitych doświadczeń, które zapewnia napęd na cztery koła quattro, zwinności i wydajności oferuje również innowacyjną architekturę elektroniczną, która umożliwia między innymi zaawansowaną technologię ładowania akumulatorów, a także wyrazisty design. Odkryj w pełni elektryczny SUV klasy premium.