Acquire
Frontansicht eines Audi A6 Avant, der eine Straße entlang fährt. Im Hintergrund ist eine Waldlandschaft zu erkennen.Frontansicht eines Audi A6 Avant, der eine Straße entlang fährt. Im Hintergrund ist eine Waldlandschaft zu erkennen.

Logiczne posunięcie: technologia MHEV* plus w Audi A6 Avant

W nowym Audi A6 Avant technologia hybrydowa MHEV plus pozwala ograniczyć emisję CO₂, a jednocześnie zwiększyć osiągi i komfort jazdy. Matthias Honzen, kierownik działu rozwoju napędów konwencjonalnych i hybrydowych w AUDI AG, opowiedział nam o tej technologii.

missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: Patrick Morda – Zdjęcia: AUDI AG, Tobias Sagmeister – 04/15/2025

Panie Honzen, nowe Audi A6 Avant jest wyposażone w technologię MHEV plus. Co oznacza ten skrót?
Jest to w zasadzie dalszy etap rozwoju technologii Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV), tzw. miękkiej hybrydy. To obecnie standard odzyskiwania energii podczas hamowania poprzez system rekuperacji i zwracania jej do układu napędowego. Dobrze znanym przykładem jest powszechnie stosowany system automatycznego wyłączania silnika start–stop. MHEV stanowi pierwszy, nieskomplikowany pod względem technicznym krok w fazę częściowej elektryfikacji układu napędowego, jednak nie zapewnia napędu wyłącznie elektrycznego.

Czym w takim razie różni się wersja „plus”?
Dla nas MHEV plus jest kolejnym logicznym krokiem nie tylko pod względem wydajności, ale także wrażeń z jazdy. Dzięki MHEV plus udało nam się na przykład w nowym Audi A6 Avant zredukować emisję CO₂ o aż 17 g na kilometr w porównaniu z poprzednim modelem, pozbawionym tej technologii.

Poznaj technologię hybrydową w Audi A6 Avant

Jak system MHEV plus wpływa na wrażenia z jazdy?
Oprócz zwiększonej rekuperacji i wydajności uzyskanych za sprawą wspomagania elektrycznego nowe, bardziej zelektryfikowane Audi A6 Avant z systemem MHEV plus oferuje również elementy napędu elektrycznego. W pewnych sytuacjach pozwala to uzyskać wrażenia z jazdy podobne do tych, jakie oferują samochody w pełni elektryczne BEV (Battery Electric Vehicle).

Czy nowym Audi A6 Avant z napędem MHEV plus można jeździć wyłącznie na silniku elektrycznym?
Tak, system umożliwia wolną jazdę, np. parkowanie i manewrowanie, wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego. Jednak głównym założeniem tego hybrydowego systemu nie jest zasięg elektryczny, ale wspieranie silnika spalinowego poprzez rekuperację energii podczas hamowania i elektryczne wspomaganie.

Kiedy to wsparcie staje się zauważalne?
System działa w zakresie prędkości od 0 do maksymalnie 140 km/h. Widać to między innymi po jeszcze bardziej spontanicznym i zwinnym przyspieszaniu lub na przykład po zdjęciu nogi z pedału gazu na autostradzie – jeśli ponownie lekko przyspieszysz, a 18 kW mocy elektrycznej systemu wystarczy do utrzymania prędkości pojazdu, silnik spalinowy nie uruchomi się od razu. 48-woltowy układ pozwala również na zastosowanie sprężarki elektrycznej w systemie klimatyzacji. Oznacza to, że nawet gdy silnik nie pracuje – np. podczas postoju na czerwonym świetle – we wnętrzu pojazdu można utrzymać stałą temperaturę.

Porträt von Matthias Honzen vor einer weißen Wand.

Matthias Honzen pracuje w Audi od 17 lat. Inżynier mechanik, od stycznia 2025 roku kieruje działem rozwoju napędów konwencjonalnych i hybrydowych w AUDI AG.

W pewnych sytuacjach Audi A6 Avant może być napędzane wyłącznie energią elektryczną

Matthias Honzen

Koncentracja na wydajności i wrażeniach z jazdy

W jaki sposób udało się to osiągnąć od strony technicznej?
Technologia ta składa się zasadniczo z trzech komponentów. Po pierwsze, mamy tzw. generator układu napędowego, kompaktową maszynę elektryczną ze zintegrowaną elektroniką mocy oraz maszynę synchroniczną z magnesami trwałymi. Drugim elementem jest akumulator 48 V, w którym magazynowana jest odzyskana energia elektryczna. Trzecim elementem jest rozrusznik pasowy, którego zadaniem jest, mówiąc najprościej, uruchomienie silnika oraz dostarczenie energii elektrycznej do akumulatora. Kolejnym elementem technologii MHEV plus jest znacznie udoskonalony układ hamulcowy.

Zapewnia on rekuperację, czyli odzyskiwanie energii. Nie ma tu wtyczki jak w hybrydzie typu plug-in.
To prawda. Zintegrowany układ hamulcowy (iBRS) został zaprojektowany w taki sposób, aby hamować tak długo, jak to możliwe, wykorzystując rekuperację i odzyskując dzięki temu energię o mocy do 25 kW. Układ zapewnia bezciśnieniowe hamowanie i spowalnia pojazd poprzez rekuperację. Mechaniczny hamulec koła działa tylko wtedy, gdy pedał hamulca zostanie naciśnięty mocniej. Odczucie hamowania pozostaje natomiast bez zmian.

System MHEV* plus w Audi A6 Avant w liczbach

Większa wydajność
18

kW

maksymalnej mocy napędowej zapewnia generator układu napędowego w trybie elektrycznym.

Duża moc rekuperacji
25

kW

to maksymalna moc, z jaką system przekazuje energię z powrotem do 48-woltowego akumulatora.

Niższy poziom emisji
17

g/km

o tyle system MHEV plus umożliwia redukcję emisji CO₂ – w zależności od rodzaju silnika.

MHEV plus: efekt konsekwentnej pracy całego zespołu

Z pewnością można w tym dostrzec pewną dozę dumy.
Praca była niezwykle złożona i różnorodna, ponieważ obejmowała wiele podzespołów pojazdu. Akumulator, komponenty silnika elektrycznego, interakcje systemów z silnikiem spalinowym i skrzynią biegów, aby przejścia między napędem elektrycznym, hybrydowym i silnikiem spalinowym były płynnie skoordynowane. Nie zapominajmy też o programowaniu i akustyce. Zważywszy na to, jak wiele różnych dyscyplin musiało ze sobą współdziałać, mamy tu wybitny przykład pracy zespołowej.

Co Pana osobiście inspiruje?
Redukcja emisji CO₂ jest dla mnie istotnym zagadnieniem. Dane dotyczące emisji nie są może zbyt porywające, ale kiedy przekonasz się, jak działa technologia MHEV plus, jak działa jazda na napędzie elektrycznym, to zmniejszenie śladu węglowego także stanie się przyjemne. Od razu widać, że nie trzeba z niczego rezygnować – wręcz przeciwnie: fakt, że udało nam się wypracować te rzeczywiście odczuwalne przez klientów korzyści, nie przestaje mnie zadziwiać.

Die Hände von Matthias Honzne gestikulieren an einem Modell eines Treibstranggenerators.Die Hände von Matthias Honzne gestikulieren an einem Modell eines Treibstranggenerators.
Eine Projektion an einer Powerwall zeigt schematisch den Antriebsstrang eines Audi A6. Matthias Honzen steht davor 
und erklärt gestenhaft.Eine Projektion an einer Powerwall zeigt schematisch den Antriebsstrang eines Audi A6. Matthias Honzen steht davor 
und erklärt gestenhaft.
Heckansicht eines Audi A6 Avant, der eine Straße entlang fährt.

Audi A6 Avant: Idealna forma, idealna wydajność

Audi A6 Avant nowej generacji jest bardziej dynamiczne, wydajne i cyfrowe niż kiedykolwiek wcześniej. Nowoczesne silniki benzynowe i wysokoprężne charakteryzują się większą wydajnością i niższą emisją CO₂ dzięki technologii MHEV plus, czyli „miękkiej hybrydzie”. Zawieszenie pneumatyczne i napęd na cztery koła quattro zapewniają wysoki komfort jazdy i zwinność prowadzenia zarówno w trakcie dłuższych podróży, jak i podczas jazdy po mieście.